Grafik, dålig video-kvalit'e

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Montahue
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2007, 01:28

Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Montahue »

Hej!
Jag har ett Gigabyte AMD moderkort med inbyggd grafik, Radeon HD 4290.

Jag har 64bit Ubuntu 13.10 och under "om denna dator" står följande:
AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor × 6
Gallium 0.4 on AMD RS880

Jag dualbootar med win 7 och har insett att video-kvalit'e i ubuntu är mycket sämre vare sig jag tittar på tex Svt Play eller kollar tex ett mobil-klipp jag lagrat lokalt. Rent allmänt kan jag säga att på ubuntu är alla konturer "pixliga" och bilden upplevs som allmänt färg och kontrastlös jämfört med när jag ser samma sak på windows.

Beror detta på grafikkreten och/eller drivrutinerna för ubuntu? Jag borde inte vara ensam med det här problemet? Jag har förstått tror jag att AMD's grafik-drivers för linux lämnar en del att önska? Jag har också testat sånt som knoppix live och videokvalite'n är lika dålig där som i ubuntu. Jag har inget emot att köpa ett grafikkort och klämma i om det är den enklaste lösningen. Mycket tacksam för tips /Martin
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Antec »

Hittade något som kanske kan vara en lösning under inlägg nr 9, men det är en alpha-lösning än så länge står det. lösningen är för 64-bitar också: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2181190
Så där då har jag ändrat till rätt länk också :P
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Antec »

Problemet är att Xorg som stödjer ditt grafikkort inte stöds i den kärnan som ingår i Ubuntu 13.10, vill du att det fungerar out of the box så måste du installera från en Ubuntu 12.04.1 ISO-fil, men jag tror att den alpha lösningen jag länkade till skulle fungera, prova kostar ju inga rediga pengar men lite tid såklart kostar det, men det gör det även med en nyinstallation av Ubuntu 12.04.1. :)
Montahue
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2007, 01:28

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Montahue »

Tack! Jag har testat alpha-lösningen men paketen jag laddat ner gick inte att installera på grund av saknade beroenden och när jag försökte lösa detta så fick jag andra problem med grafiken, eller rättare sagt jag "ställde till det" så att ubuntu inte kunde boota i grafiskt läget alls. Detta är iofs samma problem jag haft med tidigare ubuntu på den här datorn redan vid nyinstallation. Ska försöka rätta till och testa igen med alpha-lösningen, borde inte ha testat detta innan jag ska gå o lägga mig;) Återkommer vare sig det löser sig eller inte.

Annars så har jag som sagt haft problem rent allmänt på det här AMD moderkortet med inbyggt Radeon HD 4290 grafik. Bortsett från videokvalitet så har unity laggat mer än jag tycker det borde och uppstarten har konstrat och tagit extra lång tid. Jag tror det var på 12.10 så hade jag bara en lila skärm i över en minut. 13.10 bootar dock till inloggning på 7 sekunder (ssd) men när jag loggat in tar det dubbelt så lång tid innan desktopen dyker upp.

Så även om jag inte är säker så har jag tänkt att det är grafikkortet som är problemet och tänkt köpa ett pci. Så är det någon som har tips på något pci express som funkar riktigt bra med ubuntu så är jag tacksam för tips. Jag är inte en gamer så ju billigare desto bättre:) Har lite dålig koll nuförtiden men kan det vara så att nvidia fortfarande har bästa drivers?
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av webaake »

Ja, Nvidia har bättre drivrutiner. Detta skall nog funka fint för video, flash, svtplay osv;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750750

Själv kör jag ett äldre GT220 som funkar fint.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Montahue
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2007, 01:28

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Montahue »

Med funkar fint menar du att när man kollar på utube eller svt play eller en nerladdad .avi så ser det lika bra ut som på windows? Jag pratar bara om 2D video-bildkvalitet och inte om övrig prestanda. Förlåt om det verkar som att jag tror att du inte förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av webaake »

Ja just det.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Montahue
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2007, 01:28

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Montahue »

Tack så mycket för tipset då! det blir inköp av ett Gforce som det du rekommenderade eller liknande. förhoppningsvis kommer jag slippa även de andra problem som jag tror är grafikrelaterade. Den Dell med Gforce jag hade innan denna burk funkade klockrent med ubuntu.
Montahue
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2007, 01:28

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av Montahue »

Montahue skrev:Tack så mycket för tipset då! det blir inköp av ett Gforce som det du rekommenderade eller liknande. förhoppningsvis kommer jag slippa även de andra problem som jag tror är grafikrelaterade. Den Dell med Gforce jag hade innan denna burk funkade klockrent med ubuntu.
Jag har inhandlat ett passivt kylt Geforce 610 för 300 spänn. Jag trodde den här kommentaren skulle bli lika pessimistisk som jag kände mig när jag startat upp datorn med det och video såg lika uselt ut som med den inbyggda amd grafiken. Efter en del strulande installerade jag nvidia-current som installerade nvidia-304 och även fast det funkade blev video-kvaliteten inte ett dugg bättre. Jag var uppgiven när jag tänkte att jag testar väl nvidia-319 och blev extremt förvånad när jag startat om och till o med svt play-video plötsligt såg lika bra ut som på windows. Det är möjligt att jag kunnat uppnå samma resultat om jag strulat på med amd-grafiken men i vilket fall nu funkar det som jag vill och hoppas bara att drivrutinen är stabil. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafik, dålig video-kvalit'e

Inlägg av webaake »

Kanon!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"