Har du små frågor ang steam ställ dem här.

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av DeepThought »

I Hardy används, så vitt jag har förstått, inte längre ALSA utan PulseAudio. Kolla om det finns med i listan i winecfg och försök med det. Kommer inte ljudet tillbaka får du testa att döda alla processer som har med wine att göra och om inte det heller hjälper kan du testa att starta om.

Jag kan tyvärr inte testa själv eftersom jag trivs för bra med Gutsy för att uppdatera ;)
KanineN
Inlägg: 200
Blev medlem: 08 jul 2007, 19:24

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av KanineN »

Hur installerar jag steam på min ubuntu hardy heron 8.04? Jag försökte komma till HOWTO länken på första posten men då kom jag till "main" sidan.
Användarvisningsbild
cupe
Inlägg: 650
Blev medlem: 05 jun 2008, 07:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av cupe »

KanineN skrev:Hur installerar jag steam på min ubuntu hardy heron 8.04? Jag försökte komma till HOWTO länken på första posten men då kom jag till "main" sidan.
Tanka ner windows-binären.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install wine
wine ~/Desktop/SteamInstall.exe #eller vad du nu har för sökväg.

Klart.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Hund »

KanineN skrev:Hur installerar jag steam på min ubuntu hardy heron 8.04? Jag försökte komma till HOWTO länken på första posten men då kom jag till "main" sidan.
http://www.playonlinux.com/en/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Dimi
Inlägg: 703
Blev medlem: 24 dec 2006, 00:04
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Dimi »

Steam hittar inte skivan med counter strike på när jag försöker aktivera en produkt, Alltså när jag klickat på "activate product on steam..."

Någon som vet något om detta? Har kollat runt och hittar inget om detta. Kan det bero på att cd skivan är rent fysiskt i en annan dator på nätverket, som jag sedan monterat in i /cdrom på den lokala datorn? Det fungerade att installera smärtfritt på detta vis.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Hund »

Kan du inte ladda hem CS via Steam då? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Dimi
Inlägg: 703
Blev medlem: 24 dec 2006, 00:04
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Dimi »

Hund skrev:Kan du inte ladda hem CS via Steam då? :)
Ladda ned? Det skulle väl gå bra antar jag men, då måste jag väl betala för spelet en gång till? Det är jag inte så jättemotiverad till. Det är ju inte ap dyrt men känns ändå tråkigt. Eller finns det något annat sätt att ladda ned det på utan att köpa det som jag missat, via steam naturligtvis?
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av DeepThought »

Dimi: testa att ställa in /cdrom (din monteringsplats) som en cdrom-enhet i Wine. Detta görs genom att starta winecfg och gå till fliken Enheter, välja /cdrom och klicka på Visa avancerat och ställa in Typ: Cd-rom.

Annars så skall det gå utmärkt att tanka ner CS förutsatt att det är aktiverat/registrerat på ditt Steam-konto :)
Användarvisningsbild
Dimi
Inlägg: 703
Blev medlem: 24 dec 2006, 00:04
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Dimi »

DeepThought skrev:Dimi: testa att ställa in /cdrom (din monteringsplats) som en cdrom-enhet i Wine. Detta görs genom att starta winecfg och gå till fliken Enheter, välja /cdrom och klicka på Visa avancerat och ställa in Typ: Cd-rom.

Annars så skall det gå utmärkt att tanka ner CS förutsatt att det är aktiverat/registrerat på ditt Steam-konto :)
Det fungerar inte heller efter att jag gjort ovanstående ändringar.

... och ang att ladda ned. Jag är helt noob på att hålla på med steam och cs. har typ bara gameat på diverse cafeer och liknande diverse ställen. Så jag har ingen aning om hur jag ska få till ned laddningen. Det kanske är plättlätt. Men jag verkar missa det uppenbara. :(
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av DeepThought »

Jadu, jag vet faktiskt inte. Jag har inte registrerat något genom steam sedan steam-plattformen släpptes (vilket var ett tag sedan ;)). När jag installerat Steam startar jag det, loggar in och går till fliken Mina spel. Där finns en lista på ett antal spel, så jag högerklickar och väljer Installera spel så laddas det ner. Men jag misstänker att ditt problem är att du inte har registrerat något spel på ditt Steam-konto, så Mina spel-fliken är tom? Isåfall vet jag inte riktigt vad du kan göra.

Gör du så att du går in under Mina spel och klicka på knappen Aktivera en produkt på Steam..? Därifrån tror jag att det bara skall vara att följa instruktionerna (mata in cd-key etc.). Är det här det går åt pipan?
Användarvisningsbild
Dimi
Inlägg: 703
Blev medlem: 24 dec 2006, 00:04
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Dimi »

DeepThought skrev:Jadu, jag vet faktiskt inte. Jag har inte registrerat något genom steam sedan steam-plattformen släpptes (vilket var ett tag sedan ;)). När jag installerat Steam startar jag det, loggar in och går till fliken Mina spel. Där finns en lista på ett antal spel, så jag högerklickar och väljer Installera spel så laddas det ner. Men jag misstänker att ditt problem är att du inte har registrerat något spel på ditt Steam-konto, så Mina spel-fliken är tom? Isåfall vet jag inte riktigt vad du kan göra.

