Vad händer vid avbruten sshning?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Dimi
Inlägg: 703
Blev medlem: 24 dec 2006, 00:04
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Vad händer vid avbruten sshning?

Inlägg av Dimi »

Vet inte om det här är rätt forum men det känns aningen terminalbaserat så jag prövar här.

Om jag sshar in på en annan dator vad händer då om anslutningen blir ofrivilligt avbruten? När jag tex håller på att flytta filer på min server från en katalog till en annan. Då när anslutningen bryts så verkar det som om flyttningen bryts också. För när jag loggar in på nytt så är inte hela flyttningen slutförd. Men jag kör även en rtorrent session under screen. rtorrent sessionen avlslutas som tur var aldrig på grund ut av att jag loffar ur eller avslutar uppkoppling,

Vad är skillnaden egentligen? Var i ligger skillnaden?

Hoppas någon fattar vad jag menar.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vad händer vid avbruten sshning?

Inlägg av Konservburk »

Stängs ssh-anslutningen så avslutas även alla underprocesser som är kopplade till den. Det kan undvikas genom att koppla loss processerna. Det är vad screen gör, med fördelen att du även kan återansluta till dem senare om du nu skulle vilja det.
Användarvisningsbild
Dimi
Inlägg: 703
Blev medlem: 24 dec 2006, 00:04
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Vad händer vid avbruten sshning?

Inlägg av Dimi »

Konservburk skrev:Stängs ssh-anslutningen så avslutas även alla underprocesser som är kopplade till den. Det kan undvikas genom att koppla loss processerna. Det är vad screen gör, med fördelen att du även kan återansluta till dem senare om du nu skulle vilja det.
Ok.

Tack för blixtenssnabbaste svar!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"