Free Doom (2 frågor)

För spelentusiaster !
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Free Doom (2 frågor)

Inlägg av Städarn »

Hej

Lägger bara in en liten fråga så här på kvällen. Eller snarare 2 stycken.

Jag kan inte köra många spel på min Ubuntu dator (det är något fel där) men några fungerar. Efter att jag tittat på lite klipp på Youtube som bland annat hade inslag av spelet Doom så letade jag i Programcentralen och fann ett spel som heter Free Doom. Det fanns fler varianter av spelet men jag installerade den här. Det verkar vara en något halvdan kopia men det fick duga. Original Doom fusk verkar fungera (kan inte alla) men jag har tvenne spörsmål:

1. Finns det något fusk som gör det möjligt att se alla utgångarna på kartan? Är just nu på bana 9, "The Pit" men hittar inte EXIT. "Automap" (IDBHOLDA) följt av IDDT (2 ggr) gör att alla objekt visas men gäller det utgångarna också? Och hur ser jag i så fall vad som är utgången?

2. Jag har problem när jag avslutar spelet eftersom skärmen inte "återställs" till original storlek. Då visas bara en del av skärmbilden och den är i fel storlek om ni förstår. Omstart löser problemet men det är lite tråkigt. Detta är ett problem med en del andra spel också.

Detta har ingen prio men ni kan ju svara om ni vill och kan. :)
Spektakel
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 feb 2018, 11:50
OS: elementary OS

Re: Free Doom (2 frågor)

Inlägg av Spektakel »

Hej,
Vad roligt att du också spelar Doom :)
Var ju ett halvår sen du postade, men visst kan jag försöka svara på det här.

1. Det enda jag känner till här är ju det gamla fusket iddt. När detta skrivs kan du se hela kartan, men jag vet inte om exit är utsett. Du får titta på youtube i detta fall, jag garanterar att du hittar det :)

2. Lite svårt att säga. Själv kör jag ZDOOM, som är en omskrivning av Doomporten med lite bättre grafik osv. Detta är det paket jag kollar först efter i alla linuxdistributioner jag kör. Testa det istället och se om det löser ditt problem.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Free Doom (2 frågor)

Inlägg av LennartL »

Hej Spektakel!
I Linux Mint finns inte ZDOOM någonstans.
Var kan jag hitta det?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Free Doom (2 frågor)

Inlägg av Nemo »

Har inte provat själv, men det finns för nedladdning på följande adress.

https://zdoom.org/downloads
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Free Doom (2 frågor)

Inlägg av LennartL »

Jo det har jag hittat men det fungerar inte.
Skriv svar

Återgå till "Spel"