Har du små frågor ang steam ställ dem här.

För spelentusiaster !
edika
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 maj 2007, 16:15

Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av edika »

Skulle va fint om nån mod skulle kunna klistra denna tråd.
Vet inte riktigt hur många som kör steam spel men istället för att starta en ny tråd varje gång så kan vi ju samla alla dessa frågor i en tråd blir både lättare att finna hjälp för de som har samma problem och även lättare att veta var man ska ställa sina steam frågor.

Innan ni frågar så kan ni alltid kolla dessa HowTo's först

antingen

http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topic=14038.0

eller

http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1554

De är nog de 2 som är lättast att förstå och funkar bäst enligt mig (inte alls mycket som skilljer dem :P )

//Alexander
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Inlägg: 1332
Blev medlem: 05 apr 2006, 19:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Uddevalla
Kontakt:

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av gholen »

Jag tar och klistrar den!
Bild
edika
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 maj 2007, 16:15

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av edika »

Blir väl jag som kommer med en fråga först ändå ^^

Mitt problem är det att då jag installerade zbot (botar i CS 1.6) så försvann alla mina banor förutom dom jag tankat hem extra banor eller hur jag ska kalla dem. Allefall det är inte det som är det stora problemet, det är det att inte de kan Analysera banan och sedan spara. Tror det är själva sparandet det kuggar på :( Någon som vet vad som är probbset.

Kod: Markera allt

edika@pizza:~$ ls -la /home/edika/.wine/drive_c/Program\ Files/Steam/steamapps/total 750812
drwxr-xr-x  4 edika edika      4096 2007-08-10 21:42 .
drwxr-xr-x 14 edika edika      4096 2007-08-11 19:36 ..
-rw-r--r--  1 edika edika  17480224 2007-08-11 19:56 condition zero models.gcf
-rw-r--r--  1 edika edika 280227748 2007-08-11 19:56 counter-strike.gcf
-rw-r--r--  1 edika edika  11765728 2007-08-11 14:25 dedicated server.gcf
-rw-r--r--  1 edika edika  10953844 2007-08-11 19:56 half-life engine.gcf
-rw-r--r--  1 edika edika 412110496 2007-08-11 19:56 half-life.gcf
drwxr-xr-x  4 edika edika      4096 2007-08-10 21:43 memrix
-rw-r--r--  1 edika edika  15728060 2007-08-11 19:56 platform.gcf
-rw-r--r--  1 edika edika    132348 2007-08-11 19:56 sourceinit.gcf
drwxr-xr-x  2 edika edika      4096 2007-08-10 20:51 SourceMods
-rw-r--r--  1 edika edika  19609276 2007-08-11 19:56 winui.gcf
Någon som har en aning ?
knaZ
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 jan 2007, 18:15
Ort: Godby

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av knaZ »

Vilken tur att jag råkade se den här tråden, höll nästan på att skapa en ny där helt i onödan. Nåja, nu till problemet då.

Jag har installerat steam och cs smärtfritt via WINe. Men när jag spelar är det som ljudet skulle släpa lite, det är ju inte mkt, men i cs är det fruktansvärt störande om de släpar lite. Vad kan jag göra åt det? Har pillat i WInes settings att ändra mellan ALSA, OSS. Finns de någe fler möjligheter att pilla på som kan få det att fungera?

Det har fungerat bra tidigare då jag spelat, men de va i ubuntu 6.10.

Så, den som har en aning vad som kan lösa detta är jag öppen för förslag!

Mvh

Simon
ghosthund
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 feb 2007, 22:19
Ort: Växjö/Sverige

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av ghosthund »

edika skrev: Skulle va fint om nån mod skulle kunna klistra denna tråd.
Vet inte riktigt hur många som kör steam spel men istället för att starta en ny tråd varje gång så kan vi ju samla alla dessa frågor i en tråd blir både lättare att finna hjälp för de som har samma problem och även lättare att veta var man ska ställa sina steam frågor.

Innan ni frågar så kan ni alltid kolla dessa HowTo's först

antingen

http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topic=14038.0

eller

http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1554

De är nog de 2 som är lättast att förstå och funkar bäst enligt mig (inte alls mycket som skilljer dem :P )

//Alexander
Hej, nu va man tillbaka på linuxbanan igen. Tänkte jag skulle installera steam (css) å testa spela lite. men som vanligt kom ja inte så långt testade först enligt alternativ 1 men gick inte så bra så hoppade över till 2. men fastnar även där.

Har installerat Wine, så ska man kopiera tahoma.ttf. har laddat ner det men fattar inte var jag ska lägga det. det ska ligga i

Kod: Markera allt

~/.wine/drive_c/windows/fonts
men var hittar man detta?

