LineageOS på Samsung S7

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

LineageOS på Samsung S7

Inlägg av anth »

Jag har en gammal mobil, en Samsung Galaxy S7.
På den tänkte jag installera LineageOS.

Varför inte Linux?
För att jag behöver BankID. Googlar man "LineageOS MicroG BankID" får man träffar på folk som fått både BankID och Swish att fungera.

Varför LineageOS?
(varför inte Pixel Experience, Paranoid Android, Resurrection Remix OS, crDroid, OmniROM, MIUI, SlimRoms,...)
För att LineageOS verkar ha samma status i Mobil Custom ROM-världen som Ubuntu har i Linux-världen.

Vad är LineageOS?
Det är Open Source degooglad android-OS.
D.v.s. man installerar detta istället för Android, så får man en telefon som google inte kan spionera på (precis som en Linux-telefon).

###

Slut på de retoriska frågorna.

Hur gör jag?
Jag har tidigare varit helt ointresserad av mobiler. Det mest avancerade jag gjort är en fabriksåterställning, så ni fär förklara för mig som om jag vore 5 år gammal.

Man börjar med att tanka ner en installationsfil, precis som man tankar ner en iso till en Linuxdistro.
Men om jag förstått rätt är det lite mer komplicerat, då det är olika installtionsfiler för olika telefoner.
Även om installationsfilen har en Linux-kärna är varje mobil proprietär hårdvara, därför måste man modifiera installetionsfilen för varje enskild telefonmodell.

Antag att jag lyckas tanka ner rätt installationsfil, hur får jag över den till mobilen?
Eller tankar jag ner direkt till mobilen?

Hur får jag mobilen att starta installationsprogrammet? (motsvarande att få datorn att boota från USB i Linux-världen).

Telefonen är en gammal Samsung Galaxy S7 som legat i byrålådan i flera år. Det är alltså ingen fara om jag skulle misslyckas och förstöra mobilen för evigt.

Jag tar tacksamt emot alla tips, då jag aldrig gjort något liknande tidigare.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: LineageOS på Samsung S7

Inlägg av LennartL »

Följer tråden och ser hur det går.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"