Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Ior
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2010, 12:50
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av Ior »

Hej
Jag är total nybörjare på Ubuntu och har 10.10 netbookversionen på en Samsung NC10. Idag kopplade jag till en 25,5" LG W2600 och när ubuntu föreslog Goldstar 25 som extern skärm slog jag olyckligtvis till och tryckte "välj som standard" (tror jag det stod). På stora skärmen blinkar det olika fönster fram o tillbaks och när jag kopplar ur den så har jag bara skrivbordsbilden på netbooken och ibland blinkar det till "Bärbar dator" i vänstra hörnet. Jag kan inte göra nånting. Är det möjligt att återgå till innan ändringen eller bryta vid uppstart och göra inställningar. Jag kan inte göra något med datorn nu. Hjälp! ???

Finns det möjligen återställningspunkter som i windows som man kan välja vid uppstart?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av ubot »

Det går nog med kommandot xrandr. Om du kör kommandot xrandr i Terminalen så får du en lista med upplösningar. Därefter kör du kommandot xrandr igen med rätt upplösning efter mode och rätt namn på din laptop-skärm efter output:

Kod: Markera allt

xrandr --output LVDS1 --mode 1680x1050 --primary
Jag är inte säker på att det fungerar men enligt man xrandr så sätter --primary skärmen till första skärm.

Det finns inget system i Ubuntu för att återställa till en återställningspunkt men jag tror att jag har läst någon bloggpost om något program som skapar återsätllningspunkter i Ubuntu. Här är några: https://wiki.ubuntu.com/TimeVault och http://backintime.le-web.org/ och http://flyback-project.org/
Jag har inte testat något av programmen men jag tror dom använder rsync för att säkerhetskopiera kataloger och filer. :|

Här är mer info om backup i Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem
Ior
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2010, 12:50
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av Ior »

Tack för svar. Provar en massa varianter av xrandr med olika gissningar på namn, lvd0, lvd1, vga0, screen0-1 osv men den svarar att den inte kan öppna skärmen. Hittar på forum att man kan skriva --prop bara för att få reda på skärmnamn och får då som svar en lista med props som är "tom" och inte som exemplen på forumen. Hmm??
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av ubot »

Jag hoppas du menar: xrandr --prop

När jag kör det kommandot i Terminalen så får jag lite grejer där jag ser skärmarnas namn. Du kan lika gärna skriva xrandr enbart och sedan leta efter VGA1, LVDS1 eller något åt det hållet.

jag tror att det går att ändra primary display i System -> Preferences -> Monitors i Ubuntus meny. Prova att dra och släpa skärmarna i åt höger och vänster i programmet så kanske du byter primary display. Om det stämmer så är nog skärmen längst till vänster primary display.
Ior
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2010, 12:50
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av Ior »

Har inte orkat ta tag i skiten före Jul. Nu tänkte jag göra ett ryck o inte ge mig förrän datorn är återställd. Slog på den o den fungerar igen! Allt ser ut som vanligt. Jag hade säkert släckt ner o startat upp tio gånger tidigare. Nu har den fått vila avstängd i nån vecka. Det var tydligen det den behövde. Ubuntu verkar ha en lite egensinnig "själ", eller hur man nu ska uttrycka det.
Tack för hjälpen.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av ubot »

Ubuntu är ett fritt operativsystem och gör lite som det vill. ;)
Nej, men jag har en Acer-skärm som jag måste stänga av helt (och dra ur sladden på) för bilden ska gå att få ut i hög upplösning. Det är något skumt med skärmen men jag vet inte vad det är. Din dator och skärm kanske behövde en rejäl urladdning för att sakerna skulle fungera? Jag bara gissar. Det verkar ju skumt att det fungerar nu helt plötsligt men men...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"