Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 29 mar 2020, 00:30

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Installera Windows spel med Wine 
Författare Meddelande

Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Svara med citat
Inlägg Installera Windows spel med Wine
Hej jag ha precis börjat med ubuntu så jag behöver lite hjälp.
Jag försöker att installera windowsspel med wine men det vill inte fungera, jag har den senaste versionen av wine och ubuntu 10.10. Men när jag sätter i cdn får jag för det första bara upp ikoner för några spel på skrivbordet (har provat flera) utan på några har jag gå in under places. men när jag försöker istallera programet får jag bara upp felmidelandet:

The file '/media/RCT3/Autorun.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied from an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit.

Och jag har provat att högerklicka, gå in under properties, permission, men där står det bara: the permissions could not be determined.
För det fungerade att ändra istälinngarna där när man laddade ner program från internet :-[

21 nov 2010, 12:01
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Installera Windows spel med Wine
Prova om det här funkar....

http://ubuntugenius.wordpress.com/2010/ ... ntu-linux/

Kod:
gksu gedit /usr/share/applications/wine.desktop

ändra Exec raden till
Kod:
Exec=wine start /unix %f

Det här beror då på en i mitt tycke överdriven säkerhetsinställning för att köra .exe-filer....

21 nov 2010, 12:15

Svara med citat
Tack för svaret ;D jag kommer igång med installationen på ett av dom tre spel jag har provat! och där hänger det sig har du några mer tips :)
(på dom andra två händer det nu ingenting)

21 nov 2010, 13:12

Svara med citat
Och finns det nått man kan skriva i terminalen så att man kan ändra inställningarna under permissions under cd skivan för när jag försöker ändra det får jag bara upp:
Sorry, could not change the permissions of "RunGame.exe": Error setting permissions: Read-only file system
Tack på förhand ;)

21 nov 2010, 18:41
Användarvisningsbild

Svara med citat
Kopiera över CD-skivan så är det inga problem längre....

Sen kan man använda PlayonLinux för att göra spelinstallationer enklare''

http://www.playonlinux.com/sv/

Sidan numera på svenska !! ( iaf en del)

21 nov 2010, 20:02

Svara med citat
Bra tips, jag kommer igång med installationen men när jag har kommit en liten bit så kommer det upp en fråga: Var är din cd monterad?
och man kan bara välja "andra" och om man trycker där så står det:/media/cdrom Jag fattar ingenting, men man väljer ju vilken version på spelet man har typ cd/dvd/download kommer inte ihåg vad det var för nerladdad version men finns det nån sida där man laddarner spel (lagligt) men man måste ha den här koden som är i fodralet..(bara en ide) tacksam för svar

04 dec 2010, 17:54
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]