Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1 (Bootar ej)

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1 (Bootar ej)

Inlägg av Städarn »

Hej

Ni får ursäkta att jag är på dåligt humör men det är inte så mycket att göra åt. Inte med detta j-a krångel. >:(

I vart fall så har jag försökt att bränna en DVD-skiva med Linux Mint 18.1 Serena. Det måste vara DVD för filen är över en GB stor. Ja, det måste vara en DVD eftersom inte alla mina datorer, vilka jag ska testa mediet med, kan förstå sig på och hantera boot via USB. Har testat att göra en USB men den kunde inte minn ASUS EEE boota med (dubbel >:( ). Fick tag i en packe skivor (de kostar lite i flerpack i denna butik) av märket Maxell. DVD+r var det och alla läsare jag hade (äldre) tackade genom att totalvägra. Köpte då en packe DVD-r men de vill de inte heller kännas vid. Sitter nu på en stor mängd obrukbara skivor och undrar vad fagerlund problemet är. Ställer därför en utförlig fråga nedan. Om ni vill engagera er så vore det snällt. Jag önskar då se enkla svar, alltså inga invecklade operationer i Terminalen eller annat som faller utanför det simpla. Datorn jag har tänkt att göra skivan på är en Compaq NC6000 med Mint 13. Tack på förhand.

Undrar alltså följande:
1. Vilken sorts DVD skivor ska jag använda? +r eller -r och vilket fabrikat?
2. Vilket program ska användas? Jag har ett gäng men några vill bara hantera vissa ISO filer (läs: är det Mint och inte Ubuntu så blir det inget gjort) och andra vill inte hantera DVD skivor.
3. Hur ska jag göra för att bränna skivan? Inga operationer i Terminalen tack.
Senast redigerad av 1 Städarn, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du.
Ett svar till att börja med.

Fråga 1.
DVD+RW är nog en bra början. RW står för Read Write.

Fråga 2.
Programmen Brasero o/e K3b.
Finns i ubuntus programförråd och kan installeras därifrån.

Fråga 3.
Lägg hämtad/nedladdad fil på t.ex. skrivbordet. Lägg DVD-skivan i cd/dvd-facket och kör in den i datorn. Starta valt brännarprogram. När det är gjort och skivan är laddad i datorn, markera och dra ISO-filen från sin plats på skrivbordet, in över brännarprogrammet och placera den i rutan för efterfrågad fil att bränna.

Starta bränningen.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1

Inlägg av Städarn »

Tackar. Får leta då. Synd att jag har två omgångar skivor som jag inte kan använda/lämna tillbaka. Hm, fär väl lämna dem till en kollega eller något. Nå, tack så mycket. Återkommer.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1 (Bootar ej

Inlägg av Städarn »

Återkommer.

Efter en del pysslande, frågande och krånglande så stod det klart att jag helt enkelt inte hade tillgång till rätt sorts optiska läsare. Efter ett lån av en extern DVD-brännare så har jag nu lyckats få det aktuella OSet (Linux Mint 18.1 xfce 32-bit) på en DVD-r. Men nästa problem är att jag inte kan boota från denna DVD. Har bara testat på den gamla laptopen visserliggen (Compaq NC6000) men det var bland annat där jag tänkte använda detta OS. Booten stannar med ett meddelande om att min CPU inte tillhandahåller "pae" och att jag kan använda "forcepae" MEN att det sker på egen risk. Och när man får "varning" i versaler med dubbla ! är det dags att lägga ner. Så vad är "pae"? Var det fel med ett 32-bit system (nyvarande OS, Mint 13 är 32-bit) och hur ny version av Mint kan jag köra utan detta problem?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1 (Bootar ej

Inlägg av Broder Tuck »

Du verkar vilja installera på en gammal dator.
Frågan är väl först och främst om det verkligen skall vara just den önskade Linuxdisten som du skall lägga in på den datorn, eller om du skall söka efter en Linuxdist som kanske är mer avsedd för datorn och dess hårdvara.

Från help.ubuntu.com har jag plockat denna länk.
Lycka till hur du nu väljer att göra. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Behöver hjälp att bränna en dvd med Mint 18.1 (Löst)

Inlägg av Städarn »

Hm, tittade på lite information och kom fram till att det inte fungerade på en "M" processor. Testade med en P4 och då fungerade det så vi får anse det löst. Lyckades installera detta system på en P3:a och det fungerade också. Fick dock lite problem, se separat tråd under "Internet". Ämnet för denna tråd är dock löst! :)
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"