Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
billpog
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 apr 2011, 09:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Ängelholm

Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av billpog »

Har köpt en Samsung multiskrivare [Multifunktion laserskrivare SL-M2070] (skanner och skrivare i en).

Det visar sig att drivrutiner till skanner ej finns (eller ej fungerar) trots att det står så på Samsungs hemsida. Har nu fått löfte om ett återköp av av NetonNet trots att ångerrättstiden gått ut men jag behöver få hjälp med vilken multiskrivare jag skall köpa där både skrivare och skanner fungerar till UBUNTU 12.04!
Denna hjälp finns inte att få hos varken Samsung eller hos NetonNet så därför hoppas jag att någon vänlig själ här på forumet skall kunna hjälpa mig!

Helst monolaser!

Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp för det är oerhört frustrerande och stort arbetshinder att ha en multiskrivare där inte skanner fungerar och det är just skanner jag använder mest!

Alternativt skulle jag vilja be om hjälp med vilken skanner (endast skanner och ingen skrivfunktion) det finns som fungerar med ubuntu 12.04!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av johanre »

OpenPrinting är en databas som försöker samla information om vilka skrivare som fungerar tillsammmans med Linux - och hur väl de fungerar: http://www.linuxfoundation.org/collabor ... abaseintro

Välj skrivare här: http://www.openprinting.org/printers
billpog
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 apr 2011, 09:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Ängelholm

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av billpog »

??? Tackar för svaret men som jag uppfattar det så gäller svaret "printer" och det kanske inte framgick att skrivare fungerar på Samsung multiskrivare (skrivare och skanner) men dock inte skanner och det är just skannerfunktion som jag är i skriande behov av! Tack än en gång för svaret men det hjälpte mig inte (vad jag kan förstå)!

Kanske det finns någon liknande sida för skanners?
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av TicToc »

billpog
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 apr 2011, 09:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Ängelholm

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av billpog »

Återigen tackar jag för svar (hjälp)!

http://www.sane-project.org/ verkar det endast finnas äldre modeller av skanner som är kompatibla med linux, nyare modeller verkar "unsupported" eller "untested"!

jag behöver hjälp med en multiskrivare eller skanner som finns att köpa hos de i Sverige stora IT-handlarna typ NetonNet, Elgiganten, Siba eller någon annan mindre handlare typ Dustin.se, cdon.se etc.!

Har letat frenetiskt i flera veckor men hittar inget! :'(
Finns det verkligen inte nya multiskrivare eller nya skanner för Linux längre . . . och hur gör ni andra linux-användare, har ni inte skrivare och skanner?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av johanre »

Brother DCP-1510 som finns att köpa på netonnet påstås ha linux stöd vid utskrifter och scanning. För scanning måste tydligen brscan4 installeras http://support.brother.com/g/s/id/linux ... d_scn.html
billpog
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 apr 2011, 09:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Ängelholm

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av billpog »

Tackar så mycket!

:)

Skall kolla upp denna multiskrivatre!

(Älskar detta forum där det finns så många altruister!)
phermansson
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 nov 2009, 11:04
OS: Ubuntu
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av phermansson »

HP har bra Linuxstöd. Har en HP Deskjet 3050 som går att scanna med, även via Wifi.
billpog
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 apr 2011, 09:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Ängelholm

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av billpog »

Tack för tipset men det är laserskrivare som gäller och om jag inte har helt fel så är väl HP Deskjet 3050 en bläckstråleskrivare (ink-jet)!

MEN NU HAR JAG HITTAT EN SUPERB LÖSNING [för mig]!
KOSTAR ETT PAR/TRE HUNDRALAPPAR (beroende på dollarkursen) MEN FUNKADE DIREKT (har endast testat "demo" alltså samma program men fullt med "watermarks" på hela den inskannade bilden men dessa "watermarks" försvinner när man väl betalt för att få registrering-kod, vilket jag ännu inte hunnit . . . eller om sanningen skall fram ännu inte haft råd ;D )!

LÖSNINGEN HETER VUESCAN - http://www.hamrick.com/
Ladda ner filen (download vuescan) och packa upp och sedan är det bara att dubbelklicka på den körbara filen och vips så startar programmet och hittar skannern direkt! Detta utan att hålla på med drivrutiner och konfiguration etc. PERFEKT FÖR MIG!
Programmet har tydligen fått bra "betyg" av olika "proffs-bedömare" och har många användare/köpare runt om i världen och passar i stort sett till vilken multiskrivare/skanner som helst OAVSETT TILLVERKARE.

Kanske ett bra tips för någon annan av er underbara ubuntu-användare som kanske inte har, liksom mig, kunskap och/eller tid att hålla på att trixa!
UBUNTU (LINUX) SKALL VARA ENKELT OCH MÄNNISKOVÄNLIGT ATT ANVÄNDA!

I alla fall ubuntu enligt sitt Afrikanska namn!

Ubuntu (/uːˈbʊntuː/ oo-BUUN-too; Zulu/Xhosa pronunciation: [ùɓúntʼú]) is a Nguni Bantu term (literally, "human-ness") roughly translating to "human kindness." It is an idea from the Southern African region which means literally "human-ness," and is often translated as "humanity towards others," but is often used in a more philosophical sense to mean "the belief in a universal bond of sharing that connects all humanity"

Detta "UBUNTU" som jag kan känna/märka av alla vänliga själar här på forumet som är så hjälpsamma och jag upplever att ni är som bröder, systrar, hen och allt annat man kan vara som människa!
Bilagor
Så här ser den körbara filen ut i UBUNTU
Så här ser den körbara filen ut i UBUNTU
bild på den körbara filen efter uppackning.jpg (1.95 KiB) Visad 6015 gånger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hitta monolaser multiskrivare till ubuntu 12.04

Inlägg av johanre »

Härligt, bra att du hittade en lösning som fungerar för dig! :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"