script för att ställa in begränsning av datortid

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av Ainigma »

Min son har adhd och ett problem är att han är nästan spelberoende. Det är ett stort aber att få balans i hans speltid. Han saknar helt tidsbedömning så man måste hela tiden passa så att han inte bara sitter och spelar på datorn vilket är ganska påfrestande och en källa till ständiga konflikter. Jag vet att apple och windows 7 och uppåt har via administratör kontot möjlighet att göra så att andra konton bara kan ha igång datorn i en bestämd tid, vilket enkelt skulle lösa problematiken. Jag känner inte till att det också finns på Ubuntu, i så fall får någon gärna upplysa mig. Annars tänkte jag att man kanske kunde göra ett enkelt skript som ordnar detta. Dvs att man bara kan ha igång datorn t.ex. 1h timme efter att man satt igång den. Någon som kan hjälpa?

:)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ett skript låter som en framkomlig väg, dvs. en demon som startas vid inloggning, och som kör shutdown efter en timme. Jag är dock inte rätt person att lösa detaljerna. Processen skulle t ex förmodligen behöva ägas av root.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av eson57 »

Installera timekpr...

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:mjasnik/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install timekpr
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Installera timekpr...
Är det verkligen ett gott råd? På sidan du länkat till står det bl.a.
timekpr does not have a working version for ubuntu 11.04+ yet. Expect a new release around the end of August 2013:
Det verkar inte utvecklas längre. Har du fått det att fungera under Ubuntu 14.04 och nyare? Om inte, bör man undvika att installera detta program.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av eson57 »

Det var därför jag valde ppa:mjasnik/ppa
Att den inte utvecklas längre, betyder inte att den inte fungerar. Länken var bara till för att presentera programmet.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av eson57 »

Kan väl tillägga att om man vill ha programmet på svenska, så finns det en utmärkt översättningsfil att ladda ner. Välj MO-formatet.

Byt namn på den nedladdade filen, till timekpr.mo
Placera sedan filen på sökvägen /usr/share/locale/sv/LC_MESSAGES, och starta om timekpr.
Alltid på kanelen!
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av Ainigma »

Tackar så mycket! Det är installerat men inte utvärderat ännu. Återkommer när jag ser hur det fungerar. :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: script för att ställa in begränsning av datortid

Inlägg av eson57 »

Vid närmare syning visade det sig att den länkade språkfilen varken var komplett eller felfri, så jag gjorde som jag brukar... skickade upp en korrigerad i den nya trunken. Därmed inte sagt att den heller är felfri, men den är åtminstone komplett. Vad felstatus beträffar, är jag säker på att ett antal ivriga forummedlemmar står redo att kontrollera densamma. ;)

https://translations.launchpad.net/time ... ived/trunk
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"