Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Freax
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jun 2008, 23:36
OS: Debian

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Freax »

kan ju ta och bidra med några terminal tips som jag använder dagligen.

clear - rensar konsollen. Mycket smidigt att använda när hela rutan blir full av skit som är oönskad. Fungerar även att använta ctrl + L .

ps ax - listar alla processer som körs, ganska bra att köra den med en pipe och grep ex: ps ax | grep firefox

tail/head - underbara kommandon, ex: tail -5 fil.txt visar dem 5 senaste raderna i fil.txt. head -5 fil.txt visar dem 5 första raderna. tail -f är väldigt bra att använda också om man vill följa loggar när det händer saker(den uppdateras hela tiden). ex: tail -f /var/log/auth.log
lumow
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 maj 2009, 17:07
OS: PCLinuxOS

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av lumow »

Ett litet klagomål på "grep"-delen.
Det står följande:
* Ett eller fler av föregående uttryck
Vilket inte stämmer, "*" matchar noll eller flera av föregående uttryck.
"+" matchar en eller flera och "?" matchar ingen eller en.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Emil.s »

lumow skrev:Ett litet klagomål på "grep"-delen.
Det står följande:
* Ett eller fler av föregående uttryck
Vilket inte stämmer, "*" matchar noll eller flera av föregående uttryck.
"+" matchar en eller flera och "?" matchar ingen eller en.
Tack för korrigeringen! :)

Ska nog skriva om alltihopa nån dag. Ska bara få tid för det. :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Vet inte om det hör hemma här till 100% egentligen, men jag fick av en slump reda på en sak som jag tror kommer att förenkla livet för mig i fortsättningen. Kanske ni andra redan visste om det, men hemlighöll det för mig…

Ibland är man ju inne och rotar i Nautilus och vips så kommer man på att man behöver fixa med någon fil på ett sätt som lämpar sig bäst i terminalen. Då visade det sig att jag kunde skriva ett kommando i en terminal och när det var dags att skriva fil- eller mappnamnet var det bara att dra mappen eller filen direkt från Nautilus till terminalen!

Detta fungerade till och med på ftp-adresser. Exempelvis om jag vill öppna en terminal och flytta mig ner till en mapp som jag råkar ha framför mig i Nautilus, så skriver jag ”cd” följt av ett mellanslag, drar över mappen och vips så står det, i mitt ftp-exempel, följande i terminalen:

Kod: Markera allt

$ cd '/home/guraknugen/.gvfs/ftp som guraknugen på ftp.bredband.net/
Bara att trycka Enter så är man där och kan titta på filer och vad man nu vill göra med dem.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ZZplutoZZ
Inlägg: 75
Blev medlem: 31 mar 2011, 16:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av ZZplutoZZ »

Bra initiativ! Jag ser att det är inte lätt att vara pedagogisk här och det förstår jag.. Du gör ändå ett bra jobb och jag hoppas folk kommer att uppskatta det!!!
Rille85
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 aug 2011, 12:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Nynäshamn

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Rille85 »

Mycket bra Guide då jag vill lära mig Terminalen. Då jag även är ny till Ubuntu efter att spendert en del år framför Windows miljön. Kommer nog spendera en del timmar med denna Guide ;D
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Vet inte om det nämnts tidigare, men här kommer två bash-tips som kanske alla känner till redan, men som kan förenkla tillvaron en smula:

”!!” betyder ungefär ”senaste kommandot”. Du kanske följt någon guide någonstans och får till svar att du inte har behörighet. Du har förmodligen inte skrivit ”sudo” före kommandot. Enkelt åtgärdat:

Kod: Markera allt

$ sudo !!
Vips så körs kommandot igen, men som root.

Historiken kan ju vara bra om man kan utnyttja. Tryck Ctrl+r och sedan några tecken. Tecknen matchas mot historiken och första kommadot som innehåller de tecken du matat in kommer upp. Är det detta du vill använda så trycker du bara Enter.
När jag tryckte Ctrl+r och sedan ”sk” fick jag upp ”cd desktop-integration/”. Är det inte det jag är ute efter trycker jag bara in fler tecken.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
itmannen_online
Inlägg: 485
Blev medlem: 26 jul 2011, 23:04
OS: Ubuntu
Ort: Vilhelmina

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av itmannen_online »

Själv så föredrar jag att använd Pil upp eller Pil ned för att bläddra efter tidigare kommandon.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Johnny Rosenberg »

itmannen_online skrev:Själv så föredrar jag att använd Pil upp eller Pil ned för att bläddra efter tidigare kommandon.
Jo, det funkar bra om man har kort historik. Min verkar vara på 500 kommandon så det kan ju bli en hel del ↑ eller ↓ om man väljer den metoden; det är ju inte alltid man är ute efter någon av de 50 senaste posterna i historiken.

