Re: Är det värt att köpa HP ProBook 455 Notebook med ubuntu
Hej du.
Jag har googlat lite på denna burk och dess svenska motsvarighet.
Priset för den du anger och med specifikationen på den sida som du hänvisar till, visar att
det priset är något lägre än vad samma modell listas för i Sverige (
Dustin).
Men, som du ser på första länkadressen, så är den säljare som du anger, väldigt mycket lägre än vad andra internationella säljare listas för, vad gäller priset.
De övriga internationella säljare ligger t.o.m. över Dustins pris.
Den modell du anger och dess prestanda skiljer sig väsentligt från den specifikation som Dustin har. I ditt exempel kommer den med 8 GB ram och 1 TB Hdd.
Dustins spec har bara 4 GB ram och 500 GB Hdd. Hälften av värdena.
Köper du den från utlandet, får du den med engelska tecken på tangentbordet.
Man kan lägga in de svenska tecknen för berörda tangenter, men tangentens tecken kan du inte ändra på. Är det inget 'problem' för dig, så talar mycket för just den du hänvisar till. Konstigt bara, att det kan vara > 2.000 skr skillnad i pris hos just din angivna säljare och övriga internationella säljare enligt min första länk.
Hos de övriga är den runt 1.000 skr och mer, än Dustins pris men, med dubblerade värden på minnesspecen än vad Dustin har.
Något att fundera kring.
Med Dustins burk kommer att du själv måste fixa UEFI på en förinstallerad dator med MSwin. Inga större problem, men ändock värt att tänka på.
För egen del skulle jag nog fortsätta att söka mig fram på svenska modeller med 8 GB ram och 1 TB hdd.
Prestanda på modellen du anger, det är nog nivån som jag själv skulle föredra. Antal RAM, i synnerhet. Lycka till

/tukken