bash-script som automatiskt kopierar över en fil

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
janneblade
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 nov 2016, 11:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

bash-script som automatiskt kopierar över en fil

Inlägg av janneblade »

Hejsan! jag har håller på lära mig att skriva bash-script och just nu håller jag på lära mig hur ssh osv fungerar mellan 2 system.

Jag ska alltså skriva ett bash-script som automatiskt kopierar över en fil (testfil.txt) från min virtuella linux dator till min win10 dator via ssh utan att win10 datorn behöva skriva in lösenord för att kunna få filen (testfil.txt).

uppgiften ser ut såhär:

Skriv ett bash-script som automatiskt kopierar över en fil, testfil.txt, mellan två datorer utan att användaren ska behöva interagera med tex ett lösenord. Vilka åtgärder måste du göra innan för att detta ska fungera? Lösningen ska också vara säker i så måtto att inga lösenord får finnas någonstans i klartext.

Jag har kollat runt på nätet och kikat en del filmer men får inte riktigt grepp om hur jag ska gå tillväga.

är det rsync jag ska använda mig av? eller scp? vet att det används för att kopiera mellan 2 system också. tänkte höra med er om ni har några tips på hur jag ska tänka här och vad jag kan läsa mer om för att ta mig framåt i uppgiften..



mvh
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: bash-script som automatiskt kopierar över en fil

Inlägg av Osprey »

Om du inte redan löst det så använd "ssh-copy-id" en gång för att distribuera lösenordet och sedan "scp" för att utföra kopieringen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"