Själv använder jag också oftast ↑ och ↓, men om jag inte hittar det jag letar efter inom några sekunder brukar jag ta till Ctrl+r.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av mcNisse »

ctrl-r är suveränt bra. Använder det för allt som ligger mer än tre steg tillbaka i historiken.
fr33r1d3
Inlägg: 384
Blev medlem: 13 nov 2007, 17:26
OS: Ubuntu
Ort: Nora / Sverige
Kontakt:

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av fr33r1d3 »

Swaroop (http://www.swaroopch.com/) har skrivit en liten trevlig bok om Vim för de som vill lära sig mer . Ni hittar den här:
http://www.swaroopch.com/notes/Vim
Användarvisningsbild
rocketdog
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 okt 2014, 07:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av rocketdog »

Hej! Det är så att jag har en _hel hög_ med mp3or. De är sorterade i album, har id3taggar, omslag osv. Det enda problemet är att jag vill bli av med en viss del av filnamnet på _samtliga_filnamn.

Då jag har över 100 mappar så blir detta gangska tjatigt, att gå in i t.ex mapp 12, köra script, cd .., cd 13, köra script osv. Så därför undrar jag om Linux, som är så otroligt anpassbart, kunna göra detta utan att gå in i en enda mapp öht?

Så här gör jag för tillfället:

Kod: Markera allt

rocketdog@starbase:~/mp3-temp/12$ 
cd mp3-temp/

rocketdog@starbase:~/mp3-temp/12$ cd 12
rocketdog@starbase:~/mp3-temp/12$ ls
Cover.jpg                                                                          The Day After The Sabbath 12 - 07. White Witch - Auntie Christy  Harlow - 1972.mp3
folder.jpg                                                                         The Day After The Sabbath 12 - 08. Andrew - Heathens - 1973.mp3
Info.txt                                                                           The Day After The Sabbath 12 - 09. Brainticket - Watchin' You - 1972.mp3
The Day After The Sabbath 12 - 01. Bad Axe - Blues L.A. - 1976.mp3                 The Day After The Sabbath 12 - 10. Attila - Wonder Woman - 1970.mp3
The Day After The Sabbath 12 - 02. Troyka - Natural - 1970.mp3                     The Day After The Sabbath 12 - 11. Crushed Butler - Love Fighter - 1969.mp3
The Day After The Sabbath 12 - 03. Bux - If You Want Love - 1976.mp3               The Day After The Sabbath 12 - 12. Ellison - Unchanged World - 1971.mp3
The Day After The Sabbath 12 - 04. Osanna - Lady Power - 1971.mp3                  The Day After The Sabbath 12 - 13. Church Of Misery - Master Heartache (Sir Lord Baltimore cover) - 2009.mp3
The Day After The Sabbath 12 - 05. Shinki Chen - It Was Only Yesterday - 1971.mp3  The Day After The Sabbath 12 - 14. Christie - Martian King - 1971.mp3
The Day After The Sabbath 12 - 06. Nazareth - Hard Living - 1974.mp3


rocketdog@starbase:~/mp3-temp/12$ for f in *.mp3; do mv "$f" "${f#The Day After The Sabbath 12 - }"; done
rocketdog@starbase:~/mp3-temp/12$ ls
01. Bad Axe - Blues L.A. - 1976.mp3    05. Shinki Chen - It Was Only Yesterday - 1971.mp3   09. Brainticket - Watchin' You - 1972.mp3     13. Church Of Misery - Master Heartache (Sir Lord Baltimore cover) - 2009.mp3  Info.txt
02. Troyka - Natural - 1970.mp3        06. Nazareth - Hard Living - 1974.mp3                10. Attila - Wonder Woman - 1970.mp3          14. Christie - Martian King - 1971.mp3
03. Bux - If You Want Love - 1976.mp3  07. White Witch - Auntie Christy  Harlow - 1972.mp3  11. Crushed Butler - Love Fighter - 1969.mp3  Cover.jpg
04. Osanna - Lady Power - 1971.mp3     08. Andrew - Heathens - 1973.mp3                     12. Ellison - Unchanged World - 1971.mp3      folder.jpg

Summa sumarum: Hur gör jag alltså för att ändra mp3-filerna med detta kraftfulla verktyg? Tyvärr är jag är grön för att scripta ihop något som funkar
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Nemo »

Det finns en del kodexempel på nätet. Kanske denna kan vara till hjälp för dig
http://stackoverflow.com/questions/1654 ... g-in-linux
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"