Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Ior
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 dec 2010, 12:50
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av Ior »

Hej
Jag är total nybörjare på Ubuntu och har 10.10 netbookversionen på en Samsung NC10. Idag kopplade jag till en 25,5" LG W2600 och när ubuntu föreslog Goldstar 25 som extern skärm slog jag olyckligtvis till och tryckte "välj som standard" (tror jag det stod). På stora skärmen blinkar det olika fönster fram o tillbaks och när jag kopplar ur den så har jag bara skrivbordsbilden på netbooken och ibland blinkar det till "Bärbar dator" i vänstra hörnet. Jag kan inte göra nånting. Är det möjligt att återgå till innan ändringen eller bryta vid uppstart och göra inställningar. Jag kan inte göra något med datorn nu. Hjälp! ???

Finns det möjligen återställningspunkter som i windows som man kan välja vid uppstart?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp! Problem efter inkoppling av extern skärm.

Inlägg av ubot »

Det går nog med kommandot xrandr. Om du kör kommandot xrandr i Terminalen så får du en lista med upplösningar. Därefter kör du kommandot xrandr igen med rätt upplösning efter mode och rätt namn på din laptop-skärm efter output:

Kod: Markera allt

xrandr --output LVDS1 --mode 1680x1050 --primary
Jag är inte säker på att det fungerar men enligt man xrandr så sätter --primary skärmen till första skärm.