Surfplatta med SailfishOS

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Om någon är sugen på en tablet som inte besudlats av Apple/Google/Microsoft, så har Jolla just öppnat sin "crowd funding"-kampanj igen. Nu med vissa mjuk-/hårdvaruförbättringar.

Bland annat har man hörsammat community-kravet på att skippa den planerade implementeringen av det propertiära exFAT-stödet för microSD-kortet. Istället får vi stöd för EXT-formaterade kort på 128 GB. :D exFAT-stöd upp till 32 GB finns naturligtvis kvar för den som vill ha det. Upp till den storleksgänsen är det licensbefriat.
Jolla visar sålunda återigen att man tänker leva upp till löftet om användardriven utveckling. En majoritet av användarna är naturligtvis öppen källkodsentusiaster... dock inte puritaner. ;)
Alltid på kanelen!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av morpa »

Slog till på en i förra vändan! Ska bli riktigt trevligt att få prova Sailfish 2.0.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Du kommer att bli förtjust! ;)
Alltid på kanelen!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av morpa »

eson57 skrev:Du kommer att bli förtjust! ;)
Även i översättningen av OS:et hoppas jag;)
Hur ligger status till där, är det 100%?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

morpa skrev: Även i översättningen av OS:et hoppas jag;)
Hur ligger status till där, är det 100%?
Version 1 är fullt översatt. 2.0 lär inte vara sämre. Är det inte det, så är i alla fall jag oskyldig. Är överhuvudtaget inte inblandad i den översättningen.
Ett antal appar har det förstås blivit, och fler lär det bli. Även om det sorgligt nog är allt för många apputvecklare som struntar i språkstödet. :'(
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Måste erkänna att jag delvis missuppfattat det här med exFAT-stödet i surfplattan. exFAT kommer inte att stödjas överhuvudtaget. det handlar naturligtvis om FAT32, upp till 32GB... resten lyckades jag nog få ganska rätt. ::)
Här finns en ganska bra och klargörande artikel på engelska...
http://reviewjolla.blogspot.se/2015/01/ ... -what.html
Alltid på kanelen!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av Rune.K »

eson57 skrev:Måste erkänna att jag delvis missuppfattat det här med exFAT-stödet i surfplattan. exFAT kommer inte att stödjas överhuvudtaget. det handlar naturligtvis om FAT32, upp till 32GB... resten lyckades jag nog få ganska rätt. ::)
Här finns en ganska bra och klargörande artikel på engelska...
http://reviewjolla.blogspot.se/2015/01/ ... -what.html
Det låter mer rätt, jag var allt lite konfunderad över talet om exFAT, vad jag vet så är bara exFAT intressant om man har Mac, för Windows finns ju NTFS. Jag tänker förstås på filer större än 4 GB, vilket FAT32 inte klarar.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Rune.K skrev:...vad jag vet så är bara exFAT intressant om man har Mac, för Windows finns ju NTFS. Jag tänker förstås på filer större än 4 GB, vilket FAT32 inte klarar.
Njaee... exFAT är ett filsystem, framtaget och ägt av Microsoft. Det är optimerat just för externa enheter som flash-kort och annat. Men du har rätt i att äppelprylarna stöder exFAT. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Första demon på Jollas platta...

https://www.youtube.com/watch?v=L0FHRhQpLQc
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 4 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

NordicHardwares första titt på Jolla Tablet och Sailfish OS 2.0...

https://www.youtube.com/watch?v=BBPzejkGUrM
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 4 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Ett icke helt färskt inlägg bekräftar att Jolla verkligen tänker infria sina löften om ett öppet OS... och nu är det mindre än en månad kvar innan SailfishOS 2.0 levereras till dörr hos undertecknad, i form av en rykande färsk klösbräda. ;D
"We have a timeline to open source basically all of the non-commercial parts, some of them are third party parts which we can’t open source of course. But we have a timeline to open source most of the platform — because it helps us to work with the developer community and also our partners. But we are not yet releasing the timeline. We will come out very soon with an announcement about the scale of this open sourcing schedule.”
http://reviewjolla.blogspot.se/2015/05/ ... -open.html
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 4 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Nu går det att förbeställa den enda surfplattan som levereras med Gnu/Linux. ;)
https://blog.jolla.com/pre-orders-jolla ... -now-open/
Bilagor
jollatablet2.jpg
jollatablet2.jpg (91.71 KiB) Visad 8771 gånger
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 4 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Tjaa... vad skall man säga? Det verkar som om det gick åt he...e med klösbrädan. :-\
https://blog.jolla.com/new-years-greetings-jolla/

