SV: Windowsspel i Ubuntu

För spelentusiaster !
AJxn
Inlägg: 118
Blev medlem: 07 jan 2007, 22:13
OS: Debian
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Gävle

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av AJxn »

Kisti of dolphins skrev:Med risk för att låta som en noob, vad är desktopeffekter? och var gör jag det? i guild wars kan jag inte klicka på någon knapp.
3D kuben och mjuka fönster i skrivbordet. Välj "System" -> "Inställningar" -> "Utseende"
Välj flik "Visuella effekter" och där klicka för "Inga".
Klart!

Nu är alla specialeffekter i skrivbordet bortkopplat och all 3D-beräkningskraft i grafikkortet går till spelet istället.
MDxm
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av MDxm »

Hupp, Efter inte så mycket småfiffel i Registret för Direct3D så funkar S.T.A.L.K.E.R.
Härligt att få ett av mina favoritspel att fungera i Ubuntan.

Såhär ser iaf mitt Direct3D ut i user.reg (ligger i .wine) för ett Nvidia 8600 GTS
För att få fram Direct3D posten i regfilen brukar jag trycka Stöd för Vertex Shader - Ingen, verkställ, sedan tillbaka till Hårdvara och verkställ i Konfiguratorn för Wine.
Glöm INTE att skapa Backup på user.reg först av allt bara om du ska ändra manuellt.

[Software\\Wine\\Direct3D] 1241982558
"DirectDrawRender"="gdi" (-prova med 'opengl' här om det går långsamt i spelet.)
"Multisampling"="enabled" (-disabled för Half-Life 2 exempelvis)
"OffscreenRenderingMode"="fbo" (-testa 'pbuffer' eller 'backbuffer' annars)
"PixelShaderMode"="enabled" (-har aldrig behövt ändra detta)
"RenderTargetLockMode"="auto" (-pröva med 'readtex' funkar bäst för nvidiakort till Half-Life 2 om auto väljer annat.)
"UseGLSL"="enabled" (-ibland kan funka med disabled)
"VertexShaderMode"="hardware"
"VideoMemorySize"="512" (-kan vara viktigt)
"VideoPciDeviceID"=dword:00000400 (behövs egentligen inte)
"VideoPciVendorID"=dword:000010de (behövs egentligen inte)

Vill man ha ändrat för specifika program utan att ändra standardinställningarna kan man göra såhär, för exempelvis Starcraft.
Skapa en ny fil typ vad som, i det här fallet kanske (scopengl.reg)
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\AppDefaults\StarCraft.exe\Direct3D]
"DirectDrawRenderer"="opengl"
"RenderTargetLockMode"="readtex"

sedan in i terminalen för att importera det.
wine regedit scopengl.reg
inka
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jul 2009, 09:38
OS: Annat GNU/Linux

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av inka »

hur kommer de sig att när de är fler å fler som går över till linux att speltillverkarna inte löser linux ver av spelen ?
själv så kör jag windows enbart för att de e så snurrigt att få gamen att rulla i Linux
MDxm
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av MDxm »

inka skrev:hur kommer de sig att när de är fler å fler som går över till linux att speltillverkarna inte löser linux ver av spelen ?
själv så kör jag windows enbart för att de e så snurrigt att få gamen att rulla i Linux
Antagligen för att spelen använder DirectX? Saknar den gamla goda tiden då spel använde både och faktiskt :)
ChristerNylander
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 maj 2010, 18:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av ChristerNylander »

En har lyckats få Entropia Universe att fungera under wine.

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=2655

Imponerande. Han är nog årets supernörd på wine.

(Tyckte jag såg att man skall ställa PlayOnLinux på spelet Crysis, vet ej säkert).


OBS: Säkert svårt.

Utanför ämnet: Spelet Entropia Universe kan spelas helt gratis, men roligt om man sätter in lite.
Bör vara 18 år, (Yngre (13-18 år) skall ha föräldras tillåtelse).
Man bör inte sätta in mer än vad WOW kostar.
Medelspelaren förlorar, endast fåtal kan vinna med tur och list.


Christer

Tillägg:
Om spelet och download på: http://www.planetcalypso.com/home/
Labbe
Inlägg: 78
Blev medlem: 10 mar 2011, 21:53
OS: Fedora
Ort: Norr om fjollträsk

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Labbe »

Tillhör skaran som fortfarande spelar DII:LoD (single player) Jag har precis bytt över till Ubuntu och har lite problem med att få det att funka.

Jag vill inte ominstallera spelet då jag använder en moddad patch som gör de sk ladder runewords tillgängliga i single player. + att installationen ligger på en annan disk.