Gör du så att du går in under Mina spel och klicka på knappen Aktivera en produkt på Steam..? Därifrån tror jag att det bara skall vara att följa instruktionerna (mata in cd-key etc.). Är det här det går åt pipan?

Jag har tre st spel som dyker upp under my games fliken. Counter strike, half life och condition zero. under fliken status står det pre-load complete. Det var, antar jag, de spel som följde med på skivan. När jag högerklickar på något av spelen får jag upp följande på menyn:
Purchase game
view news update
view store page
view forum
remove from favorites
delete local contents
properties

inget roligare än så. :-( När jag klickar på purchase game så får kommer jag in i store fliken och blir ombed att hosta fram visakortet.

Det är just den aktiverings processen som du beskriver som går åt pipan :-(.
Zacheee
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2009, 00:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Tyresö

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Zacheee »

Tjenare, har installerat Steam med Wine och allt är bra. Jag har bara ett problem, jag pingar ca 1000 när jag spelar Counter-Strike 1.6. Vad kan detta bero på?

Mvh Zache
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Hund »

Zacheee skrev:Tjenare, har installerat Steam med Wine och allt är bra. Jag har bara ett problem, jag pingar ca 1000 när jag spelar Counter-Strike 1.6. Vad kan detta bero på?

Mvh Zache
Prova att använda dig av PlayOnLinux när du installerar Steam och/eller CS 1.6. Dom brukar ha rätt tjusiga skript som ställer in en massa åt en för varje spel.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Fatcaesar
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 jan 2009, 02:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Göteborg

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Fatcaesar »

Jag införskaffade steam igår och det gick bra att installera, hämta HL2 samt episode utan problem, Spelade även HL 2 utan större problem, någon grafik bugg men det funkade bra.

Dock när jag ska starta det idag så startat steam, HL 2 startar och man ser valve snubben, en svart bild med info om Copyright och sedan kommer jag till denna bilden:

Bild

Den står där och laddar en stund men sedan stänger spelet ner, Jag har testat guiden på wineAPP men funkar inte, har även testat leta guider på nätet men nada :s
Yelles
Inlägg: 94
Blev medlem: 02 jul 2008, 11:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Yelles »

Installerade steam nyss, gick smärtfritt dock när jag försöker installera counter-strike via steam så låser sig steam...
Datorn: P-4 HT 3,4 ghz, 2 gb, 250gb*3 sata, geforce 8800 gts 512 mb - Win Vista
Servern: P-D q-core 2,6 ghz 1066 fsb, 4 gb, 2x500 sata - Ubuntu 8,04
Bärbara: P-Dual core 2 ghz, 4gb, 300 gb IDE, geforce G105M 512 mb - Ubuntu 9,04
HP: Yelles.se - Inleed.se
MDxm
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av MDxm »

Tja, tänkte bara flika in här med tips för dom som har LJUDproblem med Pulseaudio.
Du kan antingen köra wine som "padsp wine" men det innebär ju att ljudet strular för allt annat.
edit: förlåt, det skulle vara padsp ingenting annat. Trodde dock pasuspender utförde samma vilket inte var fallet.

Eller helt enkelt stänga ned allt som har med Wine/Ljud att göra och sedan trycka in det här i terminalen.

Kod: Markera allt

killall pulseaudio && pulseaudio -D
vilket dödar pulseaudio och sedan startar om pulseaudios Daemon. Sedan SKA ljud funka när man testar i winecfg igen.

Enligt Pulseaudioutvecklarna har ju inte Ubuntu fått en helt rätt implementerat Pulseaudio, så man kan ju pröva ställa in som det står här om man törs.
http://www.pulseaudio.org/wiki/PerfectSetup
Har någon översatt denna guide eller vet förbättringar så släng gärna upp en länk,
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av morpa »

Jag kör steam på wine 1,2+, x64 samt ubuntu lucid/meerkat.
Har ett skumt problem!

Ljud fungerar fint i Wine vad gäller andra windowsspel - men för just steam får jag inget. Har provat att testa byta mellan ALSA/OSS - (både fungerar bra för övriga spel) men när det gäller steam så nada.

Visst kan jag spela ett eget soundtrack när jag kör steamspel, men det är inte lika roligt 8) Så.. har någon upplevt detta och har någon isåf hittat en fix?


EDIT: Löste sig efter senaste updates. Nu fungerar Steam och de få spel jag har fläckfritt O0
Brask
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 dec 2010, 10:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Brask »

Hej,

Undrar om någon har en ide om vad det kan vara för fel här hos mig.

Har installerat cs 1.6 och steam, inga problem så långt, startar cs och den hittar servrar och allt ser fint ut, Dock efter att jag kommit in på en server fungerar det i kanske 15 sekunder och sedan låser sig allt.

kör Ubuntu 10.10

Någon som varit med om samma och hittat en lösning eller har en ide?
hellgren84
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jul 2011, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av hellgren84 »

Någon som vet ifall FM2011 funkar med Ubuntu? Allt hänger på detta ifall ja ska installera detta OS eller stanna med Windows... :P
Misanthropia
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 feb 2012, 03:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Stockholm.
Kontakt:

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Misanthropia »

Hej, när jag försöker starta Steam via Wine (installerat med Winetricks) så dyker den lilla rutan med texten: "Connecting to steam account:blabla...", efter ca 10-20 sekunder försvinner rutan och inget mer händer.

What to do?
Skriv svar

Återgå till "Spel"