SV: Windowsspel i Ubuntu

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
Galgalid
Inlägg: 1646
Blev medlem: 08 dec 2006, 12:30

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Galgalid »

Borodin skrev: Hej Lundberg!

Jag är djupt imponerad av alla Dina aktiviteter! Hur hinner man med allt?
Har just återvänt till Ubuntu efter ett längre uppehåll. En anledning är att sreamtuner i Ubuntu är så bra, bättre än liknande i Win-XP. Perfekta upptagningar på bandspelaren av div.musik genom Sreamtuner.
Wine har jag strulat med tidigare. Nu kom den idag som nytt program. Den låg tidigare inne så detta var väl en uppdatering. Wine ligger ikryssat i program men finns inte i listan på installerade program. Går heller inte att ställa av för nyinstallation. Något hat hakat upp sej. Inget viktigt, hadde bara varit kul o se om det hela utvecklats.
Nyköping är en trevlig o vacker stad. Var där o kollade på lägenhet tillsmmans med frugan för ett par veckor sedan. Blev ju inget av och man luskar vidare på hemnet.

Med hälsning!

Välkommen tillbaka!
Borodin
Inlägg: 128
Blev medlem: 17 nov 2006, 16:13
Ort: Täby Kommun

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej!

När man går igenom alla inlägg så blir man medveten om stora luckor i sitt kunnande. Att köra windowsspel i ubuntu via wine
kräver en hel del kunnande och sällan funkar ett spel på direkten utan många om och men uppenbarar sig. Ett spel "Wolfenstein" gick in direkt och funkar bra med fin grafik, dock inget ljud. Vid installationen kunde man höra alla ljud som där medföljde. Flera andra spel synes ha gått in bra men här kommer problemet med "sätt in CD:n" Ibland blockeras aven CD-romarna och skivan går inte att få ut. Skall nu testa med "No CD" för vissa spel o se om det hjälper. Skulle någon kuna åter tala om var listan för vine-spelen ligger så man kan radera bort dem? Listan ligger ju kvar även om spelen är raderade och är irriterande att se.

Hälsningar!

Borodin
Borodin
Inlägg: 128
Blev medlem: 17 nov 2006, 16:13
Ort: Täby Kommun

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

En sak bara!

Var hittar man windowshybriden som wine skapat för att man skall kunna kopiera in filer i ett spel via gnomecommander?
I övrigt blir man ju helfnoskig på hur svårt det är att orientera sig i ubuntu. Det finns ju tusen kataloger och man tröttnar ju snart på att leta. Sökmotorerna funkar inte heller bra. Dessutom alla dessa tvärnitar om rättigheter hit o dit. Det måste bli enklare att hantera ubuntu, här ligger Windows lång före. Även om jag gilllar ubuntu går det åt alldeles för mycken tid att söka sig fram. Visst gnälla ska man inte göra för det är ju ett otroligt ideelt jobb bakom konstruerandet av OP-systemet ubuntu men åsikter måste änd få framföras

M.V.H.

Borodin
Användarvisningsbild
svartberg
Inlägg: 140
Blev medlem: 27 mar 2007, 00:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Västervik / Trollhättan

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av svartberg »

Borodin skrev: En sak bara!

Var hittar man windowshybriden som wine skapat för att man skall kunna kopiera in filer i ett spel via gnomecommander?
I övrigt blir man ju helfnoskig på hur svårt det är att orientera sig i ubuntu. Det finns ju tusen kataloger och man tröttnar ju snart på att leta. Sökmotorerna funkar inte heller bra. Dessutom alla dessa tvärnitar om rättigheter hit o dit. Det måste bli enklare att hantera ubuntu, här ligger Windows lång före. Även om jag gilllar ubuntu går det åt alldeles för mycken tid att söka sig fram. Visst gnälla ska man inte göra för det är ju ett otroligt ideelt jobb bakom konstruerandet av OP-systemet ubuntu men åsikter måste änd få framföras

M.V.H.

Borodin
Wine's c: enhet ligger troligtvis under din /home/dittAnvändarnamn/.wine/

Det är en osynlig katalog så för att se den i exempelvis Gnome Commander måste du välja att visa alla filer o mappar.
Tyckte också först att katalogstrukturen verkade krånglig men detta är en vanesak, ju mer man jobbar med den desto mer tycker man att Windows katalogstruktur verkar krånglig.