Sen gjorde jag ett försök att hoppa över detta steget och installera Gecko Engine, det verkade gå bra.
nästa steg är att ladda ner och installera steam, laddar ner går ju bra men när man ska installera med

Kod: Markera allt

wine start SteamInstall.msi
så står det

Kod: Markera allt

fixme:exec:SHELL_execute flags ignored: 0x00000500
Application could not be started, or no application associated with the specified file.
ShellExecuteEx failed: File not found
vad gör jag för fel eller beror det på att jag kör Xubuntu, men borde väll inte spela nån större roll.

Mvh: Mats
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av DeepThought »

~/.wine/drive_c/windows/fonts betyder att det i din hemkatalog [~/] finns en dold katalog [.wine/]. För att kopiera en fil dit kan du t.ex. starta Thunar, trycka Ctrl-H för att visa dolda mappar och sedan leta upp den som heter .wine och öppna den.

Varför inte wine start SteamInstall.msi fungerar vet jag inte, men är du säker på att du kör det i samma katalog som du sparade ner SteamInstall.msi? Om du sparade den till skrivbordet måste du alltså först gå till katalogen genom att skriva cd ~/Desktop.

Tänk också på att det är skillnad på stora och små bokstäver!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
ghosthund
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 feb 2007, 22:19
Ort: Växjö/Sverige

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av ghosthund »

Tack hittade och lyckades även installera steam, men nu va det problem med att den bara uppdaterade till 26% men såg något om det men jag återkommer om jag behöver hjälp med det också.

tack så mycket .
Ekorre
Inlägg: 159
Blev medlem: 03 sep 2007, 18:18

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Ekorre »

DeepThought skrev: ~/.wine/drive_c/windows/fonts betyder att det i din hemkatalog [~/] finns en dold katalog [.wine/]. För att kopiera en fil dit kan du t.ex. starta Thunar, trycka Ctrl-H för att visa dolda mappar och sedan leta upp den som heter .wine och öppna den.

Varför inte wine start SteamInstall.msi fungerar vet jag inte, men är du säker på att du kör det i samma katalog som du sparade ner SteamInstall.msi? Om du sparade den till skrivbordet måste du alltså först gå till katalogen genom att skriva cd ~/Desktop.

Tänk också på att det är skillnad på stora och små bokstäver!
msiexec /i SteamInstall.msi kanske fungerar lite bättre.
ghosthund skrev: Tack hittade och lyckades även installera steam, men nu va det problem med att den bara uppdaterade till 26% men såg något om det men jag återkommer om jag behöver hjälp med det också.

tack så mycket .
Du kanske redan har löst det men jag postar detta här ändå ifall det finns andra som behöver hjälp med det.
Run this from the directory you installed Steam to:

wine steamTmp.exe SelfUpdate "Steam.exe" 14

If that doesn't help try this before the previous command:

rm ClientRegistry.blob


Or if both don't work try

nice -n 19 wine Steam.exe
Senast redigerad av 1 Ekorre, redigerad totalt 2 gånger.
edika
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 maj 2007, 16:15

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av edika »

Mitt ljud funkar inte :( Förstår verkligen inte varför har provat att confa

Kod: Markera allt

winecfg
rätt (som jag tror är rätt allefall) och ändå knäpp tyst då jag spelar cs :( Någon som vet varför ?
Magnet
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 okt 2007, 15:17

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Magnet »

Hej alla, jag funderade fört att posta i "ubuntu för nybörjare" eftersom "ubuntu för hopplösa nybörjare" inte fanns ;)
men eftersom jag har fått det mesta att fungera utom STEAM så kanske detta är rätt tråd...

har kollat på dom 2 guiderna som ni länkat till men fattar nada... tror inte det är 27% buggen utan något annat.
alla filer verkar finnas men när jag startar steam via wine så hittar den inte steam.dll "unable to find steam.dll entry point"

har jag missat något, eller rättare sagt VAD har jag missat?

