Paneler i Linux Mint

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Paneler i Linux Mint

Inlägg av Tjadden »

En fråga på sidan om.
Panelen i Linux Mint täcks om man kör t.ex en helbild på Youtube. Rimligt vore att få helbilden att stanna så att man har panelen fri?
Apropå paneler, jag hittar inte kommandot där man kan lägga till en panel, likt vad Ubuntu har?
Du som är kunnig om Linux Mint kanske kan bistå mina frågor?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Panelen i Linux Mint täcks om man kör t.ex en helbild på Youtube. Rimligt vore att få helbilden att stanna så att man har panelen fri?
Om du med helbild menar fullskärmsläge är det helt korrekt. Fullskärmsläge skal täcka hela skärmen inklusive paneler.
Tjadden skrev:Apropå paneler, jag hittar inte kommandot där man kan lägga till en panel, likt vad Ubuntu har?
Högerklicka i en befintlig panel och välj "Ny panel" (Minns inte exakt namn, men det borde framgå av menyn som poppar upp).
Är alla paneler borta, högerklickar du på skrivbordet för att skapa upp ny panel.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av HakanS »

Du kan ju ställa din fråga i http://linuxmint.se/forum/
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Högerklicka i en befintlig panel och välj "Ny panel" (Minns inte exakt namn, men det borde framgå av menyn som poppar upp).
Är alla paneler borta, högerklickar du på skrivbordet för att skapa upp ny panel.
Helt rätt, så var det, även jag hade glömt bort den varianten med att högerklicka på befintlig panel.
Nemo skrev:Om du med helbild menar fullskärmsläge är det helt korrekt. Fullskärmsläge skal täcka hela skärmen inklusive paneler.
Synd att man inte kan anpassa fullskärmsläget. Jag undrar om inte detta skulle kunna gå, det är väl bara så, att ytterst få har undrat över den tjänsten som möjlig, vilket kunde vara mycket praktiskt att bestämma över hur mycket den ska täcka?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av eson57 »

Tjadden skrev:Jag undrar om inte detta skulle kunna gå, det är väl bara så, att ytterst få har undrat över den tjänsten som möjlig, vilket kunde vara mycket praktiskt att bestämma över hur mycket den ska täcka?
Det kan man! Det kallas fönsterläge. Maximerat fönsterläge = Alla paneler synliga.
Alltid på kanelen!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av Tjadden »

eson57 skrev:Det kan man! Det kallas fönsterläge. Maximerat fönsterläge = Alla paneler synliga.
En undran om du inte missförstod det hela, en heltäckande manöver, ska inte täcka över den undre panelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av eson57 »

Då är den inte heltäckande. Fullskärmsläge/Helskärmsläge betyder just det som orden antyder. Vill man absolut se den undre panelen, undviker man helskärmsläget och kör istället maximerat fönster.

Nu råkar det vara så att, att just Youtube övertrumfar webbläsarfönstret och erbjuder endast helskärmsläge och bioläge. Inte mycket att göra åt, bara att gilla läget eller klaga hos Google (om man nu tror att dom bryr sig).

Vill man inte nöja sig med det, utan har gett sig faen på att se youtube-filmer i maximerat fönsterläge, kan man starta VLC, gå till "Media/Öppna nätverksström" och klistra in adressen till den film man vill se. Exempelvis, https://www.youtube.com/watch?v=wlNUYwEXIKY
Alltid på kanelen!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av Tjadden »

eson57 skrev:Nu råkar det vara så att, att just Youtube övertrumfar webbläsarfönstret och erbjuder endast helskärmsläge och bioläge. Inte mycket att göra åt, bara att gilla läget eller klaga hos Google (om man nu tror att dom bryr sig).
Google kan man inte ta kontakt med, de svarar inte ens på telefon om man ringer till deras Högkvarter i Sthlm.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av eson57 »

Misstänker att det är just så. Hur som helst, det är Googles kod du godkänner när du startar fullskärmsläget på youtube, webbläsaren och Mint följer bara instruktionerna i koden.
Alltid på kanelen!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Paneler i Linux Mint

Inlägg av Tjadden »

eson57 skrev:Misstänker att det är just så. Hur som helst, det är Googles kod du godkänner när du startar fullskärmsläget på youtube, webbläsaren och Mint följer bara instruktionerna i koden.
Det har gått en tid som jag lyssnat av om Google bryr sig om några tekniska lösningar som kommer ifrån användare av deras webbsidor och sökmotorer?

Folk med dataerfarenhet skrattar årt det hela, vi kan inte påverka Google på något sätt, flertalet av användare når inte ens fram till Google för de ger inte någon support till användarna av deras märke, det skulle bli vansinnigt dyrt för Google!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"