Statisk elektricitet?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Statisk elektricitet?

Inlägg av oleg »

Hej! Jag borstade med en gammal ESD-borste på tangentbordet på en Lenovo Yoga 500. När jag försöker köra utan nätadapter blinkar och flimrar skärmen och ljusstyrkan är så låg att datorn inte går att använda. När jag ansluter nätadaptern är det som om inget hade hänt. Trodde en skärmdump skulle visa eländet men den bilden visar en helt perfekt skärm. Ansluter jag en extern skärm med HDMI och inte nätansluten fungerar inte den inbyggda skärmen fullt ut men den externa är perfekt. Lenovo Sverige har inget svar men pratar om uppdatera BIOS och fabriksåterställning. BIOS har jag uppdaterat utan effekt. Batteriet blir fulladdat när ansluten till nätet. Då är den väl jordad och detta ska väl inte hända? Finns det något man kan göra? Tacksam för alla synpunkter.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Statisk elektricitet?

Inlägg av Lao Tzu »

Det låter märkligt. Om det hade varit nåt glapp eller så torde det inte spela någon roll om du kör på batteri eller nätström... om inte nätströmmen har mer kräm en batteriet och att det är sådär på gränsen. Hur länge håller batteriet om du kör med extern skärm?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Statisk elektricitet?

Inlägg av Christian Johansson »

Tråkigt att du har problem. Är något skeptisk till att problemet skulle ha att göra med att du har borstat tangentbordet med en borste. Ibland ser man samband som inte finns, har hänt mig ofta att jag gjort någonting, och att det efter det har inträffat något konstigt problem, då det har visat sig att det bara har varit en slump att problemet har börjat efter att jag gjort något, att det egentligen inte har att göra med vad jag har gjort även om jag trodde att det var så.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"