systemfel efter en backup!

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

systemfel efter en backup!

Inlägg av Ainigma »

Igår kväll använde jag freefilesync som skulle göra en backup tillen extern hårddisk. Jag hade ställt in på FreeFileSync att datorn skulle stängas av efter det var färdig. Idag på morgonen så går det inte att komma in till logindisplayen utan jag får ett felmeddelande. Jag har gjort en fschk utan att det visat på några fel. Bootsekvensen ser ok ut i BIOS. Det enda jag hittar i BIOS som ser misstänkt ut är att det står "Block Mode: Not Supported" på systemdisken. Alla andra diskar har "Block Mode: 16Sectors".

De felmeddelanden jag får vid uppstart är:
/dev/sda: clean 33540/7331840 files, 4836707/29304832 blocks You are in emergency mode. After logging in, type ´journalct1 -xb' to vie system logs, "system1 reboot" to reboot, "system1 default" or exit to boot into default mode. Tryck på Retur för underhåll elelr tryck Crl-D för att fortsätta
När jag dock skriver något av kommandona som anges så får jag meddelandet:
Command 'journalct1' not found, did you meand: command 'journalct' from de systemd Try: apt install <deb name>
En annan detalj som kan vara relevant är att /dev/sda1 är systemdisken i normala fall men nu har den fått /dev/sdb som beteckning, medan en av lagringdiskarna har fått /dev/sda1 men det borde väl inte spela roll ifall /etc/fstab anger UUID ? Så det borde väl inte vara där problemet ligger? ??? ??? ???
Tacksam för hjälp fort
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: systemfel efter en backup!

Inlägg av johanre »

Börja med att dra ut den externa hårddisken från USB kontakten till din dator. Starta sedan om igen. Ser det bättre ut nu?

Vad gäller kommandot så har du läst / skrivit fel, kommandot som systemet ber dig utföra är:

Kod: Markera allt

journalctl -xb
men du skrev:

Kod: Markera allt

journalct1 -xb
Ett "l" ser väldigt lätt ut som en "1" i konsol läge, därav felet.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: systemfel efter en backup!

Inlägg av Ainigma »

Det har löst sig! :D Det funkade inte att koppla ur den externa hårdisken bara, utan jag behövde tydligen ändra om i /etc/fstab också. Jag hade nämligen ändrat där tidigare för att den skulle enkelt identifiera hårddisken, men det verkar orsaka problem när filsystemet har NTFS av någon anledning. Konstigt ändå för det har fungerat bra tidigare.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"