Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

Inlägg av Konservburk »

philip5 skrev:I länken nedan kan du se jämförelser av kompileringstider och andra tester jag kört mellan standard i7 2600k 3.4 GHz med HT, överklockad till 4.4 GHz med HT och överklockad till 4.4 utan HT.

http://openbenchmarking.org/result/1103 ... HILIP52268
Jag gick igenom siffrorna igår kväll, men det blev lite sent och jag hann inte kommentera dem förrän nu. Åter igen ett stort tack för att du tog dig tid att ta fram dem!

Rent prestandamässigt ser överklockning ut att vara ett över lag bättre alternativ än Hyper-threading, men kombinationen av båda presterar förstås bäst. Intressant att notera är att det vid kompilering av linux-kärnan blev jämnt skägg mellan HT och överklockning.

Men det är inte bara prestanda att ta hänsyn till, utan priset är förstås även det viktigt. Mina tre alternativ blir olika dyra, inte bara föra att processorerna i sig kostar olika mycket, utan även för att överklockning kräver både dyrare moderkort och dyrare kylning.

Alternativ A
------------
Processor (i5-2500K): 1800:-
Moderkort (P67): 1200 - 1500:-
Kylare: 200 - 500:-
Totalpris: 3500 +-300:-

Alternativ B
------------
Processor (i7-2600): 2000:-
Moderkort (H67): 800 - 1000:-
Kylare: 0 - 200:-
Totalpris: 3000 +-200:-

Alternativ C
------------
Processor (i5-2600K): 2600:-
Moderkort (P67): 1200 - 1500:-
Kylare: 400 - 700:-
Totalpris: 4500 +-300:-

När jag jämför prestandan mot kostnaden så blir alternativ C klart sämst rakt över alla tester. I hälften av testerna blir A och B likvärdiga. I en fjärdel av testerna blir B avsevärt bättre än A, och i den sista fjärdedelen av testerna blir B något bättre än A. Alla kompileringstesterna föll inom denna sista grupp med undantag för linux-kärnan där B blev avsevärt bättre än A.

Jag hade tänkt hålla budgeten under 4000:-, och som det ser ut nu så väljer jag mellan å ena sidan överklockning med 4GB RAM och å andra sidan Hypher-threading med 8GB RAM. Överklockningen ger bättre rå prestanda, men HT och extra RAM ger mig bättre förutsättningar att börja leka med virtualisering, vilket jag känner mig lite sugen på.

Jag velar fortfarande, men jag har iallafall varit förbi netonnet och skaffat mig en i7-2600 på 2 veckors öppet köp för 1990:- eftersom jag insåg att de annars kommer sälja slut innan jag hunnit bestämma mig.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 21 feb 2009, 14:32
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

Inlägg av philip5 »

En detalj om kylare bara. Första månaden körde jag med cpu-kylaren som kom med min Intel i7-2600k som nog är av Intels standardmodell för hela serien och med den kunde jag köra den överklockad till 3.8-4.0 GHz. Med min nya Noctua-kylare så kör jag på 4.4 GHz till vardags men kan pressa den upp till en 4.8-4.9 GHz om jag vill. Vill du spara några hundralappar så är mitt tips att spara in dem på kylare och köpa det senare i så fall eftersom det inte blir någon merkostnad. Det är långt lättare än att byta CPU eller moderkort i efterhand.

Sedan är det ju det här med moderkorten P67 och H67 som har fabriksfel. Jag har fått meddelande om att jag förhoppningsvis får ett ersättningskort för min Asus P8P67 i nästa vecka för att byta ut mitt. Så vitt jag förstår så kommer de första leveranserna av moderkorten gå till att byta ut redan sålda moderkort innan de börjar sälja till nya köpare så jag misstänker att det kan vara svårt att få tag i moderkort närmsta veckorna om ens möjligt.

Sedan har ju i5 mindre cache inbyggt i processorn än i7 så att bara se till skillnaden mellan med och utan HT i det fallet kan kanske bli lite missvisande. Hur stor utdelning man får av extra cache-minne låter jag vara osagt.

Antar du redan googlat dig till den här artikeln i frågan men jag postar den ändå för den kan vara intressant för de som intresserar sig och läser det här:

http://www.guru3d.com/article/core-i5-2 ... 00k-review
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

Inlägg av Konservburk »

philip5 skrev:En detalj om kylare bara. Första månaden körde jag med cpu-kylaren som kom med min Intel i7-2600k som nog är av Intels standardmodell för hela serien och med den kunde jag köra den överklockad till 3.8-4.0 GHz. Med min nya Noctua-kylare så kör jag på 4.4 GHz till vardags men kan pressa den upp till en 4.8-4.9 GHz om jag vill. Vill du spara några hundralappar så är mitt tips att spara in dem på kylare och köpa det senare i så fall eftersom det inte blir någon merkostnad. Det är långt lättare än att byta CPU eller moderkort i efterhand.
Jo det har du helt rätt i. Jag funderar på att lägga ett par hundralappar på en kylare även om det inte blir någon överklockning ifall standardkylaren låter för illa.
philip5 skrev:Sedan är det ju det här med moderkorten P67 och H67 som har fabriksfel. Jag har fått meddelande om att jag förhoppningsvis får ett ersättningskort för min Asus P8P67 i nästa vecka för att byta ut mitt. Så vitt jag förstår så kommer de första leveranserna av moderkorten gå till att byta ut redan sålda moderkort innan de börjar sälja till nya köpare så jag misstänker att det kan vara svårt att få tag i moderkort närmsta veckorna om ens möjligt.
Ska bli spännande att se hur det går med detta. Det är möjligt att tillgången får avgöra mitt slutgiltiga val, ifall det t.ex. visar sig omöjligt att få tag i ett P67, men det går att komma över ett H67.

