Krångel med minne (retro hårdvara)

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Hmm, lägger tråden här. Flytta om det är felaktigt.

I vart fall så måste jag felsöka lite. Håller på att plocka ihop en gammal Dell och det fungerar hyfsat sånär som på ett dåligt internt grafikkort. Och svagt minne.

Jag lade in Lubuntu 13 på datorn men det fungerar ju inte med 256mb minne så jag fick några minnen gratis av en trevlig medlem på ett annat forum. Det var 2X256mb och 1X512mb stickor (pc 133) men ingen av dessa går att starta upp datorn med. Det hörs 3-4 toner och jag får ingen bild vilket tyder på att inget händer. Mitt minne brukar dock fungera men jag brukar få frågan om jag vill köra memtest eller starta operativsystemet.

I ren frustration rotade jag fram en gammal 128mb sticka ur garderoben och den fungerade alldeles utmärkt ihop med mitt gamla minne. Problemet är bara att det är för lite minne.

Jag vill nu bara fråga vad ni tror: är det troligast att felet ligger i de "nya" minnena eller i datorn? Är det kanske något jag måste ändra i BIOS? Alla minnen jag provat har samma spec PC 133 (133MHz).
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Är det samma typ av minnen, har det lilla hacket på kontaktsidan av minnet exakt samma placering (se här)...?

Vad står det på det gamla minnet som funkar...?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Det där låter komplicerat men jag ska försöka svara så gott det går.

Det är, så vitt jag kan se, samma typ av minnen och hacken (finns 2) sitter på samma ställe. De minnen som sitter i nu är 1X 256mb Infineon och okänt 1X 128mb. Okänt därför att jag inte kan läsa handskriften på den lilla klisterlappen. De minnen jag fick är av typ Samsung/IBM 2X 256mb och 1X 512mb AUM. Alla minnen är av typ SDRAM PC 133.

Första gång jag testade med "nya" minnen stoppade jag i 2X 256mb (Samsung/IBM) och fick då ett meddelande att minnet inte kunde adresseras. Vad det betyder har jag absolut ingen aning om. Försökte då med 512mb minnet men nu reagerade inte skärmen och det hördes toner. Satte i mitt Infineon igen (det satt troligen där original) men samma sak. Vid nästa uppstart, en vecka senare, så fungerade dock allt igen.

Eftersom skärmen inte väcktes ur viloläget så trodde jag att det var grafikchipet som "lämnat in" men det fungerade lika "bra" som tidigare.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Det är svårt att gissa vad sådant här kan vara för problem, när man inte sitter vid datorn och kan prova liksom. Men det är två saker jag kommer att tänka på så här långt...
  1. Har minnena varit ordentligt intryckta, eller har du varit för försiktig när du tryckt dit dem, så att datorn har haft dålig kontakt med dem?
  2. Vad har du för BIOS i burken? Eventuellt skulle det kunna hjälpa att flasha in ett nytt BIOS i den.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Jag tryckte dit dem rätt bra men det är möjligt att det varit för dåligt. De vita plastlåsen (har säkert ett namn) hade i alla fall låst.

BIOS är jag osäker på men det kan jag kontrollera. Det dröjer dock tills i morgon kväll eftersom jag bara har en skärm till 2 datorer (och minnet på den gamla räcker inte till trådlöst internet). Jag ska i vart fall kontrollera det.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Liten uppdatering här.

Hade igång den gamla GX 110:an och var inne i BIOS men blev inte mycket klokare för det. Det står nämligen bara: BIOS version A07. Tydligen gjorde Dell ett eget BIOS eller också har jag missat något. Ville i vart fall bara lägga till denna information eftersom jag lovade att kontrollera.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Städarn skrev:Det står nämligen bara: BIOS version A07. Tydligen gjorde Dell ett eget BIOS eller också har jag missat något.
Vad jag kan se så finns det BIOS:et bara i en version som släpptes 2007. Så det är nog inte så mycket att vinna på att försöka installera den, eftersom det förmodligen(?) redan är den du har. Eller är datorn äldre än 2007..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Japp, det här är ett fall för Antikrundan. På stommen är det in stansat 31/07/01 och på ett chip hittar jag också siffran 2001. Diskettstationen är från tiden så om någon har meckat med BIOS så har det skett i "modern" tid.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Ungefär som här då... en av burkarna här kör Lubuntu 14.04 nu, men började sitt liv med Windows-98 från fabriken, för sådär 15 år sedan...... ;D

Men då kan du kanske få lite bättre förutsättningar genom att installera (flasha) om BIOS. Förmodligen har du en äldre version av "A07" i den nu då och det är fullt möjligt att den bara klarar av "jättegamla minnen"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Flasha BIOs har jag aldrig gjort så jag känner inte till hur man gör. Kanske är det inte så avancerat men när jag läste på lite såg det väldigt riskebelt ut. Får nog behålla BIOS som det är nu tyvärr. Det är inte för att sätta mig "på tvären" men det jag inte har kunskaper om håller jag mig ifrån.

Kanske fungerar datorn bättre om jag lägger in ett äldre system istället, tillexempel det Ubuntu 10.04 jag har tillgång till. Eller något annat...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Städarn skrev:Flasha BIOs har jag aldrig gjort så jag känner inte till hur man gör. Kanske är det inte så avancerat men när jag läste på lite såg det väldigt riskebelt ut. Får nog behålla BIOS som det är nu tyvärr. Det är inte för att sätta mig "på tvären" men det jag inte har kunskaper om håller jag mig ifrån.
När jag tittade som hastigast på Dell:s sida där man kunde hämta BIOS:et så såg det ut att vara rätt väl beskrivet hur man gör. Men å andra sidan så är det alltid en viss risk att flasha in ett nytt BIOS och misslyckas man så kan datorn bli helt obrukbar...
Städarn skrev:Kanske fungerar datorn bättre om jag lägger in ett äldre system istället, tillexempel det Ubuntu 10.04 jag har tillgång till. Eller något annat...
Det blir ingen skillnad om du lägger in ett äldre system, så det är ingen större nytta med det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Hmm, tankefel. Tänkte kanske att det gick åt mindre minne på det sättet. Nå strunt samma.

