Makulu linux

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Makulu linux

Inlägg av anth »

Jag är en sucker för GNOME.
Även om jag kan få KDE Plasma att se ut hur som helst så är det för mycket kontroller för att jag ska orka lära mig.
GNOME kan man också få att se ut hur som helst. Ofta räcker det med en eller två extensions, vilket inte ökar komplexiteten i min Linuxinstallation.

Därför är jag alltid på jakt efter nya or och roliga sätt att ändra/modifiera GNOME.
Och därför rekommenderar jag hellre Zorin än Mint till nybörjare - för i Zorin kan man ändra utseendet på hela skrivbordet med ett knapptryck, medan Mint har sitt gamla Cinnamon.
(ja, jag vet att jag kan ändra utseendet i Cinnamon och även installera andra DE i Mint - men det är INTE fixat med ett knapptryck)

Jag hittade just Makulu Linux:
- Det är baserat på Ubuntu
- Det använder GNOME
- Det får Zorin att se gammalt ut

Tanken med Makulu är att använda Ubuntu/GNOME, men att kunna ändra utseendet på hela skrivbordet med bara ett knapptryck - precis som Zorin.
Men Makulu känns så mycket nyare/fräshare/häftigare än Zorin.

Precis som Zorin får man ett antal färdiga skrivbord att växla mellan.
Precis som Zorin kan man betala lite ($30) för att få tillgång till ännu fler skrivbordsutseenden.

Men där Zorin erbjuder 4 skrivbord gratis och ytterligare 4 om man betalar, erbjuder Makulu 8 skrivbord gratis och ytterligare 8 om man betalar - och samtliga 8 gratisskrivborden är häftigare än de man betalar för i Zorin.

Gå till Makulus sajt, klicka er igenom bildspelet och se själva:
https://www.makululinux.com/wp/

Om jag förstått rätt är Makulu ett enmansprojekt och killen har tydligen blivit arbetslös under pandemin, så det är lite osäkert om han kan fortsätta med projektet.
Makulu finns i 3 versioner: Shift, Gamer och Pro (det är Pro som kostar pengar).
Även om man kan se de 8 gratis-skrivborden på sajten, hittar jag inga bilder på skrivborden i Pro-versionen.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Makulu linux

Inlägg av Osprey »

Intressant, men jag kör Mint med LXDE som jag tycker är helt OK. Jag gick över från Ubuntu till Mint, när Ubuntu hade Unity som skal och inget Gnome eller så. I Mint körde jag först MATE, vilket i princip är Gnome, men sedan blev det LXDE (som närmast motsvaras av Lubuntu)...

Jag behöver inte massa tjusiga funktioner, det viktigaste är att jag kan ställa in terminalen (LXTerminal förstås), till svart bakgrund och grön text... så som det var på gamla riktiga terminaler (VT100 etc.)... ;D

Men som sagt, ska kolla upp vad det är för något... just nu har jag bara Mint, CentOS och OpenSuse på burken här, men det finns plats för ett till... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Makulu linux

Inlägg av anth »

Jag hade en tanke att lära mig GNOME innan jag hoppade vidare till andra skrivbordsmiljöer.
Jag har nu insett att jag ALDRIG kommer lära mig allt om GNOME. :)

Det är mest att jag letar efter andra distros som gjort roliga saker i GNOME och ser om jag kan använda dem.

Första steget är att kolla Zorin och Pop OS som är riktiga distros.

Andra steget är att kolla Makulu och Nobara, som mer är iso:s från privatpersoner som har massor med specialinställningar.

Nobara, en Fedora-spin, görs av Glorious Eggroll, en Red Hat/Proton-utvecklare, och är utmärkt om man vill lära sig hur man konfigurerar Linux/GNOME till en optimerad spel/streamingdator. En ny version släppte nu i november som bygger på Fedora 37.

Makulu görs av en Vietnames och jag har aldrig sett så många PPA:er i hela mitt liv.
Men det han lyckas göra med GNOME är helt otroligt - om man tycker om häftiga effekter.
Sist jag kollade byggde Makulu på en gammal Ubuntu/GNOME-version, men jag tog en snabbtitt nu och han verkar ha släppt en ny version i november i år, så den borde bygga på Ubuntu22.04/GNOME42.
Jag får prova att installera den nya versionen.

###

LXDE/LXQt är lite för lätt för mig.
På mina två äldsta datorer kör jag XFCE med den lite mer avancerade menyn Whiskers, så det ser ut som Windows XP istället för Windows 95.

Har du något tips på hur man får LXDE/LXQt att se lite modernare ut (som XFCE med Whiskers) är jag villig att prova.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Makulu linux

Inlägg av Osprey »

anth skrev:Jag hade en tanke att lära mig GNOME innan jag hoppade vidare till andra skrivbordsmiljöer.
Jag har nu insett att jag ALDRIG kommer lära mig allt om GNOME. :)
Ungefär samma som "bash", jag kommer aldrig att lära mig allt där och sedan när man kommer in på t.ex "awk" och "sed", så inser man vilken otrolig skapnad det egentligen är...

Jovisst jag klarar av att ta mig runt i det, men hela tiden så upptäcker man nya funktioner och sådär inser att jamen sådär kunde jag ju gjort... :)
anth skrev:Har du något tips på hur man får LXDE/LXQt att se lite modernare ut (som XFCE med Whiskers) är jag villig att prova.
Jag är ganska nöjd med LXDE/LXQt så som det är, det räcker för att kunna starta program, när jag nu inte gör det direkt från terminalen... :D

Det enda jag stört mig lite på i LXDE, är krånglet med .desktop-filer, men det funkar numera bra med alacarte:

Kod: Markera allt

apt-get -y --allow-downgrades --allow-remove-essential --allow-change-held-packages --allow-unauthenticated $1 install alacarte
...har dock inte hittat den i någon meny, utan jag får köra "alacarte" eller "alacarte&" i terminalen....

Jag körde en gång i tiden Compiz, men insåg till slut att, jovisst det är snyggt men inget jag behöver och samma med Cinnamon och MATE... Unity vill jag definitivt inte ha, för jag är för terminalnära för det.... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Makulu linux

Inlägg av Osprey »

anth skrev:Har du något tips på hur man får LXDE/LXQt att se lite modernare ut (som XFCE med Whiskers) är jag villig att prova.
Jag kör XFCE från mina bootbara pinnar (som bygger på GParted). Har en sådan version här, där jag lagt till lite allt möjligt "bra att ha".... :)

Det är alltså i grund och botten en "syslinux" som härstammar från GParted, med en massa egna tillägg och script. Sedan kör jag ihop det med "mksquashfs", "genisoimage" och "isohybrid", för att till slut lägga ut det med "dd".... :D

Nu på senare tid har jag börjat använda Ventoy för det, då kan jag ha alla möjiga bootbara saker på samma pinne... :D

Vill du ha hela scriptet för att baka ihop en bootbar USB-pinne, med alla funktioner som du själv lägger in i "/root/bin", så säg till.... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"