Få fram UUID

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Få fram UUID

Inlägg av Ainigma »

Jag undrar finns det något kommando för att få fram UUID för en hårddisk om man lyckats får fram denna info:
root@Megatron:/home/andre# lshw -class disk
*-disk UNCLAIMED
beskrivning: SCSI Disk
produkt: D3 Station
tillverkare: Samsung
physical id: 0.0.0
bus info: scsi@8:0.0.0
version: 0202
serienummer: 00000000011E0A49
konfiguration: ansiversion=6
Datorn hittar inte den externa hårddisken. Enbart kommandot
lshw -class disk
i kombination med att *samtidigt* sätta in usbkabeln till hårddisken gör att denna info kommer fram, och då är disken 'unclaimed' (vad nu det betyder). Inget annat kommando fungerar (dvs datorn hittar ingen extern hårddisk) och kort efter att usbsladden kopplats in så försvinner även detta. Dvs om jag en kort stund efter insättningen av sladden ger kommandot
lshw -class disk
så hittas inte denna info ens med det kommandot. Tänkte att om jag lyckas få fram UUID så kan kanske detta ordnas, men det kanske är en falsk förhoppning? ???
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Få fram UUID

Inlägg av johanre »

Följande kommando ger dig UUID:na

Kod: Markera allt

sudo blkid
Men ditt problem med den externa hårddisken låter nästan som härdvaruproblem....
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Få fram UUID

Inlägg av Ainigma »

Nej inget sådant kommando fungerar det har jag redan testat. Det enda som eventuellt skulle fungera är om jag på något sätt kunde få fram UUID utifrån den info som jag visade i mitt första inlägg. T.ex. om något kommando kunde få fram UUID från serienummret etc Ja jag misstänker också hårdvaruproblem, men jag får inte ihop det. Disken är relativt nyköpt och inte alls använt mycket. Det har fungerat tidigare men nu gör det helt plötsligt inte. Jag har testat den på andra datorer, samma problem. Med en windosdator så hittades och kändes USB:en av men det gick inte att få fram som ikon för att "drivrutiner" påstods saknas.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Få fram UUID

Inlägg av johanre »

Det du beskriver, bekräftar bara intrycket ytterligare: det är hårdvaruproblem. Har du garanti på disken?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"