2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Tror tråden ligger rätt här. Väljer att helt fräckt klumpa ihop dessa frågor för att de (antagligen) är så pass enkla att det bara skulle ta plats med fler trådar.

I alla fall:

För att ta det i ordning så försökte jag i veckan som gick att installera AntiX (osäker på version) från hembränd CD-skiva. Det gick bra förutom att OS såg "oinstallerat" ut. Valet att installera låg nämligen fortfarande kvar trots att jag körde från hårddisk. Svensk text lyckades jag på något sätt att trolla fram i både menyer och program men jag fann ingenting som hjälpte mig att få svenskt tangentbord. Överhuvudtaget verkar alla inställningar kräva minst högskoleutbildning för att begripa men jag trodde att det gick kanske ändå. Men nej, det gjorde det ju inte. >:( (Att försöka fixa till WiFi-anslutning framkallade stor vrede så det hoppar vi över). Så hur går jag till väga om jag skulle vilja göra ett nytt försök?

Så jag lade slutligen ner mina försök med AntiX. Tänkte då att det gick att uppgradera min gamla laptop från Mint 13 till Mint 17.3 (finns på USB) men det gick av någon anledning inte. Jo, det bootade men det som händer är att den laddar in "Casper" eller något liknande. Detta går segt. Men så avbryter den med ett meddelande om att det inte går att boota. Har använt detta USB-minne på en annan lite modernare dator och då fungerade det fint att boota. Jag har kontrollerat och det är ett 32-bit system jag försöker starta. Det kan ju varit USB-porten som strulade men den fungerar ju till allting annat så vad mer kan vara fel?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Nemo »

Städarn skrev:För att ta det i ordning så försökte jag i veckan som gick att installera AntiX (osäker på version) från hembränd CD-skiva.
.....................
Så hur går jag till väga om jag skulle vilja göra ett nytt försök?
Om du har kvar iso filen från nedladdningen verifiera att md5sum överensstämmer med vad den nu ska vara för något. Ev. kanske de har andra sätt att kontrollera att iso filen blivit korrekt vid nedladdningen. Om den är fel, får du ladda hem en ny iso fil.

Skapa därefter en bootbar USB pinne med ditt OS. Min erfarenhet är att det är både snabbare och säkrare att installera från USB än från skiva.
Städarn skrev:Tänkte då att det gick att uppgradera min gamla laptop från Mint 13 till Mint 17.3 (finns på USB) men det gick av någon anledning inte.
Rent generellt brukar det fungera dåligt att uppgradera från en version till en annan. Beroende på hur du har partitionerat din hårddisk finns det lite olika alternativ. Har du en separat home partition kan du göra en ny ren installation av Linux Mint 17.3 eller varför inte Linux Mint 18 som är den senaste LTS utgåvan.

Se till att använda valet "Någonting annat" och formattera root partitionen, men lämna home orörd.

Har du ingen separat home får du kopiera undan det du vill ha kvar till en extern disk eller USB minne och därefter göra en ny ren installation.

Oavsett hur du gör är det viktigt med backup ifall du är rädd om det du har sparat i din hemkatalog.

Har inte skrivit några detaljer kring att skapa bootbar USB sticka, men hör av dig om du har frågor kring den biten.
Städarn skrev:Jag har kontrollerat och det är ett 32-bit system jag försöker starta. Det kan ju varit USB-porten som strulade men den fungerar ju till allting annat så vad mer kan vara fel?
Du behöver mest troligt göra en ny ren installation, då uppgraderingar ofta ger problem. Dock tar en installation mellan 20 - 60 min att göra beroende på hur pass snabb datorn är, så jag tycker inte det är värt besväret att försöka göra en uppgradering, Man brukar inte tjäna något på det rent tidsmässigt att uppgradera då allt är inräknat.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Så, då får jag se om jag förstår dig rätt. Jag skulle alltså först kontrollera md5sum. Vet ärligt talat inte vad det ska vara men jag fick resultatet e3ebbab73b0fda8c7a884dc6e4fd3da2 på mitt AntiX. Ska försöka göra en USB sticka med det till helgen. Tills dess kanske jag har kommit på hur jag ska få datorn att starta från USB. Jag hade fått den till det men stängde av det då jag inte kunde boota upp Mint 17.3 (för säkerhet) och nu hittar jag inte inställningen i Bios. Därför vill jag helst köra CD/DVD skiva.