Hur är det förresten med det där utbytesprogrammet? Vet du om du kommer få ett nytt moderkort innan du behöver skicka in ditt gamla? Eller blir du utan moderkort ett tag?
philip5 skrev:Sedan har ju i5 mindre cache inbyggt i processorn än i7 så att bara se till skillnaden mellan med och utan HT i det fallet kan kanske bli lite missvisande. Hur stor utdelning man får av extra cache-minne låter jag vara osagt.
Det har jag inte tänkt på. Men vi borde åtminstone veta åt vilket håll en sådan missvisning slår.

Jag har nu tittat lite mer noggrannt på specificationerna och ser att K-versionerna saknar stöd för VT-D och TXT. Inte för att jag vet exakt vad det innebär... blir att läsa på om saken.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 21 feb 2009, 14:32
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

Inlägg av philip5 »

Konservburk skrev:Jag funderar på att lägga ett par hundralappar på en kylare även om det inte blir någon överklockning ifall standardkylaren låter för illa.
Processorn i sig har ju SpeedStep och ändrar hastighet efter belastning och samma sak gör Intels standardfläkt. När du inte gör något särskilt mer än surfar och smågrejar så hörs fläkten knappt alls och när du stressar den så här man att den går upp i varv men jag tycker ändå den inte är direkt högljudd. Fläkten på mitt nvidia grafikkort låter mest i min burk.
Konservburk skrev: Hur är det förresten med det där utbytesprogrammet? Vet du om du kommer få ett nytt moderkort innan du behöver skicka in ditt gamla? Eller blir du utan moderkort ett tag?
Jag vet inte hur det är tänkt att det ska gå till men jag köpte mitt moderkort i butik här i Uppsala och de ringer mig när byteskort kommit in och då kommer jag in med mitt gamla och får direkt ett nytt över disken. Jag blir då utan när jag åker fram och tillbaka till stan... ;)
Konservburk skrev: Jag har nu tittat lite mer noggrannt på specificationerna och ser att K-versionerna saknar stöd för VT-D och TXT. Inte för att jag vet exakt vad det innebär... blir att läsa på om saken.
VT-D gör ju bara nytta om du kör virtuella installationer på din burk. Kör man mycket sånt och tycker det är viktigt så kan det vara värdefullt.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

Inlägg av Konservburk »

philip5 skrev:Processorn i sig har ju SpeedStep och ändrar hastighet efter belastning och samma sak gör Intels standardfläkt. När du inte gör något särskilt mer än surfar och smågrejar så hörs fläkten knappt alls och när du stressar den så här man att den går upp i varv men jag tycker ändå den inte är direkt högljudd. Fläkten på mitt nvidia grafikkort låter mest i min burk.
Vi får se hur jag upplever ljudnivån. Det där med PWM-styrning kan vara lite störande om den varar upp för högt eller ändrar fart för ofta.
philip5 skrev:
Konservburk skrev: Hur är det förresten med det där utbytesprogrammet? Vet du om du kommer få ett nytt moderkort innan du behöver skicka in ditt gamla? Eller blir du utan moderkort ett tag?
Jag vet inte hur det är tänkt att det ska gå till men jag köpte mitt moderkort i butik här i Uppsala och de ringer mig när byteskort kommit in och då kommer jag in med mitt gamla och får direkt ett nytt över disken. Jag blir då utan när jag åker fram och tillbaka till stan... ;)
Jag hade fått för mig att korten skulle in direkt till moderkorts tillverkarna för utbyte. Att bara åka in och byta i butiken låter betydligt smidigare.
Konservburk skrev:VT-D gör ju bara nytta om du kör virtuella installationer på din burk. Kör man mycket sånt och tycker det är viktigt så kan det vara värdefullt.
Jag har tänkt leka en del med virtuella installationer. Då är HT (fler trådar) och mer RAM och kanske även VT-D ett plus. Men eftersom det bara är lek så kanske det inte är någon direkt nödvändighet.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 21 feb 2009, 14:32
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vankelrådig, vilken i5:a skall jag välja? LÖST!

Inlägg av philip5 »

Tänkte bara passa på att dela med mig om att jag idag fått byta ut mitt Asus P8P67 moderkort mot ett nytt Revision 3 utan fabriksfel (får vi hoppas) på styrkretsen för vissa av SATA-portarna. Fick lämna in mitt gamla över disk och fick ett nytt direkt i handen. Hur smidigt som helst. Hoppas det funkar lika bra för alla som blir tvungna att byta sina felaktiga.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"