Blandat svenska och engelska efter installation.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har installerat Linux Mint 18 på en dator men som så många gånger förut med Linux/Ubuntu så blir det blandat engelska och svenska ungefär överallt i systemet.
Vad beror det på?
Ska det inte bli på svenska överallt när man väljer svenska vid installationen?
I startmenyn är det också blandat.
Möjligen kan det ha blivit nåt fel vid installationen eftersom nån bug gjorde att skärmsläckaren låste sig. Men eftersom detta har inträffat många gånger så finns det väl nån annan anledning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nu funkar ju inte Mint exakt som Ubuntu på den här punkten, men du kan pröva att öppna Språkstöd och se om du blir uppmanad att installera det som fattas.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag provade att installera om alltihop och då blev det som det skulle, iallafall allt som jag har kontrollerat hittills..
En miss i Linux Mint 18.2 är att det har som förinställning att skärmsläckaren ska starta efter 10 minuter och att skärmen ska låsas.. Helknäppt..
Antagligen gjorde detta att att datorn låste sig under installationen, eftersom den tog en stund så gick jag ifrån datorn under tiden...
En annan fråga.. Hur ändrar man i grubmenyn? Menyn fick väldigt små bokstäver, mindre än det har blivit nån annan gång när jag har installerat ubuntu, som är nästan oläsliga.
Kan man ändra storlek, och eller typsnitt i grubmenyn på något sätt?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ok.

Angående teckenstorlek på grubmenyn har jag ingen aning. Brukar nöja mig med det som dyker upp där.

En idé är att köra

sudo update-grub

och sedan starta om datorn för att se om det blir annorlunda.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av eson57 »

Henrik Jansson skrev: Kan man ändra storlek, och eller typsnitt i grubmenyn på något sätt?
Enklast är nog att ställa in skärmupplösningen i filen /etc/default/grub

Kod: Markera allt

sudo xed /etc/default/grub
Ta bort kommentarstecknet (#) från raden GRUB_GFXMODE och ange skärmupplösningen du använder, eller prova dig fram med olika upplösningar (t.ex. 800x600 om du vill ha större) tills du hittat en lämplig. Uppdatera grub efter ändring.

Kod: Markera allt

sudo update-grub
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Hund »

1. Jag vet att du kan få svengelska när man installerar utan en nätverksuppkoppling. Det kan inte vara så att du inte hade åtkomst till Internet första gången? Men det ska man kunna åtgärda genom att ladda hem hela språkpaketet via inställningarna. Det önskvärda vore ju att kunna få plats med hela språkpaketet direkt på skivan, men jag tror dessvärre att du ISO-filen skulle bli kraftigt överviktig om man skulle ta med alla språk som Ubuntu och dess familj stödjer.

2. Att skärmen låser sig automatiskt är en säkerhetsfunktion, dator fortsätter att fungera som vanligt i bakgrunden, den blir inte försatt i viloläge om det var det du trodde.

3. Upplösningen för GRUB kan du ändra i filen `/etc/default/grub`:

Kod: Markera allt

GRUB_GFXMODE="auto"
För att veta vilka upplösningar din dator stödjer får du kolla upp detta via GRUB. När datorn startar håller du nere Shift för att den ska stanna vid GRUB, om den inte redan gör det. Väl där trycker du på `C` för att komma till GRUBs kommandopromt och där kör du kommandot `vbefino` och du får då en lista med diverse upplösningar som stödjs. Lägg till önskad upplösning i filen `/etc/default/grub`, exmpelvis:

