Kan inte logga in på routern

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Ja det kan ju också vara en lösning, prova det först eftersom det är så enkelt att göra...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Nu har jag Fabrikställt Routern och sedan installerade jag skrivaren i Win U7.
Jag har den enkla varianten av Netgear genis i den kan man logga in sig på den avancerade Netgear genis. Men det gick inte; fick rådet att inte vara installerad på Ipv6 eller att någon gäst utnyttjar nätverket och så var inte fallet.
Hur som helst så fungerar skrivaren och Routern i Win U7 (U=uppdatering) slår aldrig fel när jag ska stänga av Win U7 så får jag minst en uppdatering, så jag blir häpen de gånger det inte sker! Fick 23 stycken efter att jag hade installerat skrivareb som tog nästan en timme i anspråk!

Här är manualen för Netgear N300 Ilnux, där man kan leta sig fram hur man kan kanske komma in på Netgear genis Avancerad. Jag tror nämligen att det är enda sättet att starta skrivaren där ifrån, vilket jag gjorde förut.
https://www.upc.nl/pdf/upc-handleiding- ... nr2000.pdf
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Jag kör en exakt likadan router här och den funkar alldeles förträffligt med både skrivare och datorer och andra LAN... men "NETGEAR genie" har jag inte hört talas om tidigare och således aldrig använt.....

Som jag förstår det så är det bara ett litet program som ska "förenkla" det du annars kan göra manuellt i routern. Det verkar alltså inte tillföra några nya funktioner, utan använder sig bara av det som redan finns...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Här är manualen för Netgear N300 Ilnux
...
https://www.upc.nl/pdf/upc-handleiding- ... nr2000.pdf
Nej, det är inte manualen till Netgear N300 linux (den beteckningen, med "linux", finns för övrigt inte) utan till Netgear WNR2000.
En svensk manual till N300 finns här: http://images.clasohlson.com/medias/sys ... 979358.pdf
Tjadden skrev:Hur som helst så fungerar skrivaren och Routern i Win U7

... där man kan leta sig fram hur man kan kanske komma in på Netgear genis Avancerad. Jag tror nämligen att det är enda sättet att starta skrivaren där ifrån, vilket jag gjorde förut
Du skriver att skrivaren fungerar i Windows men att du måste komma in i routern via Netgear genie för att få igång skrivaren. Detta är aningen motsägelsefullt.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Det vore kul om man kunde starta upp skrivaren utan genväg genom Netgear genis.
NEMO och jag har försökt med detta.
Hur ska Netgear känna av skrivaren och få det bekräftat på Cups?
Där i ligger problemet och därför får man gå på Netgear genis så löser sig problemet, jag helt enkelt kört WPS och då har skrivaren fått kontakt.
Jag har provat själv även manuellt direkt på routern men då händer ingenting?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

HakanS


Hur svårt är det att ha installationsskivor för Brother och Netgear och i LInus ingenting i den vägen!
NEMO hade löst det här på nolltid eller jag själv om installationsskivor fanns till hands även för Linux!

Handboken är för modell WNR 2200 och den Routern har inte jag!
Min Router är N300-WNG-2000
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Det vore kul om man kunde starta upp skrivaren utan genväg genom Netgear genis.
NEMO och jag har försökt med detta.
Hur ska Netgear känna av skrivaren och få det bekräftat på Cups?
Där i ligger problemet och därför får man gå på Netgear genis så löser sig problemet, jag helt enkelt kört WPS och då har skrivaren fått kontakt.
Jag har provat själv även manuellt direkt på routern men då händer ingenting?
Vad menar du med att "starta upp skrivaren"..? Och hur är skrivaren ansluten.?? Finns den på nätet som ett självständigt nätelement med egen IP-adress??

Någon "NETGEAR genie" kan jag inte tänka mig att du måste ha, men däremot behöver du antagligen konfigurera upp den via "[System]->[Administration]->[Skrivare]" eller vad det nu heter i det grafiksystem du kör och väl inne där ska du välja "Lägg till ny skrivare" och klicka på att datorn ska leta upp en nätverksskrivare...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Jag har ett trådlöst hemnätverk som inte är fast kopplad till datorn med några kablar.
Maskinvara har jag i bild på Skrivbordspanelen med en grön bock som markerar att skrivaren är installerad och just nu vilande, den måste hitta sin adress IP 198.168.1.3
Vilket jag får fram i Netgear genis.
Starta upp en bil innan du kör iväg, Skrivaren måste också starta upp och ge klartecken att nu går det att skriva ut på den.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Jag har ett trådlöst hemnätverk som inte är fast kopplad till datorn med några kablar.
Maskinvara har jag i bild på Skrivbordspanelen med en grön bock som markerar att skrivaren är installerad och just nu vilande, den måste hitta sin adress IP 198.168.1.3
Vilket jag får fram i Netgear genis.
Starta upp en bil innan du kör iväg, Skrivaren måste också starta upp och ge klartecken att nu går det att skriva ut på den.
Om skrivaren är konfigurerad med att ha adressen 192.168.1.3 så är den klar att skriva ut så fort du slår på strömmen och den haft en minut eller så på sig för att initiera allting. Ingen dator eller något annat måste göra någonting för att den ska starta upp...

