Tankar om att spela windows spel i Linux Mint

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Tankar om att spela windows spel i Linux Mint

Inlägg av Städarn »

Hej.

Jag har inte varit hät på länge, beklagar det...

Nu ställer jag en fråga eftersom det är en sak jag eventuellt vill testa. Men om det är svårt att utföra för en okunnig så struntar jag i det. Detta eftersom det är onödigt då min dator "talar två språk". Windows 10 är bara en omstart bort från Linux Mint 19.3 (xfce, 64-bit).

Jag har inte många hobbys men jag spelar gärna datorspel. The Sims närmare bestämt. Vesion 3 var den första som gick att köra under Linux (med en del tricks) men det spelet kom ju ändå på skivor. Idag är det nedladdning som gäller för version 4. Jag såg en guide med denna video inbäddad: https://www.youtube.com/watch?v=c3i92_hvFQQ (i videon är det Ubuntu men det är säkert lika I Mint). När min dator byggdes ihop så hade jag inte tid att skaffa något "löst" grafikkort så jag kör på en inbyggd grafikkrets. Från Intel, på detta moderkort: https://www.conrad.se/p/asus-tuf-b360m- ... 60-1765156 En grafikkrets som Linux inte känner igen alls utan som benämns "Okänd" av operativsystemet. Det borde man kanske fixa men "If it aint broke don't fix it".

Så vad tror ni, är det genomförbart? Jag tror inte på det men frågan är ju fri. (tror jag?).
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Tankar om att spela windows spel i Linux Mint

Inlägg av eson57 »

Städarn skrev:En grafikkrets som Linux inte känner igen alls utan som benämns "Okänd" av operativsystemet
Verkar inte troligt tycker jag. Det borde resultera i en svart skärm. Du har nog bara tittat på fel ställe.
Starta programmet "Systemrapporter", fliken "Systeminformation", där bör du få korrekt information om grafikkretsen. Ett annat program du kan prova är t.ex CPU-X. Lite snyggare paketerad systeminformation.

Om Sims kommer att fungera vet jag dock inte. Är total spelanalfabet, men jag tror inte att Sims är något direkt grafikintensivt spel. Tror mig ha sett det spelas på ganska enkla laptops och i så fall borde det fungera på ett Intel-kort.
Alltid på kanelen!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar om att spela windows spel i Linux Mint

Inlägg av Städarn »

eson57 skrev:
Städarn skrev:En grafikkrets som Linux inte känner igen alls utan som benämns "Okänd" av operativsystemet
Verkar inte troligt tycker jag. Det borde resultera i en svart skärm. Du har nog bara tittat på fel ställe.
Starta programmet "Systemrapporter", fliken "Systeminformation", där bör du få korrekt information om grafikkretsen. Ett annat program du kan prova är t.ex CPU-X. Lite snyggare paketerad systeminformation.
Tackar för tipset, jag hittade mer info nu. (Kan bifoga bild vid intresse). :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tankar om att spela windows spel i Linux Mint

Inlägg av Osprey »

eson57 skrev:Ett annat program du kan prova är t.ex CPU-X. Lite snyggare paketerad systeminformation.
Tack för tipset, ett riktigt snyggt program, att använda istället för:

Kod: Markera allt

lshw -C display
i detta fallet, i övrigt så kan ju både "lshw" och vad jag ser, cpu-x visa en hel del mer...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"