Urban Terror

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
Jiraiya
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jul 2006, 14:17

Urban Terror

Inlägg av Jiraiya »

De här måste väl vara de läckraste spelet för linux kanske, de är i alla fall riktigt bra.
Du behöver dessutom inte ha original Quake för att kunna spela de. Så här gör du bara.
Gå in på http://www.urbanterror.net och tanka ioUrbanTerror zip filen och Urban Terror_full Zip filen.

- skapa en mapp kallad (t.ex.) 'urt' i 'usr/local/games/'
- Lägg inehållet från Linux mappen i ioUrbanTerror_1.0.zip i 'urt'
- lägg 'q3ut4' (och innehållet) från UrbanTerror40_full.zip i 'urt'
- "chmod +x ioUrbanTerror.i386" i 'urt' för att göra den körbar.

Sen funkar allt finfint! Skitkul! :)
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Urban Terror

Inlägg av DeepThought »

Installerade detta precis innan din tråd dök upp, för att se om jag kunde få igång min joystick (bättre kontroll-inställningar i UrT än i Tremulous). Lyckades utmärkt med att få igång den, men har inte hunnit testa UrT något.

Tog ett tag att klura ut hur jag skulle lägga filerna: jag hade behövt den här infon för två timmar sedan :P Tack iallafall!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Jiraiya
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jul 2006, 14:17

SV: Urban Terror

Inlägg av Jiraiya »

haha.. tog mig typ två timmar och få ut den infon :)
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

SV: Urban Terror

Inlägg av Kerath »

Hur skapar man en genväg till detta spel exempelvis på skrivbordet?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Jiraiya
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jul 2006, 14:17

SV: Urban Terror

Inlägg av Jiraiya »

du högerklickar på skrivbordet och tar "Skapa Startare"/"Create Launcher"
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

SV: Urban Terror

Inlägg av Kerath »

Jaha och sen då?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Urban Terror

Inlägg av DeepThought »

Jag tror att det är lite problem med att bara lägga in en startare (hittar inte BattlEye då), men gör ett startscript, och gör en genväg till det. Startscriptet kan se ut såhär:

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
cd /sökväg/till/UrbanTerror/Linux-i386/
./ioUrbanTerror.i386
Så lägger du det i t.ex. din hemmamapp (eller där du vill), sedan skapar du en ny genväg/startare som länkar till det scriptet. Glöm inte att göra scriptet körbart! Antigen genom högerklick -> Egenskaper -> Rättigheter (eller nåt sånt), eller genom att köra chmod +x UrT.sh i mappen där scriptet ligger (du byter ut UrT.sh mot scriptets namn).

Säg till om du kör spelet via Q3 iställer för via ioUrbanTerror!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Jiraiya
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jul 2006, 14:17

SV: Urban Terror

Inlägg av Jiraiya »

aha det är därför den failar att ladda battleye :) Tack så mycket
Åsa-Nisse
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2007, 20:31

SV: Urban Terror

Inlägg av Åsa-Nisse »

Jiraiya skrev:

- skapa en mapp kallad (t.ex.) 'urt' i 'usr/local/games/'
  Ursäkta mig för mina dumma frågor men kan man skapa en mapp i den katalogen utan att gå via terminalen?

När jag högerklickar för att skapa en mapp i den katalogen så är det alternativet inte tillgängligt. Det vore ju smidigt om man kunde skriva in sitt sudo lösenord på nått vis när man skapar en mapp i den katalogen även när man använder sig av det grafiska gränssnittet. :-P

Edit: Ok, nu har en noob som jag skapat en mapp i den katalogen via terminalen eftersom jag inte klurade ut nått annat sätt att göra det på. Jag har laddat ner zip-filerna men orkar nog inte ta reda på hur man skall lyckas att packa upp dem till den katalogen förrens efter jag har snarkat några timmar i min säng.

Ett hett tips till er som vill att det skall samlas spelare på er server är att ni på bebisspråksnivå förklarar alla moment som krävs för att få igång spelet. De få spel som jag har lyckats att få igång i Linux har varit genom att högerklicka på filen man laddat ner på skrivbordet, markera den som exekverbar, eller nått liknande, för att därefter dubbelklicka på filen och allt installeras av sig självt. Detta kan till och med en idiot som mig klara av då det liknar tillvägagångssättet att installera program i windows.

Så fort en spelinstallation avviker från detta, av linuxnoobs, välkända windowsförfarande så är det bra om ni som känner er hemma i linuxförfarandet, kan anstränga er något alldeles extra när ni utövar era pedagogiska färdigheter i detta forum.

  Jaja, nu kanske jag har missat någon tydlig förklaring på grund av den sena timmen. Men skulle tro att inom en snar framtid så kommer ni nog att få känna av när Åsa-Nisse går på jakt på servrarna. ;-D
Senast redigerad av 1 Åsa-Nisse, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Urban Terror

Inlägg av DeepThought »

Detta kan göras, men eftersom det kräver sudo så skall man vara ytterst försiktig då det rör sig om grafiska program!

För att starta t.ex. filhanteraren Nautilus kan du starta "Kör" med Alt-F2 och sedan skriva in:
gksudo nautilus

Där gksudo är den grafiska motsvarigheten till sudo, och således skall/bör/måste användas för grafiska program. (Kubuntu-användare har kdesu istället).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Åsa-Nisse
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2007, 20:31

SV: Urban Terror

Inlägg av Åsa-Nisse »

Ok, gött! ;D  Det var nytt för mig!