:)
Borodin
Inlägg: 128
Blev medlem: 17 nov 2006, 16:13
Ort: Täby Kommun

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Tack Lundberg!

Äntligen ett genombrott!
Dolda filer inställt o winekatalogen hittad.

M.V.H.

Borodin
Borodin
Inlägg: 128
Blev medlem: 17 nov 2006, 16:13
Ort: Täby Kommun

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej igen!

Två riktigt bra spel har jag lyckats installera med Wine.
Wolfenstein och Projekt Igi. Det enda kruxet är att ljudet är borta under spelandet.
Ubuntu har rapporterat problem med streaming och har någon en hum om hur man skulle kunna åstadkomma ljud i dessa spel?
Ett annat problem som väl varit uppe tidigare är att spel ropar efter CD-skivan men inte hittar enheterna. Flera spel har installerat sig fint men kommer inte igång p.g.a. ovanstående. Är no CD-varianten enda lösningen?

Hoppas på svar.

Borodin
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av DeepThought »

Borodin skrev: En sak bara!

Var hittar man windowshybriden som wine skapat för att man skall kunna kopiera in filer i ett spel via gnomecommander?
I övrigt blir man ju helfnoskig på hur svårt det är att orientera sig i ubuntu. Det finns ju tusen kataloger och man tröttnar ju snart på att leta. Sökmotorerna funkar inte heller bra. Dessutom alla dessa tvärnitar om rättigheter hit o dit. Det måste bli enklare att hantera ubuntu, här ligger Windows lång före. Även om jag gilllar ubuntu går det åt alldeles för mycken tid att söka sig fram. Visst gnälla ska man inte göra för det är ju ett otroligt ideelt jobb bakom konstruerandet av OP-systemet ubuntu men åsikter måste änd få framföras

M.V.H.

Borodin
Filsystemet i Ubuntu (och de flesta *nix) är - till skillnad från Windows lösning - mycket logiskt, dock handlar det lite om att lära sig logiken först. Istället för att bygga på konventioner bygger strukturen på att katalogerna heter vad de innehåller (bin för binära filer, lib för bibliotek (libraries) o.s.v.) , med viss hierarki. Jag vet att jag har sätt en bättre förklaring, men hittar den inte, så jag länkar hit:
http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Filsystem

Anledningen till att filsystemet i Ubuntu är väldigt svårt för många nya användare tror jag är för att man kommer från en Windows-miljö, inte för att det är svårt i sig. Det blir liksom ytterligare en tröskel att komma över om man byter.

Jämförelsevis heter t.ex. alla enheter i Windows en bokstav, och generellt sätt går det inte att veta om "D:" är en hårddisk, en cdrom, en nätvärksenhet, ett flashminne etc. Detta ställer nästan med säkerhet till stora problem för någon som på allvar var nybörjare i Windows.

Men det här är en annan diskussion, och jag ber om ursäkt för att jag tar delar av den den här och nu.

Egentligen tänkte jag bara tipsa om att du kan köra winecfg och sedan gå in under fliken "Drives" för att ställa in "Enheterna" :D

Dessutom rekommenderar jag att alla som skall köra saker i Wine börjar med att ta en titt i deras AppDB, för att få tips till hur man får igång en hel del av de vanligaste programmen och spelen:
http://appdb.winehq.org
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av zero gravity »

Silkroad online. Ladda ner senaste wine (0.9.42)
Fixa user agent switcher till firefox och maskera dig så de ser ut som du kör IE med windows.
Då till silkroad onlines hemsida. Ladda ner klienten och installer med wine.
Gå till winecfg och ändra så du köra windows 98 för silkroad.exe +uppdateraren (står på wines hemsida vilka det skall vara)
Kör silkroad och låt den stå o tugga för o uppdatera.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Galgalid
Inlägg: 1646
Blev medlem: 08 dec 2006, 12:30

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Galgalid »

Tackar! Silkroad är ett helskönt online-spel(med dom fullaste servrar jag någonsin sett :))
koch
Inlägg: 693
Blev medlem: 13 jul 2007, 16:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Klippan
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av koch »

Kom på vf det blev så konstigt när jag testade Age of Empires, jag hade någon inställning fel på Compiz Fusion :P
Borodin
Inlägg: 128
Blev medlem: 17 nov 2006, 16:13
Ort: Täby Kommun

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Wolfenstein är det program jag lyckats bäst med när det installerades i Wine. Bra grafik o fart i spelet. En egendomlighet är att om man kör multiplayer i det spelet och skapar en egen bana eller uppträder som Admin. så funkar ljudet perfekt med skjutandet o fottramp. Om man sedan går över till singel mode så är ljudet borta. Finns några förslag till att fixa detta?

