Ny SIP router

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Ny SIP router

Inlägg av ebbot »

Vet inte om detta är rätt kategori att posta men det verkar minst fel...

Ska flytta och få Bahnhof O0 ;D. Ska bli riktigt juste med integritetsskyddat nät och riktigt fiber. Dock verkar jag behöva en SIP router eftersom telefonen kommer gå via Bahnhof. Min gamla router är ju inga problem med (2,4 GHz) men den stöder inte SIP så då är frågan om man inte borde skaffa en ny. Har kollat runt lite och funnit framförallt en intressant, nämligen Netgear WNR3500L.

Den har det mesta och ett bra pris. Förutom relativt bra hårdvara så stödjer den alternativ firmware tomato och openwrt (eller snarare tvärtom om man nu ska vara ordmärkare). Det största minuset jag hittar är att den inte stöder 5 GHz-bandet.

Då till mina frågor: Hur stor skillnad är det i en lägenhet på drygt 100 m2 (slutet på 60-talet betong) att bara köra på 2,4 GHz? Har någon erfarenhet av denna router (och kanske även med alternativ firmware)? Andra tips på routrar eller helt annan lösning (exempelvis koppla till om det finns någon SIP-konverterare)?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Inlägg: 675
Blev medlem: 13 jun 2006, 14:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Ny SIP router

Inlägg av ThinLizzy »

en sip-adapter räcker. beställer du telefoni via bahnhof ingår förmodligen adaptern i abonnemanget. annars hittar du en av de vanligaste här:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... p2t-p98086
dessa pluggar du in i befintligt modem eller router.

edit: såg nu att dosan ej ingår i abonnemanget hos Bahnhof.
http://bredband.bahnhof.se/phone/phone-prislista
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Ny SIP router

Inlägg av ebbot »

Det får nog bli en separat SIP för jag såg att routern inte stöder SIP. Någon klåfingrig sate har lagt in att ett gäng routrar har SIP som inte har det på prisjakt.nu. Min nuvarande, bryggade router (Netgear från Comhem) har SIP men det är en router med kabelmodem, dvs. ingen RJ45 in utan bara coax.

Så blir det att fortsätta med min gamla Linksys med dd-wrt :)

Tack för hjälpen!
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"