Bygga AMD-dator med Gigabyte-moderkort?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Bygga AMD-dator med Gigabyte-moderkort?

Inlägg av CryingFreeman »

Jag har kollat lite på att bygga mig en dator som ska köra Coreboot istället för vanligt BIOS.

Det innebär i princip att man startar upp Linux via ett flashat chip på moderkortet, vilket ska gå tokfort. Uppstartstid på under 10 sekunder räknar man med åtminstone. Jag hoppas på instant-on-effekt. :)

Jag har då hittat ett moderkort som stödjer Coreboot (som hette LinuxBIOS förut). Det är ett Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

Det verkar ha stöd för AMDs nya 6-kärnorsprocessor AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz som drar 125W enligt spec.

Till detta hade jag tänkt mig en SSD-disk av något slag och en schysst 4Gbytes DDR3-minnesmodul, det går tydligen att utöka minnet till 16 Gbyte på moderkortet och det kommer att räcka för mig ett tag framöver.

Vad för SSD-disk ska man satsa på? Intel X-25 E funderade jag på. Jag behöver inte så stor, det räcker med operativsystemet egentligen så 32Gig lär ju räcka långt, /home kör jag på enskild disk.

Övrig utrustning? Jag antar att jag behöver kyla, men hur mycket? Vad behövs det för nätaggregat?

Det var typ 10 år sedan jag var intresserad av att bygga dator så I've lost that lovin' feelin'. :)
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Bygga AMD-dator med Gigabyte-moderkort?

Inlägg av Hund »

Intel X25-M G2 på 80GB finns för runt 1500 kr. G3 modellen kommer om några månader och kommer vara bättre än G2. E (som i Extreme) är väl mer tänkt för företag och är allmänt svindyr och totalt oprisvärd.

Till den proppen behöver du förmodligen flytande kväve om du ska hålla den kall. Men kväve är ju rätt jobbigt så du kan ju satsa på vattenkylning och hoppas att den inte brinner upp första veckan. ;)

Jag hade satsat på en mer prisvärd propp från Intel. Du kan få en bättre för samma pengar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Bygga AMD-dator med Gigabyte-moderkort?

Inlägg av farmfield »

Nu blir det bara halv-OT men ta det för vad det är.
CryingFreeman skrev:Det verkar ha stöd för AMDs nya 6-kärnorsprocessor AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz som drar 125W enligt spec.
Det låter sinnessjukt. Har du tittat in i en 125w glödlampa nån gång? Tänk då att typ häften av energin går i värme där... Vad skall du beräkna? Tändcyklerna i VW's V10? ;D (*)
Det var typ 10 år sedan jag var intresserad av att bygga dator så I've lost that lovin' feelin'. :)
Fast det beror på. Jag byggde ju en maskin igår och det är roligare om man har en utmaning i byggnationen. Min utmaning igår var kabeldragning. I det du skriver om tror jag kylning/ljudnivå kan vara en kul utmaning. DYR - jupp, stora bokstäver och fetad, såpass dyr, men ändå kul utmaning. ;D

(*) Läste nånstans nångång om nån superdator som Volvo shoppat för att beräkna tändcykler. Typ 256st 2Ghz CPU'er och så tog det ändå typ tre veckor att beräkna/simulera ett enskilt brännförlopp i en cylinder under en tidsram på nån hundradels sekund...
ronnylov
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 apr 2008, 10:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bygga AMD-dator med Gigabyte-moderkort?

Inlägg av ronnylov »

http://www.legitreviews.com/article/1289/19/
"The AMD Phenom II X6 processors use ~35W less power at idle than an Intel Core i7 quad-core processor and 30-40W less at load. AMD looks strong when it comes to power consumption!"

Håller man på med videokomprimering, rendering och liknande så är det en väldigt prisvärd processor.
http://www.legitreviews.com/article/1289/7/
Presterar som en intel core i7 ungefär.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"