Jag försökte som skrivet få datorn att starta från USB sticka. Men det gick inte alls. Jag hade säkert kunnat installera därifrån och då hade jag installerat på hela disken men det ville sig inte. Har inte testat att uppgradera innifrån Linux. Har inte fler DVD skivor så jag kan inte göra en Boot disk (och det finns en uppsjö av program men alla vill de göra USB stickor, inte skivor).
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Nemo »

Städarn skrev:Så, då får jag se om jag förstår dig rätt. Jag skulle alltså först kontrollera md5sum. Vet ärligt talat inte vad det ska vara men jag fick resultatet e3ebbab73b0fda8c7a884dc6e4fd3da2 på mitt AntiX.
För att ta reda på om det är rätt eller inte måste du jämföra den md5sum du fick med motsvarande på deras hemsida. Det ska vara samma version och utgåva av den aktuella ISO filen för att kunna göra jämförelsen.
Städarn skrev:Ska försöka göra en USB sticka med det till helgen. Tills dess kanske jag har kommit på hur jag ska få datorn att starta från USB. Jag hade fått den till det men stängde av det då jag inte kunde boota upp Mint 17.3 (för säkerhet) och nu hittar jag inte inställningen i Bios. Därför vill jag helst köra CD/DVD skiva.
Det brukar vara en inställning i BIOS där man väljer boot ordning på enheterna. T.ex. att den ska boota från USB i första hand, CD/DVD i andra hand, Hårddisk i tredje osv.
Städarn skrev:Jag försökte som skrivet få datorn att starta från USB sticka. Men det gick inte alls. Jag hade säkert kunnat installera därifrån och då hade jag installerat på hela disken men det ville sig inte. Har inte testat att uppgradera innifrån Linux.
Ok, då var det jag som missförstod dig. Om inte datorn är väldigt gammal borde den ha stöd för att boota från USB minne.
Städarn skrev:Har inte fler DVD skivor så jag kan inte göra en Boot disk (och det finns en uppsjö av program men alla vill de göra USB stickor, inte skivor).
Du kan använda valfritt brännarprogram och välja "Brun Image" eller vad de nu kan heta. Då får du markera din ISO fil som sedan kommer att brännas som en bootbar CD/DVD skiva. OBS! Du ska inte kopiera ISO filen rakt av till skivan utan välja "Burn Image..", "Bränn avbildning" eller vad menyvalet nu heter i ditt program.
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av plemil »

Är det så att din dator inte stöder boot från USB så kan jag tipsa om Plop boot manager https://www.plop.at/en/bootmanager/index.html. Det kör jag på mina gammla maskiner och det har räddat mig från många skivbränningar :) Med hjälp av den så går det starta från diverse olika medium även om det ej stöds på din hårdvara.

Fast å andra sidan verkar du ha lyckats tidigare så då borde du hitta en inställning under bios som Nemo skriver.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Datorn är en HP nc6000. Jag har fått den till att försöka boota från USB men nu hittar jag inte det alternativet/minns inte hur jag gjorde. Det enda som finns tillgängligt är "multibay" (i realiteten CD/DVD) och HDD. Bioset är annars mycket enkelt att hitta runt i. Det stod något om "legacy USB support" eller något liknande som jag antog var USB stödet men att ändra från Enable till Disable gjorde ingen skillnad. jag fick inte fler alternativ i bootmenyn. Aja, får väl leta lite i helgen. Ska titta på Burn Image också.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Status: Operationen lyckades- patienten död.

Tänkte jag fick ta något OS som tog lite plats så jag testade att bränna en "image" av Arch Linux till CD. Gick inte att boota med. Lade in Unetbootin och Gjorde en USB med samma OS och lyckades faktiskt hitta en inställning i Bios för att starta från USB (som stängde sedan av sig själv) men kunde inte boota. >:( Vad f-n är det som pågår? Så här svårt ska det väl inte vara?

Nå, testade min AntiX skiva och den fungerade. Lyckades till och med få till en WiFi anslutning (tjohoo!). Har alltid haft lite svårt att hålla isär det här med "wireless key" och "wireless pin" eftersom OS alltid brukar fråga efter password. Nå, det kan ha varit tur också. Internet gick bra och Youtube videor funkar men alla inställningar (play, pause, volym, inställningar, etc) blir hopklumpade i dubbla led till vänster om video tiden. Något är mysko... Hittade inställningen för att få svenskt tangentbord också.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Osprey »

Jag installerade precis Mint 18 på en Samsung NC10 och det funkade alldeles utmärkt. Den ISO jag installerade med var linuxmint-18-mate-32bit.iso och den lade jag ut på en USB-pinne med:

Kod: Markera allt

dd if=linuxmint-18-mate-32bit.iso of=/dev/sdh oflag=direct bs=1048576
...där /dev/sdh givetvis ska anpassas till var USB-pinnen hamnar på din dator...

