Vanliga kommandot för att kopiera fungerar inte

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
wtzenb
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 okt 2019, 02:16
OS: Debian

Vanliga kommandot för att kopiera fungerar inte

Inlägg av wtzenb »

Hej igen forumet!

Jag har installerat debian 10.1 på en vmware maskin (vet att det här är ubuntuforumet men jag mins att det här forumet är bra och debian ligger rätt så nära ubuntu ändå) och sitter och knappar lite. Det verkar inte som att jag kan kopiera och klistra från och till terminalen. Först tänkte jag bara att det var andra knappar för debian än ubuntu så jag googlade lite men det verkar vara samma ctrl + shit + c/v men det funkar inte. inte heller kan jag högerklicka och få upp meny med alternativ. Någon som har någon koll på vad det kan vara eller om det finns ytterligare något alternativ som kanske kan funka?

Det är som sagt en virituell maskin om det kan göra någon skillnad. WM-tools är installerat både deras egna och det open source som finns i repository men det borde dock inte spela någon roll i detta fall ändå eftersom det inte är host datorn som jag kopierar ifrån.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Vanliga kommandot för att kopiera fungerar inte

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har en Debian-installation med GNOME, och kortkommandona du nämner fungerar bra där i terminalen (gnome-terminal). Föreställer mig att det kan fungera på annat sätt med andra skrivbordsmiljöer och/eller andra terminalprogram.
wtzenb
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 okt 2019, 02:16
OS: Debian

Re: Vanliga kommandot för att kopiera fungerar inte

Inlägg av wtzenb »

Det är cinnamon skrivbordsmiljö och xterm. Ska testa om det funkar med gnome-terminal. Är det kanske färgkodat för olika filtyper i den dessutom?
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vanliga kommandot för att kopiera fungerar inte

Inlägg av gusnan »

xterm använder ett annat urklipps-system som standard - så fort du markerar text så finns det i buffern, och kan klistras in med hjälp av mitten-klick. Vad jag förstår kan man ställa in xterm så att det använder den vanliga urklippet så att standard Ctrl-C, Ctrl-V osv fungerar, men jag skulle nog rekommendera att använda en annan terminalemulator.

Det verkar som om Cinnamon inte har en specifik terminalemulator, som dom flesta andra skrivbordsmiljöer, utan det är tänkt att använda gnome-terminal (eftersom Cinnamon är baserat på Gnome). Detta är jag inte hundra på, rätta mig gärna om jag har fel.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vanliga kommandot för att kopiera fungerar inte

Inlägg av Hund »

Testa att lägga till denna rad i filen `~/.Xresources`:

Kod: Markera allt

XTerm*selectToClipboard: true
Ladda sedan om inställningarna med kommandot:

Kod: Markera allt

$ xrdb -merge ~/.Xresources
Då ska du kunna markera text för att det ska hamna i det primära urklippsminnet.

Edit: Hur kommer det sig att du använder Xterm och inte en "modern" terminalemulator som exempelvis gnome-terminal, xfce4-terminal, Konsole eller lxterminal? Jag själv använder URxvt, vilket är en uppföljare till Xterm. Den ser ut och fungerar lite som Xterm, men i en lite nyare tappning med stöd för plugins. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"