Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 25 jun 2019, 21:38

Kategoriregler

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara

Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 Hur bra dator behöver jag? 
Författare Meddelande

Svara med citat
Inlägg Hur bra dator behöver jag?
Jag behöver köpa en ny dator och har inte så värst mycket pengar och är inte jättebra på sånt som rör hårdvara. Undrar om någon vill hjälpa mig med hur mycket minne, hur bra processor o dyl jag minst behöver. Vill kunna ha två partitioner, en med windows där jag vill kunna köra indesign (rätt tungt program), och en med ubuntu där jag vill köra allt annat. Hur stor partition behöver jag göra till windows för att det ska kunna funka utan att datorn segar ihop helt? Och vad skulle ni säga är lägsta ramminnet det kan funka med? Nån som har ett hum och vill hjälpa mig?

19 jul 2015, 19:10
Serveradmin
Användarvisningsbild

Utgåva: 19.04 Disco Dingo
Svara med citat
Inlägg Re: Hur bra dator behöver jag?
Spontant skulle jag svara att det är två faktorer som styr:

1) Din plånbok - sätt ett budgetutrymme så kan vi se vad som kan rymmas inom dina gränser
2) Ditt användande av Indesign @ Windows - det behovet kommer styra prestandabehov av CPU / RAM / hårddisk / grafikkort, såvida du inte skall göra saker på Ubuntu som kräver lite bättre hårdvaruresurser (t.ex. grafiktunga applikationer á la Blender, eller mycket Desktop-instensiva saker á la många samtidiga browserflikar + Youtube + musik + Skype + ...)

Så om du fyller ut din kravlista lite mer så kan vi ge ett mer konkret svar på vad som kan vara lämpligt.

20 jul 2015, 09:19
Profil WWW

Svara med citat
Det jag vill göra i ubuntu är inte så märkvärdiga saker egentligen, vill kunna ha några flikar öppna i webbläsaren och kanske kunna köra gimp samtidigt utan att datorn bryter ihop. Vill kunna streama musik och film, fast brukar inte göra det samtidigt som jag gör så mycket annat. Använder ordbehandling och såna vanliga program som inte tar så mycket kraft mest, förutom nätet.

Jag jobbar oftast bara med text i indesign, typ bokdesign, fast ibland med bilder också. Kan tänka mig att datorn kan få bli segare om jag jobbar med stora bildfiler i indesign, spec eftersom jag gör det rätt sällan, men den jag har nu riskerar att låsa sig helt av ansträngningen, och det pallar jag inte riktigt.

Vet inte om det var bättre information? Min plånbok känns som en kritisk del av det hela. Kommer ha väldigt svårt att ha råd med nåt över 5000. Hellre lite billigare, men måste ju kunna funka. Vill ha stationär. Har ett rätt bra grafikkort i datorn jag har nu, så det skulle jag kunna flytta vid behov iaf.

20 jul 2015, 13:22
Global Moderator
Användarvisningsbild

Svara med citat
Arbetsminne (RAM) är billigt, snåla inte med det. För fyra år sedan byggde jag en dator med 8 GB RAM. Mindre skall du helst inte ha. 4 GB är absolut minimum. Jag vet att InDesign kan sluka hur mycket som helst, särskilt vid export av stora dokument (ett par hundra sidor och hundratals bilder) till PDF.

Separat grafikkort behöver du inte, men har du ett kan du förstås använda det. Jag har Intels integrerade grafikkretsar, och de är betydligt snabbare i dag än då jag köpte, 2011.

20 jul 2015, 14:21

Svara med citat
Tack för råd!

20 jul 2015, 15:02
Serveradmin
Användarvisningsbild

Svara med citat
Mest som förslag att konkretisera tankarna kring: https://www.netonnet.se/art/dator/stati ... 3269.8898/

20 jul 2015, 23:10
Profil WWW

Svara med citat
Tack!

21 jul 2015, 14:04

Svara med citat
Försökt googla lite, men.. hur stor skillnad gör det om man har 4 istället för 2 processorkärnor?

Och finns det nåt sätt att få ett hum om hur mycket datorn kommer väsnas? Vet att min är gammal, och hoppas det är bättre överlag nu, men den surrar så jag håller på att bli knäpp på den. Inte alltid datorer finns i nån affär i närheten så man kan gå och lyssna..

21 jul 2015, 21:59
Användarvisningsbild

Svara med citat
2 eller 4 kärnor kan göra stor skillnad, beroende på hur många processer du har igång samtidigt, hur bra programmen är på att köra flertrådigt och en del andra parametrar. Personligen skulle jag inte ens överväga en 2-kärnig processor på en arbetsstation i dag.
Vad gäller ljudnivån, så kan man inte veta utan att testa, eller om ljudnivån angetts i specifikationen. Datorer överlag är betydligt tystare i dag än för några år sedan, men samtidigt gäller att ju billigare dator, desto större risk för hög ljudnivå. Det är en fråga om kvalitet på fläktar och chassi.

21 jul 2015, 22:23

Svara med citat
Ok. Tack!

22 jul 2015, 09:43
Serveradmin
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vågar dessutom lova att en anledning till varför din dator låter är att det har samlats en massa damm i fläkten. En försiktig dammsugning (*inte* på maximalt sug) kan hjälpa något.

22 jul 2015, 21:06
Profil WWW

Svara med citat
:) Nog sant, fast fick hjälp att byta fläkten för att den gamla dog, den var inte särskilt tyst som nyinsatt heller. Men kanske kan göra ett litet försök med det.

22 jul 2015, 22:02

Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Svara med citat
Hejsan, kolla på http://cdon.se/. De har ett stort val och ganska bra priser. Sista gång har jag använt den här koden från Promocodius http://promocodius.com/se/butiker/cdon-rabattkod då har jag fått liten rabatt hos Cdon. Hoppas du hittar vad du vill. :)

06 apr 2017, 15:41

Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Svara med citat
Hoppas Korpdotter fann en dator till slut!

Nu är det min tur att snart skaffa en ny bärbar. Har på sistone fått ett oroande varningsmeddelande i Ubuntu: "Bedömning: disken är på väg att gå sönder snart." Utöver detta är batteriet i princip slut, och jag har märkt att datorn är väl stor, tung och klumpig för mina behov. Bedömer att det i längden är mer ekonomiskt att skaffa en ny. Spanar därför efter en lämplig bärbar dator. Jag är heller inte särskilt kunnig om detta, så ber er om råd. Min budget är tight, men vill samtidigt inte snåla i onödan. Max ca 9000 kr.

Det jag har nu: Lenovo Y50-70 som jag kör Ubuntu i.
Vad jag behöver kunna köra i den och hur jag behöver kunna använda den:
    – Ska kunna köra Ubuntu felfritt
    – Musikproduktion med DAW/ljudredigering, använder mycket sampling o.d.
    – Fotoredigering med GIMP.
    – Skriva mycket i ordbehandlare för blogg, uppsatser o.d., ett bra tangentbord är ett måste
    – Vanlig surf, se film och lyssna på musik (nedladdat, inte stream), läsa PDF-dokument.
    – Lätt att bära/flytta smidigt, inte mer än ca 1,7 kg och max 14"

Är jag ute och cyklar? Begär jag det omöjliga, eller tror ni det finns nån modell som något sånär når upp till mina krav?

Uppdatering: Slog till på en rekonditionerad T450s för att vara säker på kompatibilitet med Linux. Ska uppgradera den själv och sedan använda för att skriva på och lättare fotoredigering. Också får jag skaffa en till bärbar att göra musik på i framtiden.

02 jun 2019, 14:49
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ]