Ingen tillgång til HDD

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Ingen tillgång til HDD

Inlägg av edfast »

Hej hemmarbetande forumdeltagare, och tack för senast!

Jag har problem med en extern HDD som "kanske" har kraschat. Mina större, bearbetade filer ligger i tryggt förvar på en NAS placerad där jag passerar en eller ett par gånger i månaden. När jag inte befinner mig i närheten läggs nya eller modifierade filer på en extern hårddisk. Upplastning över internet är långsam, och istället passar jag på när jag befinner mig i samma lokala nätverk som NASen, och behåller mina externa diskar som en slags extra backup för säkerhet, och för tillgång när internet saknas. Sådana platser finns!

Sedan ett par veckor tillbaka har jag inte tillgång till min disk Hemvideo som innehåller digitaliserade dubbel- och super8 filmer, och snuttar av VCR-, Hi8-, DVI-upptagningar som gjorts genom åren, men också, på en separat partition Timeshift-och det var möjligen oklokt. HDDn dyker upp i "Diskar" med "Okänt innehåll", och med ddrescue får jag detta:

Kod: Markera allt

edfast@AsuMint ~ $ ddrescue -d -A -M /dev/sdb /dev/sdc1"Hemvideo" /dev/sdd1"Manual Transfer NAS"/rescue.logfile
ddrescue: Can't open input file: Permission denied
edfast@AsuMint ~ $ ddrescue -d -A -M /dev/sdb /dev/sdc1"Hemvideo" /dev/sdd1 /rescue.logfileddrescue: Too many files.
Try 'ddrescue --help' for more information.
eller något liknande, oavsett om jag skriver hela sökvägen med komplett namn eller bara anger hårddisken utan att ange partition eller namn.

När jag öppnar /media med rotprivileger hittas inget under mitt eget namn, men under rot får jag upp "Timeshift" och ingenting mer. Partitionen som heter Hemvideo dyker inte upp över huvud taget. Jag har inget minne av att jag raderat partitionen (så korkad kan jag väl ändå inte vara), men på något sätt har den gjorts osynlig. Min gnagande misstanke är att det finns någon "enkel" lösning som jag bara inte kommer på. Samtidigt vill jag inte ställa till med något som kan göra mer vidlyftiga räddningsförsök svårare eller rentav omöjliga, så jag har satt punkt här och vänder mig till forumet. Finnes hjälp att få?

mvh, Håkan

PS. Jag hade lagt upp en snarlik tråd, trodde jag. Den hittar jag inte någonstans, så därför har jag gjort ett nytt försök. Kanhända har det sammanhang med att jag glömde skriva rubrik? Eller är internet bara ovanligt segt idag. Moderatorer; välkomna att radera eventuella dubletter!
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Ingen tillgång til HDD

Inlägg av LennartL »

Har du "förlorat" en HDD så kan du använda foxclone för att återfå alla dina filer på HDD,en
https://foxclone.com/download.php
Har du 64bits dator så rekommenderar jag denna: Get the "foxclone42_amd64.deb" file (approx. 7MB)
Installera den och kör över den till en usb-sticka.
Starta seda datorn med stickan i och välj startfil i setupen.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Ingen tillgång til HDD

Inlägg av edfast »

Hej Lennart, och tack för tipsen!

Det som slutligen löste problemet blev dock att jag satt och lekte med testdisk som ju redan finns i våra standardförråd. Upptäckte då att disken, som var formaterad i ext4, också hade en liten kvarvarande sektor som dök upp i två versioner i FAT32. Den ena fungerande, den andra trasig. Jag skrev om den friska, och då försvann den dåliga, och disken har därefter fungerat oklanderligt. Fråga bara inte hur sådant går till!..

...Men helt kostnadsfritt blev det inte. När jag skulle rensa en annan, bootbar extern disk från två separata lättviktsubuntun som kom i konflikt med varandra och inte kunde formatteras via "diskar", så råkade jag, mitt i natten, och med ögon i kors av trötthet och leda, radera en partition på 256 GB som jag förmodade hysa min timeshift backup, men som i själva verket var disken på den dator jag jobbade från (alltså; bara den exakta storleksangivelsen borde ju ha aktiverat några varningsklockor, men klockan fyra på morgonen, sömning som en sengångare, då sker inget sån't...) men bökandet i detta kommer att redovisas i en annan tråd, för där kommer jag att behöva mycken hjälpa och många goda råd från forumet.

Tack igen för goda råd och glada tillrop. Tråden markeras nu som löst.
Håkan
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"