Hur väljer man vilken hårddisk som ska starta först?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Jonas_186
Inlägg: 322
Blev medlem: 28 maj 2008, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Hur väljer man vilken hårddisk som ska starta först?

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag har två hårddiskar var av en mer ska användas som en disk att lagra filer på. Jag vet att man kan ändra något på baksidan av hårddisken men jag har glömt hur! Någon som vet?
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hur väljer man vilken hårddisk som ska starta först?

Inlägg av ycc »

Vilken som skall startas först väljer man i datorns BIOS. Håll in en tangent när datorn just startas. Vilken tangent det är varierar med tillverkaren.
http://michaelstevenstech.com/bios_manufacturer.htm

När det gäller IDE-diskar (de breda sladdarna) så brukar man "bygla" på baksidan av disken. På samma IDE-port kan man ha två diskar. En "master" och en "slave". Det gäller att bygla så att man får en disk av varje sort. (Men jag tror inte det gör något om den disk som startas först av BIOS är slave t.ex.)

Bygling innebär att man sätter en liten "kontakt" (jumper) som förenar två stift så att disken blir antingen master eller slave. Vilka stift brukar förklaras på diskens baksida.

SATA är ju vanligare och modernare, det har jag inte behövt installera ännu och vet inte om det skiljer.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur väljer man vilken hårddisk som ska starta först?

Inlägg av Ulsak »

det är master och slave inställningarna. som YCC så utförligt beskrev ovan, man kan sätta jumpers eller switch på respektive disk
men det går eventuellt också manipulera detta i bios.
Men...var vänlig och ge oss lite info omt hårdvaran så kanske vi googla lite allesammans..
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"