Fråga om router...

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Fråga om router...

Inlägg av martin77 »

Hej hej!
Hittar ingen bättre plats att fråga det här. Men min son vill gärna ha sin PS4 i sitt rum, men routern står i vardagsrummet. Dock så är Telias box installerad i hans rum, eftersom det ligger närmast hallen (så där installerade man det, väldigt konstigt. Men det var väl mindre jobb antar jag). Hur som helst, min fråga:
Kan jag koppla in en nätverkssladd i boxen och rakt in i PS4:an? Vilka risker finns det med att exponera PS4:an direkt mot nätet?

Hoppas någon mer nätverksvetande person kan svara mig :D
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Fråga om router...

Inlägg av Osprey »

martin77 skrev:Hej hej!
Hittar ingen bättre plats att fråga det här. Men min son vill gärna ha sin PS4 i sitt rum, men routern står i vardagsrummet. Dock så är Telias box installerad i hans rum, eftersom det ligger närmast hallen (så där installerade man det, väldigt konstigt. Men det var väl mindre jobb antar jag). Hur som helst, min fråga:
Kan jag koppla in en nätverkssladd i boxen och rakt in i PS4:an? Vilka risker finns det med att exponera PS4:an direkt mot nätet?

Hoppas någon mer nätverksvetande person kan svara mig :D
Nu får du först förklara lite kring vad "Telias box" och "routern" är för något. Har du t.ex ADSL eller Fiber och ofta innehåller "Telias box" även en router och 802.11, så är det i mitt nät här hemma...

Om du kör ADSL så ska Telias Box installeras i fastighetens 1:a telejack, så det handlar inte om vad som är lättast. Anledningen till det är att inget annat uttag kan bryta det första jacket. Så det handlar isåfall inte alls om mindre jobb eller något sådant, utan bara om "telekomlogik"....

I de flesta "Telia boxar" som jag känner till, så finns det även en inbyggd brandvägg, så det bör inte vara någon större risk att koppla in en PS4 direkt i den. Men nu kan jag för den delen inte PS4 och hur sårbar den är, men jag skulle inte tro att det är någon större risk....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fråga om router...

Inlägg av Surfaren »

PS4 har ju WIFI så kan ni inte använda det för att ansluta till routern.
Skit på dig Putin
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Fråga om router...

Inlägg av martin77 »

@Osprey: Det är fiber, och efter lite googlande så har jag förstått att dosan kallas för "mediaomvandlare", den har ett jack för Telias egna router, eller någon annan (jag har kopplat in min egen). Men sen har den ytterligare 3 jack märkta LAN 1-3 och det var där jag funderade på om man kunde koppla in PS4:an, men eftersom, om det överhuvudtaget hade gått, så exponeras PS4:an direkt för nätet. Och det är där jag funderar på om PS4:an har någon inbyggd brandvägg, och hur säkerheten på den ser ut.
Men nu efter att ha läst på lite så är mediaomvandlaren just en omvandlare som jag förstår det, och kan inte göra annat än att just omvandla signaler. Så det går med andra ord inte att koppla något i den.
@Surfaren: Jo, den har ju det. Kruxet är bara att det är så dålig täckning i det rummet. Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Fråga om router...

Inlägg av Osprey »

martin77 skrev:@Osprey: Det är fiber, och efter lite googlande så har jag förstått att dosan kallas för "mediaomvandlare", den har ett jack för Telias egna router, eller någon annan (jag har kopplat in min egen). Men sen har den ytterligare 3 jack märkta LAN 1-3 och det var där jag funderade på om man kunde koppla in PS4:an, men eftersom, om det överhuvudtaget hade gått, så exponeras PS4:an direkt för nätet. Och det är där jag funderar på om PS4:an har någon inbyggd brandvägg, och hur säkerheten på den ser ut.
Men nu efter att ha läst på lite så är mediaomvandlaren just en omvandlare som jag förstår det, och kan inte göra annat än att just omvandla signaler. Så det går med andra ord inte att koppla något i den.
@Surfaren: Jo, den har ju det. Kruxet är bara att det är så dålig täckning i det rummet. Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
LAN (1-3 eller vad som helst), är ditt lokala nätverk, det du har hemma i huset eller lägenheten alltså....

PS4:an exponeras förmodligen inte direkt mot nätet utan kör på den lokal adress via NAT. På det sättet hamnar den också innanför brandvägggen...

