Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Inlägg av Ainigma »

Jag vill kunna förnya min IP-adress men det fungerar inte. Jag har dynamiskt ip enligt operatören. Jag har testat allt som står på: https://askubuntu.com/questions/767308/ ... ommandline
Jag har också testat att stänga av och på datorn (över en hel natt) och att stänga av och på nätverksdosan. Men enligt whatsmyip och
curl ifconfig.co
så är det fortfarande samma ip-adress. ???
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Inlägg av Surfaren »

Här kommer en amatörförklaring då jag inte är något nätverksproffs.

Det är helt i sin ordning. Det din nätverksdosa eller dator ber om är en IP adress och DHCP servern hos din leverantör (alternativt din router) svarar med att ge en adress och väldigt ofta ger den samma ip adress igen till samma klient som den känner igen. Därför kan man ofta ha samma ip adress i flera månader även om man har en dynamisk ip adress av sin leverantör. Under denna tiden kan ip adressen ha förnyats (till samma adress) massor av gånger i bakgrunden utan att man märker något.
Skit på dig Putin
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Inlägg av Ainigma »

Ok, då förstår jag! Men finns det något sätt att byta ip-adress?
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Inlägg av Surfaren »

Bryt strömmen till din nätverksdosa i mer än 24 timmar så kanske du får en ny adress. Annars så får du väl använda en anonymitetstjänst typ nordvpn eller liknande.
Skit på dig Putin
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Inlägg av eson57 »

Vet inte vad det är för "nätverksdosa" du har, men om det är en router kan du kanske byta MAC-adress på den. Det ger dig nästan garanterat ny IP-adress, efter att routern startats om.
"Klona nuvarande enhets MAC" har t.ex. alltid fungerat för mig.
screen_20221005-$001.png
screen_20221005-$001.png (33.03 KiB) Visad 1066 gånger
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Det fungerar inte att få en ny IP-address !

Inlägg av anth »

Varför vill du ändra din ip adress?
(det är lättare att förklara om vi förstår varför)

Alla maskiner som är anslutna till ett nätverk har en ipdaress, t.ex. 196.168.0.1.
De vanliga adresserna kallas ipv4 och består av fyra tal mellan 0-255 separerade med punkter.

Det finns statiska och dynamiska ipadresser.
En statisk adress betyder att man gått in i datorns konfigurationsfiler och manuellt skrivit in vilken ipadress datorn ska ha.
En dynamisk adress betyder att datorn kopplat upp sig mot en "server" som gett datorn en adress. Denna server kallas DHCP och kan ge datorn en ny ipadress i framtiden. Datorns ipadress kan alltså ändras och det är bara DHCP-servern som kan bestämma vilken ipadress som datorn får.
Det vanliga är att man använder sig av DHCP. Anledningen är att då kan 2 datorer inte få samma ipadress på nätverket och "krocka".

Har man internet använder man normalt flera olika nätverk samtidigt.
Det du kallar "nätverksdosan" är antagligen din router. Jag antar att den har en sladd som går in i väggen och en nätverkssladd som går till din dator (eller så är det en trådlös WiFi-router och din dator surfar trådlöst).
- LAN, local area network, är insidan på nätverket. Det är där din dator är uppkopplad. Använder både din dator och din mobiltelefon WiFi kan de kommunicera med varandra för de är på samma LAN. Det är nätverksdosan som är ditt LANs DHCP och ger din dator en ipadress.
- WAN, wide area network, är utsidan på nätverket. Det är din internetoperatör som är ditt WANs DHCP och ger din nätverksdosa en ipadress.
Observera att nätverksdosan har en ipadress på utsidan och en annan ipadress på insidan. Det är vad man har en router till: att routa trafik mellan 2 nätverk som WAN och LAN.

###

Om du skriver ip a på din dator får du info om din dators ipadress.
Datorn borde ha flera ipadresser numrerade 1:, 2:, 3:,...

1: borde vara lo för LOOPBACK och under lo borde det stå inet 127.0.0.1. Det är vad din dator kallar sig själv. Alla datorer kallar sig själva för 127.0.0.1.
Skriver man ping 127.0.0.1 så pingar datorn sig själv. Glöm inte att trycka ctrl+c för att avbryta pingen.

2: är antagligen din dators riktiga ipdaress. Först står en kod som eno1, enp2s0, wlp5s0, eller liknande. Koden är namnet på datorns "interface", datorns nätverkskort, och jag vet inte vad ditt nätverkskort heter. En tumregel är att ett nätverkskort med kabel har ett namn som börjar på e, medan ett trådlöst nätverkskort börjar på w.
Under där borde det stå inet 192.168.någonting.någonting. Det är din dators ipdaress.
De flesta hemnätverk börjar på 192.168.

Om du skriver ip route får du info om routingtabellen.
Först borde det stå 192.168.någonting.1, det är din nätverksdosas LAN-adress och DHCP-server. Sedan ska det stå namnet på ditt interface och din dators ipadress.

Många som kommer från windowsvärlden är vana vid ipconfig/release och ipconfig/renew.
Motsvarande kommandon i Linux är sudo dhclient -r och sudo dhclient som kommer att göra att din nätverksdosas DHCP tar bort din dators ipadress och ger datorn en ny ipadress.
I vissa guider står det att man ska skriva sudo dhclient -r eth0. Du ska inte skriva eth0, utan datorns interface-namn.
Min dator dator har 2 nätverkskort: dels ett med kabel som heter en2s0 och ett trådlöst som heter wlp5s0. Vill jag bara starta om mitt trådlösa nätverkskort skriver jag: sudo dhclient -r wlp5s0.


###

Om man istället öppnar en webläsare och googlar "whatsmyip", eller skriver curl ifconfig.co får man en annan ipadress.
Det är din nätverksdosas externa ipadress mot WAN.
Om du har flera enheter, t.ex. både dator och mobil på ditt LAN, kommer du se att de har samma ipadress om man kör whatsmyip, det är för att de visar nätverksdosans ipadress.
Mer korrekt: om man googlar "whats my ip" så ser man vad en hemsida ser - och de ser bara din nätverksdosas externa ipadress på WAN-sidan. De kan inte se dina interna LAN-adresser.
Normalt kan du inte ändra den ipadressen, för det är normalt din nätverksleverantör som äger din nätverksdosa.
Din internetleverantör kan givetvis köra release/renew på din nätverksdosa, men jag kan inte se varför de skulle göra det och jag tror du får väldigt svårt att övertyga dem om att göra det.
Du kan prova att stänga av din nätverksdosa i minst 24 timmar, men det är inte säkert att du får en ny adress för det.
I teorin kan man ändra nätverksdosans ipadress, men du har inte tillgång till nätverksdiosans lösenord, för den är inte din utan ägs av din internetleverantör.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"