Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Emil.s »

Då var en början på en vim guide ute. :)
http://sandnabba.se/vim_start_guide

Publicerar den som den är. Fortsätter nog på den senare. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
jbosa1
Inlägg: 50
Blev medlem: 06 aug 2007, 15:31

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av jbosa1 »

vill ha och vill ha...en terminal ÄR en terminal och ibland har man inget val...precis som HUMOR...en del har humor, andra inte

* rock on
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av KiviE »

Mycket bra guider för terminalen. Måste spara ner din hemsida så man kan ge till personer som nyss börjat med linux och terminalen så det får en liten hum om hur saker och ting fungerar. Tack!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av ZX Spectrum »

Vad är det egentligen för skillnad mellan Vim och Pico/Nano, mer än att Vim har otroligt jobbiga snabbkommandon?
Har aldrig begripit varför den har så ologiska kommandon för allt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Emil.s »

ZX Spectrum skrev: Vad är det egentligen för skillnad mellan Vim och Pico/Nano, mer än att Vim har otroligt jobbiga snabbkommandon?
Har aldrig begripit varför den har så ologiska kommandon för allt.
Då du gör det här i nano så kanske det blir intressant:
[img width=150 height=71]http://img144.imageshack.us/img144/2456/picture1ft1.th.png[/img]
;)

Och så är faktiskt alla kommandon riktigt logiska och enkla, när man kan dem. ;)
Alla sökningar och ersättningar kan göras med reguljära uttryck. Liten och smidig, precis som man vil ha det.

KiviE skrev: Mycket bra guider för terminalen. Måste spara ner din hemsida så man kan ge till personer som nyss börjat med linux och terminalen så det får en liten hum om hur saker och ting fungerar. Tack!
Tackar!  :D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av KiviE »

Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.

För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor". ;)

Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Användarvisningsbild
gasol
Inlägg: 405
Blev medlem: 27 jul 2007, 14:57
Kontakt:

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av gasol »

ZX Spectrum skrev: Vad är det egentligen för skillnad mellan Vim och Pico/Nano, mer än att Vim har otroligt jobbiga snabbkommandon?
Har aldrig begripit varför den har så ologiska kommandon för allt.
Vim kommandon är inte gjorda för att dom ska vara logiska, dom är gjorda för att dom ska vara snabba att skriva.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Emil.s »

KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.

För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor". ;)

Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av KiviE »

Emil.s skrev:
KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.

För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor". ;)

Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?
Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?

Då funkar det inte :-\ men ska det göra det? finns väl inget "kommando" läge i bash?
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Emil.s »

KiviE skrev:
Emil.s skrev:
KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.

För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor". ;)

Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?
Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?

Då funkar det inte :-\ men ska det göra det? finns väl inget "kommando" läge i bash?
Aha, nej, det var nog jag som var lite för snabb för at uppfatta att det var Bash det gällde. :P
Men nej, det är en Vim sak. I Bash så trycker du "Ctrl + A", och "Ctrl + E" för att gå till slutet.

Dock osäker på om det funkar i Vim läge...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev: Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?

Då funkar det inte :-\ men ska det göra det? finns väl inget "kommando" läge i bash?
Om du har vi-inställningen aktiverad så finns det ett kommando-läge:

Kod: Markera allt

set -o vi
Sedan är det bara att trycka <esc> 0 i för gå in i kommando-läget,
gå till början av raden, och gå ut ur kommondo läget.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av KiviE »

Emil.s skrev:
KiviE skrev:
Emil.s skrev:
KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.

För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor". ;)

Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?
Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?

Då funkar det inte :-\ men ska det göra det? finns väl inget "kommando" läge i bash?
Aha, nej, det var nog jag som var lite för snabb för at uppfatta att det var Bash det gällde. :P
Men nej, det är en Vim sak. I Bash så trycker du "Ctrl + A", och "Ctrl + E" för att gå till slutet.

Dock osäker på om det funkar i Vim läge...
Okej som jag trodde då. Tolkade bara din text fel =)
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev:
Emil.s skrev: Men nej, det är en Vim sak. I Bash så trycker du "Ctrl + A", och "Ctrl + E" för att gå till slutet.

Dock osäker på om det funkar i Vim läge...
Okej som jag trodde då. Tolkade bara din text fel =)
"Ctrl + A" och "Ctrl + E" fungerar bara om du har bash i emacs-läge.
Är bash i vi-läge så är det som det är i vi.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av KiviE »

Förstår inte varför det inte funka första gången men nu funkar VI mode i bash med :) behövde sätta set +o vi några gånger innan det funka konstigt nog, nu ska jag bara sätta vi som standard ist för emacs. Long live vim ;)
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Konservburk »

KiviE skrev: Förstår inte varför det inte funka första gången men nu funkar VI mode i bash med :) behövde sätta set +o vi några gånger innan det funka konstigt nog, nu ska jag bara sätta vi som standard ist för emacs. Long live vim ;)
Menar du inte set -o vi ?