Men...
Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
20 m sladd är inte långt... men vad menar du med "att koppla in en ethernetkabel", en 802.3 TP-wire då eller.??

Jag kör ett enkelt nätverk härhemma, man skulle nästan kunna kalla det för "fältmässigt"... inget så spännande, men det funkar..... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Fråga om router...

Inlägg av Osprey »

martin77 skrev:@Osprey: Det är fiber, och efter lite googlande så har jag förstått att dosan kallas för "mediaomvandlare", den har ett jack för Telias egna router, eller någon annan (jag har kopplat in min egen). Men sen har den ytterligare 3 jack märkta LAN 1-3 och det var där jag funderade på om man kunde koppla in PS4:an, men eftersom, om det överhuvudtaget hade gått, så exponeras PS4:an direkt för nätet. Och det är där jag funderar på om PS4:an har någon inbyggd brandvägg, och hur säkerheten på den ser ut.
Men nu efter att ha läst på lite så är mediaomvandlaren just en omvandlare som jag förstår det, och kan inte göra annat än att just omvandla signaler. Så det går med andra ord inte att koppla något i den.
@Surfaren: Jo, den har ju det. Kruxet är bara att det är så dålig täckning i det rummet. Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
LAN (1-3 eller vad som helst), är ditt lokala nätverk, det du har hemma i huset eller lägenheten alltså....

PS4:an exponeras förmodligen inte direkt mot nätet utan kör på den lokal adress via NAT. På det sättet hamnar den också innanför brandvägggen...

Men...
Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
20 m sladd är inte långt... men vad menar du med "att koppla in en ethernetkabel", en 802.3 TP-wire då eller.??

Jag kör ett enkelt nätverk härhemma, man skulle nästan kunna kalla det för "fältmässigt"... inget så spännande, men det funkar..... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Fråga om router...

Inlägg av Osprey »

martin77 skrev:@Osprey: Det är fiber, och efter lite googlande så har jag förstått att dosan kallas för "mediaomvandlare", den har ett jack för Telias egna router, eller någon annan (jag har kopplat in min egen). Men sen har den ytterligare 3 jack märkta LAN 1-3 och det var där jag funderade på om man kunde koppla in PS4:an, men eftersom, om det överhuvudtaget hade gått, så exponeras PS4:an direkt för nätet. Och det är där jag funderar på om PS4:an har någon inbyggd brandvägg, och hur säkerheten på den ser ut.
Men nu efter att ha läst på lite så är mediaomvandlaren just en omvandlare som jag förstår det, och kan inte göra annat än att just omvandla signaler. Så det går med andra ord inte att koppla något i den.
@Surfaren: Jo, den har ju det. Kruxet är bara att det är så dålig täckning i det rummet. Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
LAN (1-3 eller vad som helst), är ditt lokala nätverk, det du har hemma i huset eller lägenheten alltså....

PS4:an exponeras förmodligen inte direkt mot nätet utan kör på den lokal adress via NAT. På det sättet hamnar den också innanför brandvägggen...

Men...
Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
20 m sladd är inte långt... men vad menar du med "att koppla in en ethernetkabel", en 802.3 TP-wire då eller.??

Jag kör ett enkelt nätverk härhemma, man skulle nästan kunna kalla det för "fältmässigt"... inget så spännande, men det funkar..... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Fråga om router...

Inlägg av Osprey »

martin77 skrev:Jo, den har ju det. Kruxet är bara att det är så dålig täckning i det rummet. Det ligger längst bort från routern. Jag har en 20 m sladd som går från "mediaomvandlaren" till vardagsrummet och routern. Så att kunna koppla in en ethernetkabel hade varit lättare.
Nu gäller det nog att reda upp det hela också... :)
  • 802.2 är hela grunden i Ethernet, med rätt liten funktionalitet....
  • 802.3 är (själva Ethernet), dvs. det datalänkprotokoll du kör (typ HDLC eller något annat)
  • 803.11 är den trådlösa varianten (typ WiFi etc.) som bygger på Ethernet (IEEC 802.3)...
...sedan finns det en massa andra varianter och "konstigheter".... ;)

Kan du inte sätta in en repeater, bara för att få bättre täckning i det rummet...?? kostar c:a 200:- hos Kjell&Co....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"