Skall pröva det imorgon. Hmm, konstigt att jag inte såg ditt inlägg innan jag editerade. Missade väl att trycka på F5. :P
stoffe899
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 maj 2007, 20:42

SV: Urban Terror

Inlägg av stoffe899 »

Jiraiya skrev: De här måste väl vara de läckraste spelet för linux kanske, de är i alla fall riktigt bra.
Du behöver dessutom inte ha original Quake för att kunna spela de. Så här gör du bara.
Gå in på http://www.urbanterror.net och tanka ioUrbanTerror zip filen och Urban Terror_full Zip filen.

- skapa en mapp kallad (t.ex.) 'urt' i 'usr/local/games/'
- Lägg inehållet från Linux mappen i ioUrbanTerror_1.0.zip i 'urt'
- lägg 'q3ut4' (och innehållet) från UrbanTerror40_full.zip i 'urt'
- "chmod +x ioUrbanTerror.i386" i 'urt' för att göra den körbar.

Sen funkar allt finfint! Skitkul! :)




hade varit topen om du hade hjälp mig att få det att funka då ja e helt ny till linux oxh fattar inte allt ni skriver men förhoppnings vis så lär ja mig lite för var dag
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Inlägg: 1332
Blev medlem: 05 apr 2006, 19:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Uddevalla
Kontakt:

SV: Urban Terror

Inlägg av gholen »

Jag får problem med att ladda kartor, vad göra?
Bild
stoffe899
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 maj 2007, 20:42

SV: Urban Terror

Inlägg av stoffe899 »

ja får inte det att gå i gång då ja provat många guider, snälla kan någon hjälpa mig igenom det :-[
Användarvisningsbild
Petri
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 maj 2006, 01:31
Ort: Göteborg

SV: Urban Terror

Inlägg av Petri »

Skulle någon någon berätta hur man får igång en UrT server?

Har tryckt på start server i spelet men när jag ställt in allt jag vill och ska köra igång den så händer det inget.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

SV: Urban Terror

Inlägg av Kerath »

Petri skrev: Skulle någon någon berätta hur man får igång en UrT server?

Har tryckt på start server i spelet men när jag ställt in allt jag vill och ska köra igång den så händer det inget.
Funderar över samma sak jag med, hela datorn låser sig när jag startar en server. Jag har inte en speciellt dålig dator och för min kompis (som använder windows) går det bra.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Petri
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 maj 2006, 01:31
Ort: Göteborg

SV: Urban Terror

Inlägg av Petri »

Kerath skrev:
Petri skrev: Skulle någon någon berätta hur man får igång en UrT server?

Har tryckt på start server i spelet men när jag ställt in allt jag vill och ska köra igång den så händer det inget.
Funderar över samma sak jag med, hela datorn låser sig när jag startar en server. Jag har inte en speciellt dålig dator och för min kompis (som använder windows) går det bra.
Hmm jag löste det nog på egen hand (typ). genom att läsahttp://www.urbanterror.net/urt_manual/server.htm lite slentrian mässigt.  Man redigerar filen server.cfg som ligger i q3ut4 för att ställa in servern som man vill. och sen startade man den genom att starta filen ioUrTded.i386 med växlarna "+set dedicated 2"  och  "+exec server.cfg" likt här:

Kod: Markera allt

cd /därdu/lagt/mappen/
./ioUrTded.i386 +set dedicated 2 +exec server.cfg
Så nu har du en server som du borde hitta när du går in till serverlistan på i UrT. (förutsatt att ingen brandvägg /router sitter i vägen för servern)

I ärlighetens namn så är jag inte helt hundra på om båda behövs men det funkade för mig.

och du kasnke måste göra ioUrTded.i386 körbar genom att antingen högerklcika på filen och gå till egenskaper => rättigheter och bocka i rutan  "tillåt körning av filen som ett program" eller göra det i terminalen

Kod: Markera allt

chmod +x ioUrTded.i386
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
polter
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 mar 2007, 18:12

SV: Urban Terror

Inlägg av polter »

Tack. Ett riktigt roligt spel som rekommenderas.
Även jag har skrivit en guide som förklarar hur man installerar detta spel, på wiki.imbumba.se, med din guide som mall.
Användarvisningsbild
madbear
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2007, 13:49
OS: PCLinuxOS
Ort: Karlstad

SV: Urban Terror

Inlägg av madbear »

o tokigt najs :) !
hittar inga servers dock?
bra guide :P har vi nåt team?
mannealm
Inlägg: 802
Blev medlem: 17 jun 2007, 21:49
Ort: Halmstad

SV: Urban Terror

Inlägg av mannealm »

Jiraiya skrev: De här måste väl vara de läckraste spelet för linux kanske, de är i alla fall riktigt bra.
Du behöver dessutom inte ha original Quake för att kunna spela de. Så här gör du bara.
Gå in på http://www.urbanterror.net och tanka ioUrbanTerror zip filen och Urban Terror_full Zip filen.

- skapa en mapp kallad (t.ex.) 'urt' i 'usr/local/games/'
- Lägg inehållet från Linux mappen i ioUrbanTerror_1.0.zip i 'urt'
- lägg 'q3ut4' (och innehållet) från UrbanTerror40_full.zip i 'urt'
- "chmod +x ioUrbanTerror.i386" i 'urt' för att göra den körbar.

Sen funkar allt finfint! Skitkul! :)
Jag fattar inte riktigt det där sista steget. Ska man skriva "chmod +x ioUrbanTerror.i386" i terminalen, eller vad?
Nybliven nörd!
Skriv svar

Återgå till "Spel"