Bygga en speldator

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Duzu
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 mar 2015, 13:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Helsingborg

Bygga en speldator

Inlägg av Duzu »

Först å främst sorry om jag placerar tråden i fel kategori.

Alright, jag är sugen på att köpa och bygga upp en stationär spel dator som är tänkt att köra 100% ubuntu. Mina kunskaper är tyvärr väldigt låga när det kommer till hårdvara och skulle därför behöva hjälp med att plocka ihop en lista från inet eller komplett på delar till att bygga en speldator som klarar ubuntu samt dem senaste spelen felfritt.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Bygga en speldator

Inlägg av johanre »

Personligen är inte jag någon gamer så ta mina svar med det i åtanke :) men... En inköpslista skall väl egentligen inte vara så svårt att få till; kanske en kontrollfråga först: du är medveten om att de flesta datorspel är skrivna för Windows (och därför inte kommer fungera på Ubuntu Linux utan lite trixande och fixande)?

Hur mycket pengar kan du tänka dig lägga?
Hur tänker du dig använda datorn - många spel och andra program öppna samtidigt eller bara ett fåtal åt gången (det här kravet styr rätt kraftigt ditt behov av RAM minne och CPU)?
Har du skärm redan? (vad är det för upplösning på den?)
Hur ljudkänslig är du? I klartext; behöver vi ta hänsyn till brusreducerande faktorer - då datorfläktar och hårddiskar kan väsnas rätt mycket?
Tänker du dig att datorn skall ha bra ljud, har du - bra - högtalare redan? Eller du kanske tänker dig hörlurar?
Finns det andra användningsområden för datorn du inte har beskrivit än? Håller du på med grafikproduktion, kodar du, håller du på med musik, etc?

Kan säkert ta fram fler frågor men jag tror du förstår vad jag försöker säga; ju mer du beskriver hur du du tänker dig att ditt användande av datorn kommer se ut desto lättare blir det att motsvara med en bra inköpslista som du kan använda dig av.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"