Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMDE 2

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMDE 2

Inlägg av Tjadden »

Hej
Att köra Linux Mint Deb är nog det bästa av alla OS, allt bara fungerar som det ska
Utom den förinställda VLP spelaren för CD/ DVD utan Mpge-2
Har kollat efter just rätt installation men det är mest bara LINUX som gäller, men inte vilket speciellt OS? Därför frågar jag om det går bra med vilket Mpeg-2 som helst?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Oklart för mig vad problemet är. Trodde att de vanliga avkodarna, inklusive mpeg-2, var installerade som standard på Linux Mint.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Oklart för mig vad problemet är. Trodde att de vanliga avkodarna, inklusive mpeg-2, var installerade som standard på Linux Mint.
Hej Gunnar, jag trodde det också och kollar man på nätet så skrivs det om hur man installerar Mpeg-2 men det tycks vara ett problem? Ska testa på en annan väg än deras rekommenderade.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Nemo »

Hej!
Tjadden skrev:Hej
Att köra Linux Mint Deb är nog det bästa av alla OS, allt bara fungerar som det ska
Utom den förinställda VLP spelaren för CD/ DVD utan Mpge-2
Menar du att det är problem för dig att spela upp DVD filmer eller är det enskilda videofiler i mpeg2 format eller bägge delarna? Video på DVD är normalt i mpeg2 och borde därför fungera rakt av i Linux Mint.

Nu har jag inte testat Debian Edition av Linux Mint, men det kanske saknas stöd för DVD uppspelning som standard och då får du lägga till det i efterhand.

Kolla följande beskrivning som tar upp detta.
https://www.maketecheasier.com/play-dvds-in-linux/
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Nu har jag inte testat Debian Edition av Linux Mint, men det kanske saknas stöd för DVD uppspelning som standard och då får du lägga till det i efterhand.

Kolla följande beskrivning som tar upp detta.
https://www.maketecheasier.com/play-dvds-in-linux/
Hej Nemo

Jag testade att installera det länken beskrev som en garanti om något är kryptiskt gällande DVD.
Ubuntu har automatiskt installerat Mpeg-2 och förmodligen även Mpeg-3 men inte någon version av Linux mint har detta dumt nog.

Så här lyder beskedet i bild i sin saknad, jag hittar inte denna fil?
Bilagor
VLC.png
VLC.png (23.56 KiB) Visad 3256 gånger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag testade att installera det länken beskrev som en garanti om något är kryptiskt gällande DVD.
Gick installationen igenom eller fick du något felmeddelande?
Tjadden skrev:Så här lyder beskedet i bild i sin saknad, jag hittar inte denna fil?
Vilket program använder du och vad är det du försöker spela upp, då du får felmeddelandet?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:
Tjadden skrev:Jag testade att installera det länken beskrev som en garanti om något är kryptiskt gällande DVD.
Gick installationen igenom eller fick du något felmeddelande?
Tjadden skrev:Så här lyder beskedet i bild i sin saknad, jag hittar inte denna fil?
Vilket program använder du och vad är det du försöker spela upp, då du får felmeddelandet?
Installationen gav inte något felmeddelande.

En vanlig DVD skiva - R

Jag såg denna inspelade film för drygt två år sedan och allt fungerade normalt!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behöver installera Mpeg-2 men var hittar jag den för LMD

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo

Lite märkligt att inte det skedde när jag installerade LMDE2 Debian att Vlc Codecs inte blev installerat?
Jag hittade det separat i Programmenyn och installerade den och nu fungerar Vlc spelaren perfekt.
Det löjliga var att när jag sökte codecs för linux så var det för Ubuntu och för Linux Mint så
hittade jag inte någon för mitt OS Debian som är ett separat och får inte blandas ihop med de vanliga Linux Mint versionerna!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"