Sedan har jag ett litet program som gör att jag kan föra över mina saker från mina chars, till en stor stash. Jag får inte ens installations filen för ATMA att starta i wine. Hur löser jag detta?
kilko
Inlägg: 77
Blev medlem: 01 jan 2011, 20:26
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av kilko »

Du kan försöka kopiera installationen till wine C:Program files eller något liknande samt leta upp dina sparade spel i Documents and settings eller var dom finns och lägga detta i motsvarande i wine .Spelet har fått platinium rating i wine hq detta innebär vanligtvis att det fungerar mer eller mindre precis som i windows.När det gäller patchen tror jag du kan få det att fungera om du gör som jag beskrev överst.
Lycka till.
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ngId=58548
Labbe
Inlägg: 78
Blev medlem: 10 mar 2011, 21:53
OS: Fedora
Ort: Norr om fjollträsk

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Labbe »

kilko skrev:Du kan försöka kopiera installationen till wine C:Program files eller något liknande samt leta upp dina sparade spel i Documents and settings eller var dom finns och lägga detta i motsvarande i wine .Spelet har fått platinium rating i wine hq detta innebär vanligtvis att det fungerar mer eller mindre precis som i windows.När det gäller patchen tror jag du kan få det att fungera om du gör som jag beskrev överst.
Lycka till.
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ngId=58548
Tack och Bock. Skall testa så fort tillfälle ges.
Har dock kommit så långt i mina försök att wine numera bara ger mig meddelandet Insert expansion disc. (skivan sitter i) Oavsett vilken av game.exe filerna jag klickar på.

Fick ATMA att funka om än segt och buggigt.
ChristerNylander
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 maj 2010, 18:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av ChristerNylander »

"Star Wars: KOTOR 2’s first patch in 10 years adds Linux, OS X, 5K, Steam mods"
http://arstechnica.com/gaming/2015/07/s ... team-mods/
Det finns nu på Steam.

Jag garanterar inte att det fungerar på alla datorer.

Jag kan endast tänka mig spela mindre än 3% av spelen, som Steam rekommenderar. De flesta Star Wars spelen ogillar jag säkert.
Men KOTOR och KOTOR II ,tycker jag är ovanligt bra spel.
År 2013 så körde jag Första KOTOR på CD under Wine på Ubuntu. Jag lyckades, men lite problem vid minispel+ film sekvenser.
Jag köpte sedan KOTOR II och försökte ladda ned det via Steam-ubuntu, men det gick inte. (Kanske på Win-Steam under Wine???).
Men jag körde det på Windows.

Om KOTOR II:
Det är ganska gammal grafik, men det funkar bra ändå.
Tredje person, 3D. flera små öppna världar på flera planeter. Singelplayer.

Storyn (historien eller sagan) är verkligen saftig.
I filmen "Star Wars" tyckte jag sagan var enkel, det hel-onda mot det hel-goda.
I KOTOR II är det mer komplicerat. Man väljer att spela mot den ljusa eller mörka sidan (onda-goda). Det finns ibland svåra val. Ibland råkade jag ta fel och tog ett steg mot mörka sidan.
Det finns också sociala relationer mellan kompanjonerna(<10st). Man undrar om man kan lita på dem. En del litar inte på varandra. Man kan ha inflytande på dem.

Nått mycket ovanligt i spel är att här råkar man få en väldigt gammal kvinna som kompanjon. Hon verkar mystisk, har ovanliga kunskaper, vet en hel del, samt visar sig ha speciella egenskaper. Man undrar om hon är god eller ond och vad hon verkligen vill.
Hon blir min favorit-kompanjon ett bra tag.
Tack vara dimensionen ljusa-mörka, så uppstår en hel del moraliska val, som inte alltid är lätta.

Man har även mycket val vid massor av skill i fyra huvudgrupper.
Det finns en hel del tillverkning.
Det finns en hel del strider. Men jag använder paus där jag väljer vad avartaren gör. (Viss likhet med V.A.T.S. i Fallout NV). Man kan styra två kompanjoner som följer med. Men de agerar även själva utan styrning.

Tack vare dimensionen Ljusa-mörka så kommer även moraliska val in.
Ibland verkar det komma in filosofiska funderingar. (Om makt, vilken väg skall Jedi följa, om krigen var rätt eller fel osv.)
I dessa spel undrar man mycket över vilka val man skall ta, samt om kompanjonerna.
Jag gillar inte allt. T.ex. ogillar jag Mand... syn på krig och livets värde, som ligger nära urfascismen. Men det är bra att även de finns, bland många andra. Man får själv ta ställning. Jag brukar välja den ljusa vägen och Jedi-vägen. Kompanjonerna är väldigt olika, med olika färdigheter. man får fundera vilken kombination man skall ta med sig.

I första KOTOR (Som kom före KOTOR II). Finns även lite mörk humor.
Här är en video, med massor av små klipp efter varandra, som visar dialogen med roboten HK. (Han är inte alls så god och fin som i filmen.)
Han kallar en människa för kött-kasse, och har ett skumt förflutet.
OBS: avslöjande på länken:
https://www.youtube.com/watch?v=Vg1gTas ... g-l4B5PTc0

Jag köpte tre spel billigt i en spelbutik våren 2013, och lyckades spela all bra under Wine.
Tomb Rider var ett fint spel, men jag var inte förtjust i fällorna.
STALKER (skuggan av tjernobyl), funkade utmärkt. Grafik och annat lockade mig. Men det var för hårda strider och militär-liknande uppdrag så jag slutade spela det efter få timmar.
Men KOTOR tyckte jag var mycket bättre än jag förväntade mig. Det fanns mycket annat än strider.
KOTOR och KOTOR II, är så bra att jag hoppas de inte glöms bort. Det är bra om de putsar lite på dem, så de fungerar på Linux.

Lite utanför tråden:
Ubuntu har fungerat så bra under många år, att jag behöver sällan titta in här.
Skriv svar

Återgå till "Spel"