Ingen skärmbild vid start av datorn

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Osced
Inlägg: 114
Blev medlem: 08 feb 2009, 00:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Norrköping

Ingen skärmbild vid start av datorn

Inlägg av Osced »

Hej!

Jag har fått ett märkligt problem med min dator, när jag startar den så låter det som den inte riktigt går igång direkt. Pipet som brukar ljuda när datorn startar sig ljuder tre fyra gånger och sen går datorn igång, men då får skärmen inget output så skärmen är svart..efter ett antal försök så lyckas jag få datorn att starta rätt och får en skärmbild.

Jag antar att det antigen är grafik-kortet som spökar eller fel på nätaggregatet. Har haft problem med grafik-kortet ett lång tag, så det är förhoppningsvis det som är problemet. Eftersom jag har ett inbyggt grafik kort på datorn, så skulle jag kunna sätta på det om det externa har gått sönder. Men eftersom det låter som nätaggregatet har svårt att få igång datorn, så kan det vara det som är problemet..eftersom jag inte har mkt pengar som jag kan spendera på burken..så skulle det vara bra att kunna lista ut vad problemet är. Hoppas nån kan hjälpa mig att felsöka problemet.

Mitt nättaggregage är på 340 watt och grafikkortet är Nvidia GeForce 7800 GTX, moderkortet är MSI K9VGM-V

//Osced
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Ingen skärmbild vid start av datorn

Inlägg av Peetra »

I mammakortets manual borde du hitta lista på vad exakt pipen betyder. Det kan vara t.ex 3 pip = minnesproblem, 4 graffeproblem, 5 BIOS återställt, eller vadsomhelst egentligen, det varierar stort på vad pipen betyder kort till kort.
Osced
Inlägg: 114
Blev medlem: 08 feb 2009, 00:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Norrköping

Re: Ingen skärmbild vid start av datorn

Inlägg av Osced »

Tack har försökt kolla upp lite vad pipen kan betyda, men de är ganska svåra att tyda när det gäller mitt Bios..men ser ut som det kan vara något problem med grafik-kortet..men ska försöka ta reda på exakt hur pipen låter.

Men känns mer som ljuden kommer från att nättaggreagaget inte kommer igång..eftersom det vanligtvis är två pip när datorn startar som vanligt. Skillnaden är nu att pipet som brukar komma innan datorn startar går om.

/Osced
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"