Kanske är det för mycket med 512mb på detta moderkort. Har läst att det ska gå att få in men det kan vara en felaktig uppgift. Nåja, det var i vart fall ett försök.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Städarn skrev:Hmm, tankefel. Tänkte kanske att det gick åt mindre minne på det sättet. Nå strunt samma.
Du tänkte helt rätt, det var jag som inte förstod hur du menade. Det är helt rätt att det förmodligen går åt mindre minne om du kör en äldre version av Ubuntu, eller kanske ännu hellre Lubuntu eller Xubuntu isåfall...

Det som jag tänkte på var det med att burken inte hittade minnet ordentligt och det påverkas ju inte alls av vad du har för version av Ubuntu i den...
Städarn skrev:Kanske är det för mycket med 512mb på detta moderkort. Har läst att det ska gå att få in men det kan vara en felaktig uppgift. Nåja, det var i vart fall ett försök.
Vad jag kan se så ska en Dell GX110 klara av 512 MB (men inte mer än det), så om du provar med att bara sätta i 2x256 så borde det ju funka och med 512 MB kommer man ganska långt när det gäller Lubuntu och Xubuntu... ;)

Den burken som jag kör Lubuntu 14.4 på här är en Dell Dimension 4100 med 2x256 MB på och det fungerar alldeles utmärkt. Någon raket är det ju inte, men fullt acceptabla prestanda...

Det BIOS som jag har på den är A05 vilket verkar äldre än det A07 som du har, så BIOS borde inte vara något problem heller. Men som sagt, prova med bara 2x256 MB i den, så borde det funka... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Nemo »

Hej!
Städarn skrev:Hade igång den gamla GX 110:an och var inne i BIOS men blev inte mycket klokare för det. Det står nämligen bara: BIOS version A07. Tydligen gjorde Dell ett eget BIOS eller också har jag missat något. Ville i vart fall bara lägga till denna information eftersom jag lovade att kontrollera.
Fördelen med Dell datorer är att de har en "service tag" i form av ett klistermärke någonstans på datorn. Ofta på baksidan.

Du kan även gå in i BIOS och där se vad datorn har för "service tag". Skriv ned service taggen på ett papper (består av c:a 6 tecken med blandade bokstäver och siffror.

Gå därefter in på dell hemsida under support eller via denna länk. http://www.dell.com/support/my-support/ ... gen&~ck=mn
Ange din service tag i fältet. Nu ska du få upp information om just din dell dator. Du kan ladda hem handböcker, servicemanualer samt BIOS uppdateringar. I servicemanualen bör det stå hur mycket minne din dell dator klarar av.

Jag skulle börja i den ändan och utifrån det se hur mycket minne din dell dator kan ha maximalt i sig.

Mvh Nemo
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Nähä, att besvara på den gamla telefonen gick inte. Gör ett nytt försök här.

Jag var i vart fall inne på Dells hemsida och skrev in den kod jag hade hittat. Men under rubriken "system konfiguration" hittade jag ingen iformation om komponenter. Helt sant, det var helt tomt där. Nå, jag laddade hur som helst ner servicemanualen och användarhandboken. Lite självsyudier skadar säkert inte. Tittade lite hastigt i avsnittet som handlade om minnen och såg just att det kunde bli problem om mängden befintligt minne och angiven mängd minne inte stämde överens. Det blir väl till att ta en titt i BIOS i helgen. Jag tycker egentligen inte om att vara där men jag kan i vart fall kontrollera saken.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Städarn »

Jaha, då har jag försökt att titta lite i BIOS. Testade med mitt minne och en av de minnen jag fått skickat till mig. Testade de två 256mb minnena men båda gångerna ville inte BIOS hitta mer än 256mb system minnen. Så kanske är minnena kass. Nå, det var ett försök. Troligen är 512mb minnet också trasigt så jag testar inte det nu.

Bonusfråga: Vid uppstart får jag meddelandet "Alert Fan failure" men kan inte komma på varför. Det finns sammanlagt 2 fläktar i datorn (nätagget och CPU fläkten) men båda snurrar. Har aldrig sett meddelandet förut så varför får jag varningen nu?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krångel med minne (retro hårdvara)

Inlägg av Osprey »

Städarn skrev:Jaha, då har jag försökt att titta lite i BIOS. Testade med mitt minne och en av de minnen jag fått skickat till mig. Testade de två 256mb minnena men båda gångerna ville inte BIOS hitta mer än 256mb system minnen. Så kanske är minnena kass. Nå, det var ett försök. Troligen är 512mb minnet också trasigt så jag testar inte det nu.
Ja något är det ju iallafall som gör att minnena inte funkar och hittar inte BIOS dem, så lär ju inte operativsystemet göra det heller. Så det där med att de är kass låter klart sannolikt...
Städarn skrev:Bonusfråga: Vid uppstart får jag meddelandet "Alert Fan failure" men kan inte komma på varför. Det finns sammanlagt 2 fläktar i datorn (nätagget och CPU fläkten) men båda snurrar. Har aldrig sett meddelandet förut så varför får jag varningen nu?
Det kan vara så att de snurrar med för låg hastighet, kanske på grund av att det sitter för mycket damm på vingarna/propellerbladen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"