Kod: Markera allt

GRUB_GFXMODE="800x600x32,auto"
Det är rekommenderat att du har kvar det som fanns med från början då det fungerar som en nödraket om den upplösningen du angav inte fungerar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, tackar! Ska testa detta.
Jo, jag hade uppkoppling via nätverkskabel. Datorn låste sig helt när skärmsläckaren satte igen. Det gick inte att få igång skärmen igen, provade att röra musen i flera minuter, trycka på tangentbordet, försökte mata ut CD-skivan, men det gick inte. Till slut fick jag bryta strömmen till datorn. Den hängde sig likadant flera gånger när jag bara provkörde linux från skivan och den stog orörd för länge.
Sen startade jag om, utan skiva, och förmodligen var intallationen klar, eller iallafall såpass klar att det gick att starta. Men den hade svengelska.. det har jag varit med om flera gånger förut, också då med uppkoppling. Men eftersom jag inte visste om allt hade gått rätt till satte jag i Linuxskivan och startade om, och tog då bort skärmsläckaren, och installerade om. Sen funkade det, och blev svenska.
Såhär knäppt ser det förresten ut i grubmenyn... aldrig varit med om det förut. Här blev det dessutom dubbelt, men dubbelt var det inte första gågnen jag startade.
Bilagor
Grub bild.jpeg
Grub bild.jpeg (122.92 KiB) Visad 4131 gånger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Nu efter installationen går det inte att väcka datorn efter att skärmsläckaren har aktiverats. Det enda som går att göra är att bryta strömmen till datorn.
Vad kan vara fel då?
Ett annat fel som hittills har inträffat 4 av 5 gånger när jag ska stänga av datorn normal är att det kommer en ruta där det står att:
gnome-keyring-daemon
svarar inte

Vad beror det på?
Kan man helt enkelt ta bort gnome-keyring?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Hund »

Henrik Jansson skrev:Ok, tackar! Ska testa detta.
Jo, jag hade uppkoppling via nätverkskabel. Datorn låste sig helt när skärmsläckaren satte igen. Det gick inte att få igång skärmen igen, provade att röra musen i flera minuter, trycka på tangentbordet, försökte mata ut CD-skivan, men det gick inte. Till slut fick jag bryta strömmen till datorn. Den hängde sig likadant flera gånger när jag bara provkörde linux från skivan och den stog orörd för länge.
Sen startade jag om, utan skiva, och förmodligen var intallationen klar, eller iallafall såpass klar att det gick att starta. Men den hade svengelska.. det har jag varit med om flera gånger förut, också då med uppkoppling. Men eftersom jag inte visste om allt hade gått rätt till satte jag i Linuxskivan och startade om, och tog då bort skärmsläckaren, och installerade om. Sen funkade det, och blev svenska.
Såhär knäppt ser det förresten ut i grubmenyn... aldrig varit med om det förut. Här blev det dessutom dubbelt, men dubbelt var det inte första gågnen jag startade.
Om den hänger sig är något tokigt. Använder du version 18.04 som det står i din profil? Eftersom det är en testversion kanske det kan vara värt att testa en stabil version. Vad har du för grafikkort?

Uppstod problemet med din GRUB-meny efter att du ändrade upplösning på den? Och om du gjorde det, är du säkert på att du valde en upplösning som din dator stödjer?

GNOME Keyring kan vara bra att ha, men det är inte måste, även om jag tror att den genomsnittliga användaren har nytta av det, speciellt om du har en bärbar dator och vill spara ditt Wifi-lösenord eller liknande. Du råkar inte ha automatiskt inloggning aktiverad?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Detta var på en annan dator, det var Linux Mint 18.2 som jag installerade, jag är osäker på vilken Ubuntuversion det motsvarar.
Det är en stationär dator, och den har bara nätverksanslutning via kabel, så jag behöver inget lösenord till nätverk.
Ja, jag har automatisk inloggning aktiverad eftersom jag inte vill skriva in lösenord varje gång jag startar datorn, men inte för någon annan inloggning.
Grafikkortet vet jag inte vad det heter, men det ska väl gå att ta reda på. Det har dock funkat till alla andra Ubuntuversioner jag har haft på den datorn och till Windows XP som också finns på den.
Problemet började direkt efter nyinstallation av Linux Mint 18.2. Jag hade alltså inte ändrat på något, utan det var originalinställningen som gjorde texten oläslig. Jag ändrade till 800x600 och sen funkade det. Texten i grubmenyn var innan så oläslig att jag inte kunde se vilka upplösningar som var möjliga att använda.

Ett annat störande fel är att skärmsläckaren inte går att stänga av. Jag har stängt av den helt i menyn, och också stängt av att skärmen ska låsa sig. Men skärmen blir ändå svart efter en stunds inaktivitet. Nu sen jag stängde av allt i menyn går det dock att få tillbaka bilden genom att röra på musen. Innan gick inte det utan jag var tvungen att stänga av strömmen till datorn när skärmen hade slocknat.