Projekt Igi funkar också riktigt bra men även här inget ljud.

Ha en bra dag!

Borodin
Shebsa
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 nov 2006, 13:05
Ort: Ängelholm

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Shebsa »

Hallå!
Jag har installerat The Matrix - Path of Neo på min brorsas dator som har ubuntu installerat, installationen gick helt perfekt, men när jag klickar på ikonen så vill den inte starta programmet.
Vd ska jag göra?
Användarvisningsbild
nyburje
Inlägg: 93
Blev medlem: 17 sep 2007, 14:08

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av nyburje »

Hej hej

En sak som jag har märkt med Ubuntu, och linux, är att det behandlar 64bitars system. Var kanske en tabbe av mig att installera 64bitars versionen, men det går väl alltid att installera om  :P

Men... jag kan inte köra .exe filer med wine. Tror att det har med den installation av wine att göra som jag valde.

hittade en liten guide till hur man installerar wine på 64bit, men det är nog lite för hårdsmällt att lösa första dagen man sitter på nytt operativ system  ???, så om någon skulle vilja mer ingående, bebisspråk(?), förklara vad som händer och hur man gör.
http://wiki.winehq.org/WineOn64bit
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Inlägg: 512
Blev medlem: 17 mar 2006, 09:43
Ort: Nyköping
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Dick Lundberg »

nyburje: Hade missat din fråga totalt. Har du fortarande beymmer? Wine i 64-bitarsubuntu är inte längre några problem och jag förklarar gärna om det fortfarande är aktuellt.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Cadryc »

tjo

fifa08 gick relativt bra att få igång genom wine, men i spelet så går det aldeles för fort, gubbarna springer utav bara h-e  ;-) 

Nån som har nåt tips?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Inlägg: 512
Blev medlem: 17 mar 2006, 09:43
Ort: Nyköping
Kontakt:

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Dick Lundberg »

Skönt att nåt går fort och inte tvärtom!  :) Mitt enda tips i det här fallet är att trixa med inställningarna i Winecfg... Jag har inte hört talas om problemet i något annat spel tidigare. Sen är ju alltid http://appdb.winehq.org/ en finfin källa för felsökning.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Cadryc »

Jag hittar bara några få inställingsmöjligheter i winecfg, har provat win2000, xp och vista. Vad fins det mer man kan prova?

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=9476 gör iaf inte mig klokare

Jag installerade wine genom "Lägg till/Ta bort". Försökte lägga till wines repository men det gick inte, det kanske finns en nyare version än 0.9.46
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
lil_alexo
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 dec 2007, 01:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av lil_alexo »

Hej jag är ny med ubuntu, och jag undrar kan man spela alla windows spel
och använda musikprogram precis som i windows?
music for life!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av vulfgar »

Hej lil_alexo och välkommen till forumet.  :)

Det går att spela vissa windowsspel och använda vissa andra windowsprogram i ubuntu, men inte alla. Det bästa du kan göra för att kolla i forumet om någon annan redan har testat med det spelet/programmet som du vill köra, det finns en massa info i bla den här tråden.

Det finns många olika musikprogram, är det något särskilt du tänker på?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Scirocco
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 sep 2007, 01:30

SV: Windowsspel i Ubuntu

Inlägg av Scirocco »

Det enda spelet jag fått att fungera 100% utan nått krångel är World of Warcraft via wine. Fast det går snabbare om man kör det i openGl.
Ubuntu Ultimate 1.9 64bit, Windows server 2008. Amd Athlon64 x2 6000+ 2xGeforce 8800GT SLI 4GB Ram.
Skriv svar

Återgå till "Spel"