Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av devos »

Hej,
Hur ändrar jag permission på en mapp?
Står helt still och inget fungerar, det skall vara RW på mappen för användare btsync.
Har testat

sudo chmod -rf btsync /home/Sync

men fungerar inte, och när man googlar runt så skall man köra med siffror m.m vilket inte var hur jag gjorde förut utom då gav jag endast 1 användare extra access så att säga.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av Osprey »

Du kan inte ändra rättighet för en specifik användare, de "fält" som finns är användaren, gruppen och övriga.

Rättigheterna anges som "rwx" dvs. läs, skriv och exekvera, där "r" har ett (oktalt) värde av 4, "w" har ett värde av 2 och "x" ett värde av "1".

När en fil skapas så får den ofta får den ofta rättigheterna "rwxr-xr-x" vilket alltså motsvaras av "4214-14-1" och om man delar in det i tre grupper (ägare, grupp och övriga), så blir summan i varje grupp 755.

Rättigheterna "rw" motsvaras alltså av 4+2 = 6. Så för att sätta rättigheten "rw" för ägaren så sätter man den till "6xx" där "x" är det tidigare värdet för gruppen och övriga, om man inte vill ändra dem. Om btsync däremot inte är ägare utan bara ingår i gruppen, så blir det istället "x6x".

Om du nu inte vill ha eller om det inte behövs, rättigheter för att exekvera (köra) filen, så skulle jag gissa att du vill ha "660". Det vill säga:

Kod: Markera allt

sudo chmod 660 /home/Sync
Det finns sätt att fixa till det här med plus och minus och r,w,x också, men det här är det gamla vanliga, traditionella sättet... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av devos »

Osprey skrev:Du kan inte ändra rättighet för en specifik användare, de "fält" som finns är användaren, gruppen och övriga.

Rättigheterna anges som "rwx" dvs. läs, skriv och exekvera, där "r" har ett (oktalt) värde av 4, "w" har ett värde av 2 och "x" ett värde av "1".

När en fil skapas så får den ofta får den ofta rättigheterna "rwxr-xr-x" vilket alltså motsvaras av "4214-14-1" och om man delar in det i tre grupper (ägare, grupp och övriga), så blir summan i varje grupp 755.

Rättigheterna "rw" motsvaras alltså av 4+2 = 6. Så för att sätta rättigheten "rw" för ägaren så sätter man den till "6xx" där "x" är det tidigare värdet för gruppen och övriga, om man inte vill ändra dem. Om btsync däremot inte är ägare utan bara ingår i gruppen, så blir det istället "x6x".

Om du nu inte vill ha eller om det inte behövs, rättigheter för att exekvera (köra) filen, så skulle jag gissa att du vill ha "660". Det vill säga:

Kod: Markera allt

sudo chmod 660 /home/Sync
Det finns sätt att fixa till det här med plus och minus och r,w,x också, men det här är det gamla vanliga, traditionella sättet... :)

Okej, så om jag kör sudo chmod 660 /home/Sync så kommer alla användare kunna skriva, läsa och använda filerna?
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av Barre »

devos skrev: Okej, så om jag kör sudo chmod 660 /home/Sync så kommer alla användare kunna skriva, läsa och använda filerna?
Nej, inte riktigt. Ett exempel på en testfil

Kod: Markera allt

$$ ls -l /tmp/test.fil
-rw-r--r-- 1 jonas users 0 Jan 29 11:07 /tmp/test.fil
-rw-r--r-- = vilka rättigeter som är satta på filen.
De första rw- = ägaren till filen får läsa och skriva i filen (jonas i detta exempel)
de nästa r-- = gruppens rättigheter till filen, dvs enbart read (users i detta exempel)
de sista r-- = Alla andra användares rättigheter till filen, läs (read) i detta exempel.

Så om du gör en chmod 660 på filen

Kod: Markera allt

$chmod 660 /tmp/test.fil
$ ls -l /tmp/test.fil
-rw-rw---- 1 jonas users 0 Jan 29 11:07 /tmp/test.fil
så innebär det att ägaren och alla användare som ligger i gruppen users har läs och skrivrättigheter till filen. Ingen annan kan läsa eller skriva i filen.

Du kan också använda bokstäver istället för siffror för att sätta rättigheterna, det kan ibland vara lättare att förstå, detta framgår i man-sidan för chmod.

När det kommer till kataloger så måste de som skall kunna läsa vad katalogen innehåller för filer ha execute-rättigheter i katalogen, detta framgår också i man-sidan.