Det bästa sättet att sätta vi-läge som standard är följande:

Kod: Markera allt

echo set editing-mode vi >> ~/.inputrc
Då fungerar det även med andra readline-program än bash.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av KiviE »

DrKonservburk skrev:
KiviE skrev: Förstår inte varför det inte funka första gången men nu funkar VI mode i bash med :) behövde sätta set +o vi några gånger innan det funka konstigt nog, nu ska jag bara sätta vi som standard ist för emacs. Long live vim ;)
Menar du inte set -o vi ?

Det bästa sättet att sätta vi-läge som standard är följande:

Kod: Markera allt

echo set editing-mode vi >> ~/.inputrc
Då fungerar det även med andra readline-program än bash.
Jo jag menar set -o vi, stod lite gömt i meningen ;)

Jag satte det i ~/.bashrc men funkar det lite överallt om man sätter det i inputrc så flyttar jag det dit ist tack!

Ber om ursäkt om det blev snurrigt och oklart, är trött och datorn ville inte som jag idag. Men nu funkar det som det ska så tack för hjälpen :D
Senast redigerad av 1 KiviE, redigerad totalt 25 gånger.
tweeek
Inlägg: 610
Blev medlem: 18 nov 2007, 19:39
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm, Sverige

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av tweeek »

Bra guide! :]

Alldeles lagom för en ny Linuxanvändare. Även om man kan göra det mesta med GUI så måste en del saker göras i terminalen. Som att tex ta bort/flytta/kopiera mappar som har root som ägare. Speciellt i Ubuntu då man inte kan logga in som root. Då är det bra att kunna de kommandon som du gick igenom.

I Ubuntu får man det mesta serverat, men jag vill ändå lära mig vad som verkligen händer när man trycker på en knapp i GUI. Tycker att det är intressant och bra att kunna.

Som sagt, tack för guiden. Det behövs guider för de enklaste saker också, guider för komplicerade saker finns det redan många av ;]
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Urban Anjar »

Det första kommandot jag skriver efter ubuntuinstallationen
brukar vara

sudo apt-get install emacs

eftersom Emacs är en editor som jag trivs bättre med än vi.
Det är förstås en smak- och vanesak, men ändå. Prova gärna
båda innan du bestämmer dig.

En liten folder om Emacs hittar du här:
www.it.hik.se/handledning/folders/A-emacs-lathund.pdf

Båda de här programmen är mycket inställbara. Inställningsfilen
till emacs heter .emacs och för vim har jag för mig att den heter .vimrc

Att få till en bra så'n fil kan vara rätt avgörande...

Passar på att puffa för den här foldern också:
www.it.hik.se/handledning/folders/A-fusklapp_till_linux.pdf
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
maths57
Inlägg: 2911
Blev medlem: 22 jun 2007, 15:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av maths57 »

tweeek skrev: Alldeles lagom för en ny Linuxanvändare. Även om man kan göra det mesta med GUI så måste en del saker göras i terminalen. Som att tex ta bort/flytta/kopiera mappar som har root som ägare. Speciellt i Ubuntu då man inte kan logga in som root. Då är det bra att kunna de kommandon som du gick igenom.
Det där går också att göra grafiskt. Kör Alt+F2 och skriv in gksudo nautilus. Då får du upp filbläddraren som root och kan göra både det ena och det andra.
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

SV: Att lära sig att använda terminalen, vim + mer

Inlägg av Kerath »

tweeek skrev: Bra guide! :]

Alldeles lagom för en ny Linuxanvändare. Även om man kan göra det mesta med GUI så måste en del saker göras i terminalen. Som att tex ta bort/flytta/kopiera mappar som har root som ägare. Speciellt i Ubuntu då man inte kan logga in som root. Då är det bra att kunna de kommandon som du gick igenom.

I Ubuntu får man det mesta serverat, men jag vill ändå lära mig vad som verkligen händer när man trycker på en knapp i GUI. Tycker att det är intressant och bra att kunna.

Som sagt, tack för guiden. Det behövs guider för de enklaste saker också, guider för komplicerade saker finns det redan många av ;]
Installera nautilus-gksu så kan du öppna filer som root genom högerklick->Öppna som root i nautilus.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"