Kan inte logga in på routern

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:
Osprey skrev:
  1. Om datorn har fått adressen via DHCP, så har servern alltså agerat i någon form av "passthrough mode", vilket implicit innebär att den har inte själv tänkt dela ut några DHCP adresser. Den är alltså felaktigt inställd när det gäller detta!!
Min fetning ovan.
För att det det inte ska dras felaktiga slutsatser (vilket det tyvärr redan verkar ha gjorts), så menar du väl "routern" och inte "servern"?
Jo precis, svarar jag utan att gå in på något resonemang om huruvida routern är en DHCP-server eller inte... ;)

Det är alltså helt riktigt att det borde stått "routern" där istället...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Du är en räddande ängel, som är den förste att tala om att datorn och Router ska ha full samverkan och skrivaren kommer sen.
Nu förstår jag situationen och nu ska det vara betydligt enklare att fatta galoppen. Hela tiden har jag funderat över varför jag får olika svar ifrån skrivaren, ibland helt ok och däremellan är det för mig det rätta svaret försvunnet! T.ex Wlan ibland i utskrift helt rätt påslaget nästa gång kontrollera Wlan och får tips om vad som kan vara fel.

Fel papper jag skrev av tydligen, för jag har en utskrift till som lyder så här och ska vara den rätta då.
Men detta är historia så länge jag inte kan komma in på Webbsidan med Netgeard genie och rättar till Routern.

<IP Settings>
IP Address 192.168.1.3 (via DHCP)
Subnet Mask 255.255.255.0
IP Gateway 192.168.1.1
Boot Method AUTO
Boot Tries 3
IP Filter Disabled

Detta svar efter att jag fabriksinställde Routern och nu kan vi fortsätta för att få igång Hemnätverket med exakt beskrivning vad som ska göras nu?

NETGEARD genie
Grattis!

Du är trådlöst ansluten till Internet.

Den här routern är förinställd med följande unika namn på trådlöst nätverk (SSID) och nätverksnyckel (lösenord)

Namn på trådlöst nätverk (SSID)NETGEAR49TrådlöstNätverksnyckel (lösenord) +++++++

Har korrekt lösenord som jag inte visar här.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

NEMO

Rykande färsk bild ifrån Internet trådbunden 1
En hälsning ifrån min bredbandsleverantör;
Om ni får en IP-adress från oss uppkopplat på ert trådlösa nätverk innebär det att er router är i bryggat läge. Vänligen stäng av detta, då ska ni få en 192.168 IP-adress. Fungerar internet bra annars? Vänligen se till att er router är i obryggat läge och prova koppla upp skrivaren igen!
Bilagor
Hemnät.png
Hemnät.png (46.56 KiB) Visad 5759 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Det där ser ju alldeles utmärkt ut!! :D

Och att "routern är i bryggat läge" är alltså samma sak som det jag nämnde som någon form av "passthrough mode". Det innebär alltså enkelt uttryckt att routern inte hanterar något själv, utan släpper igenom allt från Internetleverantören rakt av...

På så sätt fick din dator alltså en adress via DHCP från T3, istället för att få den av routern som den borde... detta gjorde sedan att datorn inte kunde kommunicera med routern som själv hade satt sin interna adress till 192.168.1.1. Om skrivaren var inställd på att hämta adress med DHCP också (vilket den inte borde vara), så fick den också en liknande adress... och på så sätt så skulle skrivaren och datorn kunna prata med varandra, men eftersom de är tvungna att göra det via routern - som det inte gick att prata med, så funkade ingenting.......

Kul att det börjar se riktigt ut!! :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:NEMO

Rykande färsk bild ifrån Internet trådbunden 1
Det ser mycket bra ut. Verkar som att du fått routern att fungera korrekt nu. Måste kännas skönt efter all tid du lagt ned på att få ordning på detta.

Har egentligen bara en avslutande fråga. Du skrev följande:
Tjadden skrev:Detta svar efter att jag fabriksinställde Routern och nu kan vi fortsätta för att få igång Hemnätverket med exakt beskrivning vad som ska göras nu?
Det låter som att du gjort en fabriksåterställning och efter det började routern fungera korrekt. I ett inlägg den 13 februari skrev du följande:
Tjadden skrev:Nu har jag Fabrikställt Routern och sedan installerade jag skrivaren i Win U7.
Var det något du gjorde annorlunda vid din tidigare fabriksåterställning av din router? Frågar mest av nyfikenhet, för din router borde ha börjat fungera korrekt redan vid din tidigare fabriksåterställning den 13 februari.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

NEMO

Jag är lika konfunderad, att jag hade Routern igång i Win 7, men absolut inte i Linux.

Nu är nästa steg att ta, genom att få skrivaren att anpassa sig till datorn.
.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Tack alla som har hjälpt mig och främst NEMO för sin goda vilja, trots lite förbannelse över mig på vägen. Nåväl alla har ni hjälpt mig på ert sätt!
Ett extra tack Osprey, med en så tydlig förklaring vad det handlar om och varför?
Jag har lärt mig, att förklara något "utan hur och varför" är inte särskilt lyckat!

I slutänden fick jag rätt, utan justeringar i den avancerade Netgear genie
så hade jag aldrig fått igång min trådlösa skrivare.
Enhets URI dnssd://Brother%20HL-3140CW%20series._ipp._tcp.local/ var vad jag fick fram
genom Netgear genie, med en viss konfigurering.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:I slutänden fick jag rätt, utan justeringar i den avancerade Netgear genie
så hade jag aldrig fått igång min trådlösa skrivare.
Enhets URI dnssd://Brother%20HL-3140CW%20series._ipp._tcp.local/ var vad jag fick fram
genom Netgear genie, med en viss konfigurering.
I en annan tråd, som just handlade om problem med enhets-URI, lärde vi oss ett annat sätt:

lpinfo -v | grep Brother

Det kanske hade fungerat för dig också.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Tjadden skrev:I slutänden fick jag rätt, utan justeringar i den avancerade Netgear genie
så hade jag aldrig fått igång min trådlösa skrivare.
Enhets URI dnssd://Brother%20HL-3140CW%20series._ipp._tcp.local/ var vad jag fick fram
genom Netgear genie, med en viss konfigurering.
I en annan tråd, som just handlade om problem med enhets-URI, lärde vi oss ett annat sätt:

lpinfo -v | grep Brother

Det kanske hade fungerat för dig också.
När skrivaren hänger på nätet som ett självständigt nätelement, så klarar faktiskt den helt vanliga "system-config-printer" av det alldeles utmärkt också...

Men om man tycker att den avancerade Netgear genie löser alla problem bättre, så är nog det rätt verktyg.............
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte logga in på routern

Inlägg av Tjadden »

Gunnar och Osprey

lpinfo -v | grep Brother var ett kommando som jag inte har sett förut.

Lite lustig manöver i Netgeard genie som har en förklaring in i minsta detalj
med alternativ, att man kan programmera om IP adresserna om man vill eller bör göra det.
Uppdateringar och ominstallation ingår, sökfunktioner för att få de bästa värdena.
Men det som är bra med Ng är att hela tiden kunna hålla sig informerad om vad som händer om man gör si eller så. Samma pedagogik som skickliga Skollärare håller sig med.
Nu har jag massor av ark att printa ut som ingår i min senaste Innovation som är försenad och sedan blir det en resa till Finland. Sverige är dåliga på att ta vara på våra Innovatörer så de flesta idéerna går utomlands!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"