Om man av någon anledning skulle behöva en mer granuljär struktur kring rättigheter för vissa filer och/eller kataloger så går detta göra med ACL (Access Control Lists), filsystemet måste då vara monterat med parametern acl.
För att manipulera accesslistorna så använder du följande kommandon, setfacl & getfacl.
En intro till detta hittar du här: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissionsACLs
________________________________________________________________
twitter @ BarreGargamel
blogg @ Gargamel.NU
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av Osprey »

Litet tillägg bara...
devos skrev:Okej, så om jag kör sudo chmod 660 /home/Sync så kommer alla användare kunna skriva, läsa och använda filerna?
Med "660" så kan ägaren och gruppen skriva och läsa, men för att alla ska kunna göra det så måste du ange "666"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av devos »

Barre skrev:
devos skrev: Okej, så om jag kör sudo chmod 660 /home/Sync så kommer alla användare kunna skriva, läsa och använda filerna?
Nej, inte riktigt. Ett exempel på en testfil

Kod: Markera allt

$$ ls -l /tmp/test.fil
-rw-r--r-- 1 jonas users 0 Jan 29 11:07 /tmp/test.fil
-rw-r--r-- = vilka rättigeter som är satta på filen.
De första rw- = ägaren till filen får läsa och skriva i filen (jonas i detta exempel)
de nästa r-- = gruppens rättigheter till filen, dvs enbart read (users i detta exempel)
de sista r-- = Alla andra användares rättigheter till filen, läs (read) i detta exempel.

Så om du gör en chmod 660 på filen

Kod: Markera allt

$chmod 660 /tmp/test.fil
$ ls -l /tmp/test.fil
-rw-rw---- 1 jonas users 0 Jan 29 11:07 /tmp/test.fil
så innebär det att ägaren och alla användare som ligger i gruppen users har läs och skrivrättigheter till filen. Ingen annan kan läsa eller skriva i filen.

Du kan också använda bokstäver istället för siffror för att sätta rättigheterna, det kan ibland vara lättare att förstå, detta framgår i man-sidan för chmod.

När det kommer till kataloger så måste de som skall kunna läsa vad katalogen innehåller för filer ha execute-rättigheter i katalogen, detta framgår också i man-sidan.

Om man av någon anledning skulle behöva en mer granuljär struktur kring rättigheter för vissa filer och/eller kataloger så går detta göra med ACL (Access Control Lists), filsystemet måste då vara monterat med parametern acl.
För att manipulera accesslistorna så använder du följande kommandon, setfacl & getfacl.
En intro till detta hittar du här: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissionsACLs

Jag testade det precis men får detta meddelande:
drwxrwxr-x 3 btsync snurre 4096 Jan 25 22:15 Other
drwxrwxr-x 9 btsync snurre 4096 Jan 29 10:41 Private
drwxrwxr-x 7 btsync snurre 4096 Jan 29 10:30 Work
snurre@snurre:~$ -rw-rw---- 1 snurre snurre /home/snurre/Sync
-rw-rw----: command not found
snurre@snurre:~$


Dom jag vill ska kunna läsa / skriva / använda filerna i Sync mappen är följande users btsync och snurre.

snurre är själva användaren, antar att den har en egen grupp eller stämmer inte det?
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av devos »

NU håller man på att få ett mindre psyke!

vad fan, har 2st mappar i min hemmapp som skall delas ut i nätverket m.m

btsync och snurre ska komma åt Sync

Snurre och debian-transmission ska komma åt Downloads.


Får det verkligen inte att fungera.

Någon som kan posta så att det fungerar? snälla.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

devos skrev:Dom jag vill ska kunna läsa / skriva / använda filerna i Sync mappen är följande users btsync och snurre.
Låter som om det kan vara läge att skapa en särskild grupp för de två användarna:

Kod: Markera allt

~$ mkdir Sync
~$ sudo addgroup btsnu
Adding group `btsnu' (GID 1003) ...
Done.
~$ sudo adduser btsync btsnu
Adding user `btsync' to group `btsnu' ...
Adding user btsync to group btsnu
Done.
~$ sudo adduser snurre btsnu
Adding user `snurre' to group `btsnu' ...
Adding user snurre to group btsnu
Done.
~$ sudo chgrp btsnu Sync
~$ sudo chmod 2770 Sync
Om du sedan sätter 0664 på filerna som skapas i katalogen, antingen genom chmod-kommandot eller genom att sätta umask 0002, så borde du uppnå vad du frågar efter. Men du behöver nog läsa på en del.
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av devos »

Hej,
Jo jag vet att jag lär läsa på lite, men grejen är att jag har endast denna server som jag lär flytta över massa bilder till innan jag säljer datorn.

Gjorde precis som du sa, men när jag ansluter mot Sync folder via SMB så får jag inte flytta över filerna till den mappen från min andra dator =(
Ansluter som snurre via SMB som sagt.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av Osprey »

Äh, kör "sudo chmod -R 777 /home/snurre/Sync" så funkar det... lite quick'n'dirty och följer inga vettiga regler för säkerhet... men bara för nu liksom... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
devos
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jan 2014, 14:14
OS: Ubuntu

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av devos »

Tack för allas hjälp, hittade programmet webmin som gjorde underverk
La in alla i en grupp som någon skrev ovan, btsnu sedan gjorde jag att ägare för filerna va snurre och gruppen btsnu.

Så nu kan alla få access till mapparna och alla underfiler m.m.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Står still, hur ändrar jag permission på en mapp?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Jag har inga större kunskaper inom området, men av ren nyfikenhet:
Hade inte detta varit enklare att göra med ACL?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"