Jag testade Linux Mint filen med checksum eller vad det hette efter nedladdning, och det var inget fel på filen. Dock fanns det inte nån möjlighet att testa skivan vad jag förstog iallafall.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Hund »

Henrik Jansson skrev:Detta var på en annan dator, det var Linux Mint 18.2 som jag installerade, jag är osäker på vilken Ubuntuversion det motsvarar.
Det är en stationär dator, och den har bara nätverksanslutning via kabel, så jag behöver inget lösenord till nätverk.
Ja, jag har automatisk inloggning aktiverad eftersom jag inte vill skriva in lösenord varje gång jag startar datorn, men inte för någon annan inloggning.
Grafikkortet vet jag inte vad det heter, men det ska väl gå att ta reda på. Det har dock funkat till alla andra Ubuntuversioner jag har haft på den datorn och till Windows XP som också finns på den.
Problemet började direkt efter nyinstallation av Linux Mint 18.2. Jag hade alltså inte ändrat på något, utan det var originalinställningen som gjorde texten oläslig. Jag ändrade till 800x600 och sen funkade det. Texten i grubmenyn var innan så oläslig att jag inte kunde se vilka upplösningar som var möjliga att använda.

Ett annat störande fel är att skärmsläckaren inte går att stänga av. Jag har stängt av den helt i menyn, och också stängt av att skärmen ska låsa sig. Men skärmen blir ändå svart efter en stunds inaktivitet. Nu sen jag stängde av allt i menyn går det dock att få tillbaka bilden genom att röra på musen. Innan gick inte det utan jag var tvungen att stänga av strömmen till datorn när skärmen hade slocknat.

Jag testade Linux Mint filen med checksum eller vad det hette efter nedladdning, och det var inget fel på filen. Dock fanns det inte nån möjlighet att testa skivan vad jag förstog iallafall.
Testa att inaktivera automatiskt inloggning och se om det löser problemet med gnome-keyring.

Windows XP? Finns det någon speciell anledning till varför du använder ett operativsystem som inte supportas?

Vad säger `xet q`? Min säger detta:

Kod: Markera allt

DPMS (Energy Star):
  Standby: 600    Suspend: 600    Off: 600
  DPMS is Enabled
  Monitor is On
Kommandot `xset -dpms` bör inaktivera energisparläget, men jag tror inte att det står sig för en omstart av datorn, men det är ju dock enkelt ordnat.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Henrik Jansson »

Hund skrev:
Testa att inaktivera automatiskt inloggning och se om det löser problemet med gnome-keyring.

Windows XP? Finns det någon speciell anledning till varför du använder ett operativsystem som inte supportas?

Vad säger `xet q`? Min säger detta:

Kod: Markera allt

DPMS (Energy Star):
  Standby: 600    Suspend: 600    Off: 600
  DPMS is Enabled
  Monitor is On
Kommandot `xset -dpms` bör inaktivera energisparläget, men jag tror inte att det står sig för en omstart av datorn, men det är ju dock enkelt ordnat.
Den här linuxversionen blev nog lite för krävande för den gamla datorn ändå, det mesta går väldigt segt. Ska installera Xubuntu eller något liknande istället.

Anledning till att jag har XP på den också är att jag behöver kunna använda några program som är gjorda för windows, bland annat bokföringsprogram, och jag behöver inte någon support.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Blandat svenska och engelska efter installation.

Inlägg av Hund »

Henrik Jansson skrev:
Hund skrev:
Testa att inaktivera automatiskt inloggning och se om det löser problemet med gnome-keyring.

Windows XP? Finns det någon speciell anledning till varför du använder ett operativsystem som inte supportas?

Vad säger `xet q`? Min säger detta:

Kod: Markera allt

DPMS (Energy Star):
  Standby: 600    Suspend: 600    Off: 600
  DPMS is Enabled
  Monitor is On
Kommandot `xset -dpms` bör inaktivera energisparläget, men jag tror inte att det står sig för en omstart av datorn, men det är ju dock enkelt ordnat.
Den här linuxversionen blev nog lite för krävande för den gamla datorn ändå, det mesta går väldigt segt. Ska installera Xubuntu eller något liknande istället.

Anledning till att jag har XP på den också är att jag behöver kunna använda några program som är gjorda för windows, bland annat bokföringsprogram, och jag behöver inte någon support.
Vilket bokföringsprogram är det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"