Noob fråga - installera (lättvikts) browser i Bunsenlabs

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Noob fråga - installera (lättvikts) browser i Bunsenlabs

Inlägg av Städarn »

God kväll.

OK, nybörjarfråga men döm mig inte för hårt :-[ .

I vart fall så har jag lagt Bunsenlabs Argon på en gammal laptop. Förvald webbläsare är FireFox (ganska tung) och jag installerade Opera som ett alternativ. Men den fungerade mycket dåligt. den enda sidan som laddades var Google, alla andra resulterade i ett felmeddelande om att sidan inte kunde nås och att det säkert berodde på fel i proxy inställningen osv (nej, jag använder inte proxy men Opera älskar proxy). Då jag inte hittade något som stängde av proxy i inställningarna tog jag bort Opera igen. Skulle nu vilja lägga in någon lättvikts webbläsare typ Vivalidi eller liknande. Men hur gör jag det? Bunsenlabs verkar sakna programinstallerare som Linux Mint har. Kan gå via terminalen men vet inte inte vilket kommandot är för att hämta paketfiler. Kommandot för "Installera" fungerar ju inte förrän paketet är nedladdat. Vad är kommandot för att hämta?
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Noob fråga - installera (lättvikts) browser i Bunsenlabs

Inlägg av Städarn »

OK, nevermind. Lyckades installera en annan väg. Trodde att terminalen måste användas men det gick tydligen att hämta på nätet och sedan installera via en arkiv hanterare. Frågan är bara hur jag lägger till webbläsaren (och andra program som måste sökas via "Run program" i snabbstarten. Det har jag inte listat ut ännu.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Noob fråga - installera (lättvikts) browser i Bunsenlabs

Inlägg av Hund »

Den är ju precis som CrunchBang baserad på Debian, så du har ju tillgång till apt via terminalen. Men om du vill ha något grafiskt kan du ju installera Synaptics. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"