Hur bra dator behöver jag?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

Jag behöver köpa en ny dator och har inte så värst mycket pengar och är inte jättebra på sånt som rör hårdvara. Undrar om någon vill hjälpa mig med hur mycket minne, hur bra processor o dyl jag minst behöver. Vill kunna ha två partitioner, en med windows där jag vill kunna köra indesign (rätt tungt program), och en med ubuntu där jag vill köra allt annat. Hur stor partition behöver jag göra till windows för att det ska kunna funka utan att datorn segar ihop helt? Och vad skulle ni säga är lägsta ramminnet det kan funka med? Nån som har ett hum och vill hjälpa mig?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av johanre »

Spontant skulle jag svara att det är två faktorer som styr:

1) Din plånbok - sätt ett budgetutrymme så kan vi se vad som kan rymmas inom dina gränser
2) Ditt användande av Indesign @ Windows - det behovet kommer styra prestandabehov av CPU / RAM / hårddisk / grafikkort, såvida du inte skall göra saker på Ubuntu som kräver lite bättre hårdvaruresurser (t.ex. grafiktunga applikationer á la Blender, eller mycket Desktop-instensiva saker á la många samtidiga browserflikar + Youtube + musik + Skype + ...)

Så om du fyller ut din kravlista lite mer så kan vi ge ett mer konkret svar på vad som kan vara lämpligt.
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

Det jag vill göra i ubuntu är inte så märkvärdiga saker egentligen, vill kunna ha några flikar öppna i webbläsaren och kanske kunna köra gimp samtidigt utan att datorn bryter ihop. Vill kunna streama musik och film, fast brukar inte göra det samtidigt som jag gör så mycket annat. Använder ordbehandling och såna vanliga program som inte tar så mycket kraft mest, förutom nätet.

Jag jobbar oftast bara med text i indesign, typ bokdesign, fast ibland med bilder också. Kan tänka mig att datorn kan få bli segare om jag jobbar med stora bildfiler i indesign, spec eftersom jag gör det rätt sällan, men den jag har nu riskerar att låsa sig helt av ansträngningen, och det pallar jag inte riktigt.

Vet inte om det var bättre information? Min plånbok känns som en kritisk del av det hela. Kommer ha väldigt svårt att ha råd med nåt över 5000. Hellre lite billigare, men måste ju kunna funka. Vill ha stationär. Har ett rätt bra grafikkort i datorn jag har nu, så det skulle jag kunna flytta vid behov iaf.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av JoWa »

Arbetsminne (RAM) är billigt, snåla inte med det. För fyra år sedan byggde jag en dator med 8 GB RAM. Mindre skall du helst inte ha. 4 GB är absolut minimum. Jag vet att InDesign kan sluka hur mycket som helst, särskilt vid export av stora dokument (ett par hundra sidor och hundratals bilder) till PDF.

Separat grafikkort behöver du inte, men har du ett kan du förstås använda det. Jag har Intels integrerade grafikkretsar, och de är betydligt snabbare i dag än då jag köpte, 2011.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

Tack för råd!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av johanre »

Mest som förslag att konkretisera tankarna kring: https://www.netonnet.se/art/dator/stati ... 3269.8898/
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

Tack!
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

Försökt googla lite, men.. hur stor skillnad gör det om man har 4 istället för 2 processorkärnor?

Och finns det nåt sätt att få ett hum om hur mycket datorn kommer väsnas? Vet att min är gammal, och hoppas det är bättre överlag nu, men den surrar så jag håller på att bli knäpp på den. Inte alltid datorer finns i nån affär i närheten så man kan gå och lyssna..
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av eson57 »

2 eller 4 kärnor kan göra stor skillnad, beroende på hur många processer du har igång samtidigt, hur bra programmen är på att köra flertrådigt och en del andra parametrar. Personligen skulle jag inte ens överväga en 2-kärnig processor på en arbetsstation i dag.
Vad gäller ljudnivån, så kan man inte veta utan att testa, eller om ljudnivån angetts i specifikationen. Datorer överlag är betydligt tystare i dag än för några år sedan, men samtidigt gäller att ju billigare dator, desto större risk för hög ljudnivå. Det är en fråga om kvalitet på fläktar och chassi.
Alltid på kanelen!
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

Ok. Tack!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av johanre »

Vågar dessutom lova att en anledning till varför din dator låter är att det har samlats en massa damm i fläkten. En försiktig dammsugning (*inte* på maximalt sug) kan hjälpa något.
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur bra dator behöver jag?

Inlägg av korpdotter »

:) Nog sant, fast fick hjälp att byta fläkten för att den gamla dog, den var inte särskilt tyst som nyinsatt heller. Men kanske kan göra ett litet försök med det.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"