//Mats

edit/ alla filer ink steam.dll finns i mappen...
Senast redigerad av 1 Magnet, redigerad totalt 21 gånger.
Selander
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 okt 2007, 20:01

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Selander »

Hej!
Jag har med många om och men äntligen lyckats få igång Steam.
Har haft ett problem med att inte få igång CS men tog bort en dll fil som jag hade två av och det löste problemet. Nu däremot så kan jag launcha CS men direkt när jag ser bakgrundsbilden i cs så stängs det ner.
Kan det ha att göra något med mitt grafikkort? (ATI Radeon X700 Pro) Eller har det att göra med att man ska starta CS på något annat sätt? Via terminalen kanske?
Jag använder Wine för att få igång Steam.
Tack i förhand för hjälp!
Luskan
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 jul 2007, 01:01

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Luskan »

Har precis installerat steam på ubuntu, men får det inte att fungera.
När man trycker login, så händer följande:

Den laddar i runt 10 sec, sen kommer de upp en ruta som säger att man ska installera Gecko(Mozillas HTML-Programvara). Man kan välja mellan att installera och avbryta, men det händer ingenting då man försöker trycka nånstans. Efter ytterligare några sekunder så kommer det upp en error-ruta.

http://www.speedyshare.com/340524978.html

Nån som har nån aning om hur man löser det här?

tack på förhand //Luskan
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Hund »

Luskan skrev: Har precis installerat steam på ubuntu, men får det inte att fungera.
När man trycker login, så händer följande:

Den laddar i runt 10 sec, sen kommer de upp en ruta som säger att man ska installera Gecko(Mozillas HTML-Programvara). Man kan välja mellan att installera och avbryta, men det händer ingenting då man försöker trycka nånstans. Efter ytterligare några sekunder så kommer det upp en error-ruta.

http://www.speedyshare.com/340524978.html

Nån som har nån aning om hur man löser det här?

tack på förhand //Luskan
Jag fick ett liknande fel, jag prövade igen och då fungerade det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av DeepThought »

Om du följer länken i första inlägget så finns där en punkt 3:
[quote="http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1554"]3. Install Gecko Engine by running

wine iexplore http://winehq.org

and clicking on Install button. If the Gecko engine doesn't download (servers are down) then download wine_gecko.cab to the "/tmp" directory and point Wine to it (save this as-is to the "/tmp/file.reg" then import with command 'regedit /tmp/file.reg':

Kod: Markera allt

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\MSHTML]
"GeckoUrl"="z:\\tmp\\wine_gecko.cab"
[/quote]
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Lunchbox
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 jan 2008, 21:11

SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Lunchbox »

Hej!
Efter att ha uppdaterat mina drivrutiner till grafikkortet i hopp om att det skulle lösa problemet på låg FPS i CS. Tyvärr så gjorde det inte det. När jag efter en reboot startat upp CS igen så ser man bakgrundsbilden i ca 5 sekunder sedan så stängs CS ner.
Hur ska man göra för att få till det?
ipx
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 apr 2007, 16:21
Ort: Skövde, Sverige

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av ipx »

Jag tänkte slänga in ett litet tips från coachen;
- Stäng alltid av Steam's fönster i fönsterhanteraren (den med community, games...). Den kör gecko och lite annat bös via den implementerade webbläsaren och laggar oftast ner datorn. Jag har personligen märkt enorma skillnader sen jag började med att stänga ner rutan, vilket jag då inte gjorde tidigare. :)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: SV: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av Hund »

Lunchbox skrev:Hej!
Efter att ha uppdaterat mina drivrutiner till grafikkortet i hopp om att det skulle lösa problemet på låg FPS i CS. Tyvärr så gjorde det inte det. När jag efter en reboot startat upp CS igen så ser man bakgrundsbilden i ca 5 sekunder sedan så stängs CS ner.
Hur ska man göra för att få till det?
Lite sent svar kanske.. Men har du CompizFusion igång?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
panic
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jun 2008, 16:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av panic »

Hej!

Jag kör Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition med Wine 1.0-rc5, mitt problem är att jag inte har något ljud överhuvetaget. Jag hade ljud innan jag installerade wine och cs men inte nu...
CyberDoc
Inlägg: 205
Blev medlem: 04 apr 2008, 14:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av CyberDoc »

panic skrev:Hej!

Jag kör Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition med Wine 1.0-rc5, mitt problem är att jag inte har något ljud överhuvetaget. Jag hade ljud innan jag installerade wine och cs men inte nu...
starta wine config finns i menyn å ändra ljudkorts alternativ så blir där nog ljud ska du se
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
panic
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jun 2008, 16:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Har du små frågor ang steam ställ dem här.

Inlägg av panic »

CyberDoc skrev:
panic skrev:Hej!

Jag kör Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition med Wine 1.0-rc5, mitt problem är att jag inte har något ljud överhuvetaget. Jag hade ljud innan jag installerade wine och cs men inte nu...
starta wine config finns i menyn å ändra ljudkorts alternativ så blir där nog ljud ska du se

Har gjort testat både ALSA och OSS. När jag trycker på "Test sound" får jag "Error Audio test failed!"
Skriv svar

Återgå till "Spel"