Sedan körde jag kommandot "sync" för säkerhets skull och efter det så var det bara att trycka in pinnen i NC10:an och installera... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Så koden skapar ett bootbart USB minne? Ska testa den när jag får tid. Jag hade förresten rätt i antagandet att det var just "Legacy usb support" som skulle aktiveras. Oklart dock varför den stängde av sig själv efter första försöket.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Nemo »

Städarn skrev:Så koden skapar ett bootbart USB minne? Ska testa den när jag får tid
Ja, men du måste ersätta of=/dev/sdh med vad din USB pinne har för beteckning.
Om du kör följande från Terminalen

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
Får du en lista över de hårddiskar och partitioner du har på din dator. Ditt USB minne kan heta t.ex. /dev/sdb1 eller /dev/sdc1 eller något annat. /dev/sdb är enheten och siffran efter är partitionen. Om ditt USB minne heter /dev/sdb är det den som du ska skriva till när du kör dd kommandot.

Dock skulle jag rekommendera dig att du använder dig av UNetbootin som ingår i förrådet. Har du det inte kan du installera det från Terminalen

Kod: Markera allt

sudo apt-get install unetbootin
Kommandot dd fungerar också, men har den nackdelen att väljer du fel på parametern "of" är risken stor att du förlorar data genom att du skriver över en befintlig disk istället för ditt USB-minne.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Osprey »

.
Senast redigerad av 2 Osprey, redigerad totalt 6 gång.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Osprey »

Nemo skrev:Kommandot dd fungerar också, men har den nackdelen att väljer du fel på parametern "of" är risken stor att du förlorar data genom att du skriver över en befintlig disk istället för ditt USB-minne.
dd är kraftfullt och vackert och gör alltid precis vad du anger.....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:dd är kraftfullt och vackert och gör alltid precis vad du anger.....
Håller helt med i detta, vilket också ställer stora krav på användaren eftersom det är ett YAFIYGI-verktyg (You Asked For It You Got It) :)
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Det låter lite läskigt...

I vart fall så tipsade Nemo om Unetbootin och jag har redan testat men det fungerade inte. Fick inte datorn att starta på detta USB minne alls och tydligen tycker inte mitt BIOS om att koppla in USB i start processen. Suck... ??? :-\
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Nemo »

Städarn skrev:Det låter lite läskigt...
Kommandot dd är extremt kraftfullt om användaren använder det på rätt sätt och vet vad denne gör. Det är samtidigt läskigt, då det utan problem kan sopa rent hela din hårddisk om du ber den göra det.
Städarn skrev:I vart fall så tipsade Nemo om Unetbootin och jag har redan testat men det fungerade inte. Fick inte datorn att starta på detta USB minne alls och tydligen tycker inte mitt BIOS om att koppla in USB i start processen. Suck... ??? :-\
Jag har använt UNetbootin vid ett flertal tillfällen och det har aldrig varit några problem att boota med USB minnet efteråt. Har du möjlighet att prova din USB sticka på en annan dator för att se om det är USB stickan eller datorn som är orsaken till dina problem. Om det är USB stickan kan du testa med ett annat USB minne.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av eson57 »

Vad ni krånglar till det. Unetbootin hit, och dd dit. Varför inte bara högerklicka på iso-filen och välja "Skapa startbart USB-minne", förutsatt att man sitter i Linux Mint. ;)
I Ubuntu heter det "Öppna med > Skrivare för diskavbilder".
Alltid på kanelen!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Seriöst, jag hittar ingen av alternativen ??? . Visserligen är jag ju lite små korkad men i alla fall... ::)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av eson57 »

Hmm... vilket OS kör du? Det finns nog inte som standard i lite äldre versioner av varken Linux Mint eller Ubuntu.
I programhanteraren hittar jag dock "Mintstick"... den borde du hitta. Vad jag kan se, är det programmet som numera är standard i Linux Mint.
"Usb-creator-gtk" verkar vara ytterligare en "fork" av samma program... eller om det är tvärtom.
Alltid på kanelen!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Städarn »

Provade Mintstick och det fungerade men det gick inte att starta på usb minnet så jag tror att det är något problem med usb stödet. Jag kom bara till skärmen som räknade ner automatisk start Mint 10 sekunder. Ger nu upp det projektet. Får skaffa en DVD skiva i så fall. :(
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: 2 frågor (AntiX och Linux Mint 17.3)

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Varför inte bara högerklicka på iso-filen och välja ... "Öppna med > Skrivare för diskavbilder".
Prövade det med Ubuntu 16.04, och det fungerade bra. Det verkar vara programmet "Diskar" som gör jobbet.

Tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"