LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Tjadden »

Har en tanke om att installera Debian OS men får svaret att jag redan har 4 st. primärinstallationer.
Då låter det vettigt att använda logiks installation, men det går inte, trots att jag har bara två OS!

Det var en som sa det är inte något märkvärdigt att installera, lika enkelt som andra OS, kul om så hade varit fallet, därför söker jag ett råd hur det ska gå till av någon här?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Har en tanke om att installera Debian OS men får svaret att jag redan har 4 st. primärinstallationer.
Kan det vara så att du har 4 st primära partitoner på din hårddisk?
Tjadden skrev: Då låter det vettigt att använda logiks installation, men det går inte, trots att jag har bara två OS!
Menar du att skapa upp logiska partitioner i en utökad partition?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Kan det vara så att du har 4 st primära partitoner på din hårddisk?
Nej! Windows och Linux Mint är vad jag har. Problemet är att det går inte att begära en logisk
installation!
Nemo skrev:Menar du att skapa upp logiska partitioner i en utökad partition?
Ganska självklart, jag tog bort Linux Mint, sedan skulle jag göra en partitionering för en Wasp det gick bra, men sedan hette det att jag hade 4 st primär igen och det tog stopp!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:[Nej! Windows och Linux Mint är vad jag har. Problemet är att det går inte att begära en logisk installation!
Fast även om du har endast Windows och Linux Mint installerat kan det fortfarande vara 4 primära partitioner
Tjadden skrev:Ganska självklart, jag tog bort Linux Mint, sedan skulle jag göra en partitionering för en Wasp det gick bra, men sedan hette det att jag hade 4 st primär igen och det tog stopp!
Har du möjlighet att ta en skärmbild från Gparted som visar hur din hårddisk är partitionerad och lägga in den i denna tråd?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Har du möjlighet att ta en skärmbild från Gparted som visar hur din hårddisk är partitionerad och lägga in den i denna tråd?
Samma men KDE
Bilagor
parted.png
parted.png (81.16 KiB) Visad 3826 gånger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

/dev/sda4 är fylld av de två logiska partitioner du redan har, så du behöver öka storleken på /dev/sda4. Då kommer en del av det inte tilldelade utrymmet att läggas under /dev/sda4 och ge dig möjlighet att skapa en eller flera nya logiska partitioner.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:/dev/sda4 är fylld av de två logiska partitioner du redan har, så du behöver öka storleken på /dev/sda4. Då kommer en del av det inte tilldelade utrymmet att läggas under /dev/sda4 och ge dig möjlighet att skapa en eller flera nya logiska partitioner.
Tack Gunnar, men vilka kranar ska man använda för att utöka /dev/sda4 allt är avstängt för en sådan operation?? Kan man få en hjälp av sudo?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag tror du behöver avmontera befintliga partitioner under /dev/sda4 och /dev/sda4 självt för att "öppna kranarna". Det betyder att du inte kan göra det från din befintliga Mint-installation, utan du får göra det antingen från Windows eller via någon startbar USB-pinne/DVD-skiva (gparted).

(Du är redan "root" när du kör verktyg som gparted eller KDE-verktyget du visade ovan, så nej, sudo hjälper inte.)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Det betyder att du inte kan göra det från din befintliga Mint-installation, utan du får göra det antingen från Windows eller via någon startbar USB-pinne/DVD-skiva (gparted).
Saken var klar, jag hade en dvd med Gparted och nu har ja utökat så att det räcker och blir över.
Måste få säga vad duktig du är.

Nu har mina Barnbarn åkt hem så nu får det bli en stund av nattjobb-
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bra att det löste sig. Jag slickar i mig av berömmet, men Nemos inlägg var lika viktiga för att nå en lösning. :)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: LMDE 2 'Betsy' ISO besvär att installera

Inlägg av Tjadden »

Nemo är duktig han också och flera andra finns till. Man kan säga att ni alla är mycket skickliga på ert gebit!

Första gången jag har gjort den här sortens installation, där man måste leta sig fram moment för moment, ingenting var logiskt omedelbart.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"