Att skrivaren är vilande är ungefär samma sak som att den är startad men står på tomgång. Det här kan dock visa fel om datorns inställningar för adressen till skrivaren är fel...

Så NETGEAR genis har absolut ingenting alls att göra med att skrivaren ska hitta sin adress. Helst ska du ha konfigurerat den adressen via knapparna och den lilla displayen på skrivaren. Enda tillfället då routern (inte NETGEAR genis) har med skrivarens adress att göra, är om du har konfiguretat skrivaren till att använda DHCP där du sedan har låst en viss adress (192.168.1.3) till skrivarens MAC-adress.....

(Och jo jag vet att man kan låta skrivaren använda vanlig DHCP rakt av också, men detta är inte att rekommendera eftersom den då kan byta adress ibland...)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Osprey

IP Adress 192.168.1.3 (via DHCP)
Subnet Mask 255.255.255.0
IP Gatyvay 192.168.1.1

Jag är rädd för att det här fungerar inte i alla fall?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Hej!
Siffrorna ser helt korrekta ut. Är det dessa värden du får på din dator nu? Om ja, vad händer om du provar att logga in på din router på http://192.168.1.1
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Hej NEMO!

Det övergår mitt förstånd att siffrorna inte fungerar längre inte ens i Win U7
Men du, är den här Enhets-URI korrekt, jag är tveksam på (lpd)
lpd:/Brother/HL-3140cw?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Jag vet inte om de är korrekta eller ej. Fungerar det att logga in på routern nu?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

NEMO

Nej! inte ens på WinU7 där skrivaren fungerar!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Ok, hur långt kommer du då? Får du upp någon inloggningssida, då du matar in adressen? Får du något felmeddelande?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Beskedet är "kan inte hitta sida". Google lär kunna fixa detta fel, men ingenting har hänt!, även andra tycks försöka komma in. Försök själv och du får samma svar!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av johanre »

Frågar igen, då det har kommit så många frågor & svar i den här tråden så det kanske har drunknat i flödet. :)
johanre skrev:Tjadden; är du säker på att nätverkskabeln du har kopplat till datorn verkligen är kopplad till routern i andra ändan? Mycket av underligheterna du har upplevt skulle nämligen förklaras om du har nätverkskablen till datorn inkopplad i samma dosa i väggen där routern är ansluten med en annan kabel.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Hej johanre!

Där ser man, jag missade dig, för flödet är så stort, samtidigt jag ska svara på någon fråga så måste jag kontrollera, om förslagen har någon substans, att det kan bero på det och detta.
Dessutom så kommer snarlika frågor som man redan har kontrollerat.
Jag sitter inte sysslolös för jag testar själv om det kan bero på det eller detta, i mellantiden om jag kan hitta det exakta felet genom att gå ut på nätet om det finns några tricks som man kan testa.
Just nu är allt rätt inställt i skrivaren och Routern och väntar på få tag i Netgear genis så det känns inte rätt att ställa om i någon part, allt är bra som det är.

Installationen har varit rätt utförd hela tiden enligt installations-schemat. Dessutom har jag gjort en fabriksomställning både på skrivare och Router.

Jag hävdar fortfarande att jag måste ha hjälp av Netgear genis för att få igång skrivaren!
Som du kanske har läst dig till, så kommer jag inte åt den med "http://192.168.1.1"
Jag får inte upp den webbsidan!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av eson57 »

Tjadden skrev:Jag hävdar fortfarande att jag måste ha hjälp av Netgear genis för att få igång skrivaren!
Som du kanske har läst dig till, så kommer jag inte åt den med "http://192.168.1.1"
Jag får inte upp den webbsidan!
Prova med...
http://www.routerlogin.net/
eller
http://www.routerlogin.com/
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av johanre »

Ok, Tjadden, jag förstår - jag har aldrig heller upplevt att du inte försöker lösa problemen du har beskrivit, tvärtom! Men anledningen till varför jag tror det är i kabelanslutningen ditt problem ligger, är just för att så länge din dator (en bärbar?) har den IP addressen den har, så kommer den inte kunna nå vare sig din router eller din skrivare på dom IP adresserna som dom har.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"