Går ej att ändra rättigheter på fil!

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Går ej att ändra rättigheter på fil!

Inlägg av Ainigma »

Efter att ha skapat en fil på jobbet som jag sedan ska arbeta med hemma så är den skrivskyddad. När jag försöker öppnade den får jag svaret att den är låst för redigering av min arbetsplats. Jag via terminalen försökt med chown och chmod 755 när inte det funkade försökte jag grafiskt, via gksudo och ändra men den ändrar bara tillbaka till skrivskyddad. Helsjukt ???

Det måste väl gå att ändra även om filen blev skapad på annan dator?
frippe
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 apr 2007, 16:56
OS: Ubuntu

Re: Går ej att ändra rättigheter på fil!

Inlägg av frippe »

Så efter att du kört kommandot chmod på filen återgår filens rättigheter till föregående inställning?

Eller är det programmet som försöker öppna filen som klagar på att den är skrivskyddad?
Min erfarenhet av Office filer är att de kan ställa till problem när man flyttar runt dem eftersom de använder sig av låsningsfiler och skuggfiler när man arbetar med dem.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Går ej att ändra rättigheter på fil!

Inlägg av Ainigma »

Har inte kollat rättigheterna via terminalen, däremot ändrar den tillbaka till skrivskyddat när jag kör GUI. Libreoffice klagar på att den är skrivskyddad.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Går ej att ändra rättigheter på fil!

Inlägg av Pavel »

LibO har ett lås för att samma fil inte ska kunna redigeras samtidigt av två personer. Sannolikt har låset följt med då du sparat filen. Det kan bero på att LibO inte avslutades korrekt eller stängdes ner för snabbt för att låset skulle hinna släppa.

Jag tror inte det går att lösa med att ändra rättigheter i Linux.

Kontrollera i mappen med filen om det finns en dold fil som heter något med .lock.filnamn Radera den i så fall och se om du kan öppna dokumentet.

Får du lov att öppna dokumentet i skrivskyddat läge? I så fall kan du kopiera allt och klistra in i ett nytt dokument som du sparar. Då ska låset försvinna.

Om dessa saker inte fungerar är förmodligen det enklaste att kopiera filen från den första datorn en gång till om det går. I annat fall är nog att bryta sig in i ODF-filen och hämta innehåll manuellt det enda som hjälper och det är ganska mycket jobb.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"