Ca: 200 plattor är levererade och några till verkar det bli, men det är ju långt ifrån det redan betalda antal plattor som förväntats. Själv vet jag inte om jag får någon. Jag var visserligen med i första "kullen" uppbackare på Indiegogo, men det är långt ifrån någon garanti.

Törs man hoppas på en ny telefon istället för plattan...?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av lasseroth »

Vad tror du Eson, är det inte bättre att få pengarna tillbaka?
Jag undrar om jolla os kan leva kvar efter detta?
Förtroendet urholkas, ingen vill jobba med det, det blir en nedåtgående spiral,
tror du inte? Tråkigt att dom inte lyckats. Jag är/var jättemissnöjd med min Ubuntuteleon och ångrade att jag inte köpt Jollas istället. Nu? Inte så säker längre.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Nej, pengarna tillbaka är jag inte så intresserad av. Jag skulle hellre donera dem till Jolla, om det är vad som krävs för fortsatt utveckling av SailfishOS.
Nu lär det inte bli aktuellt, eftersom finansieringen sägs vara löst för den här gången. Att plattorna inte levereras, beror på strul med den kinesiska tillverkaren. Oklart vem som är skyldig till vad.

Hur som helst, förväntar jag mig inom kort ett schysst kompensationserbjudande till de som inte får någon surfplatta, och eftersom en indisk tillverkare är på gång med att släppa nya Sailfish-lurar, skulle det inte förvåna mig om en sådan, i någon form, ingår i nämnda erbjudande.

Vill du ha en Jolla, tycker jag att du skall slå till. Även vid ett "värsta-scenario" då SailfishOS kanske inte längre utvecklas, kommer telefonen att fungera sin fulla livslängd. Det kommer gemenskapen att se till...
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av lasseroth »

Halva styrkan borta, rekonstruktion av företaget.
Sådant här brukar minska förtroendet för företaget,.
Det blir ofta en snöbollseffekt
Jag tror det kommer att bli svårt att komma tillbaka.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av eson57 »

Du behöver nog uppdatera din info.
Jolla som företag är redan "tillbaka". Rekonstruktionen är avblåst och personalen återanställs. Under MWC 2016 kommer dessutom den första Sailfish-luren från OEM-tillverkare (Intex) att presenteras.
Allt detta är bekräftade fakta, till skillnad från allt trollande av alla som gärna vill gotta sig i lite vanlig skadeglädje och vad-var-det-jag-sa-attityd.

Det skulle vara betydligt enklare om folk kunde lära sig att skilja på Jolla-mjukvaruutvecklaren och Jolla-hårdvaruföretaget. Det sistnämnda finns inte längre, eller har i alla fall knoppats av från moderföretaget.
Jollas fortlevnad handlar inte om eventuella misslyckanden i hårdvarusvängen, utan om lyckade licensieringar av SailfishOS. Jolla kommer inte att tillverka en enda pryl till. Möjligen kan ett fristående hårdvaruföretag tänkas agera återförsäljare av tredjeparts Sailfish-prylar, men längre än så kommer dom med största sannolikhet inte att sträcka sig.

Själv skiter jag högaktningsfullt i om det står Jolla, Intex eller något annat på mina framtida prylar. Det som betyder något, är att operativsystemet heter SailfishOS.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Surfplatta med SailfishOS

Inlägg av lasseroth »

Tror Du att det är så, att folk är skadeglada?
Det är väl mera så att man beklagar att verkligheten är sådan att små men bra har så svårt att göra sig gällande.
Jag har precis hjälpt äldre bekanta att få igång deras tabs.
Fulla av bloatware. Goooglar man så ser man hur irriterade folk är över att tvingas på en massa strunt dom inte vill ha. Jag hoppas verkligen att det löser sig för Jolla och alla andra som vil försöka
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"