Återställning av usb-innehåll

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
zbresho
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 okt 2019, 16:10
OS: Linux Mint

Återställning av usb-innehåll

Inlägg av zbresho »

Hej!
Ett USB-minne (Sandisk 32Gb) vill inte vara med längre. Varken min PC eller den bärbara tycks känna av stickan.
Går det att återställa innehållet?
Anders
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Återställning av usb-innehåll

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag kan inte svara dig mer preciserat än vad jag gör.
Det är synd att du inte redan har fått lite frågor och dyligt redan nu.
Men vi kan börja med frågor som jag tror att de flesta av oss behöver få reda på,
innan även de mer tekniska medlemmarna ger sig in i leken.

Har du provat med fler än den avsedda stickan?
I så fall, fungerar andra stickor?
Gör testen på båda datorerna. Prova på alla usbplatser som respekive dator har.

Om andra stickor fungerar på någon usbkontakt, stanna där och prova med den "dumma" stickan.
Om den fortfarande inte startar, ta ut den och låt starta om datorn. När det är klart, sätt omedelbart in stickan. Det kan starta det hela.

Har du ett backupprogam (Luckybackup är ett bra sådant t.ex.) installerat, öppna en mapp på skrivbordet och gör en
backup på stickans innehåll till den mappen. Förutsatt att du har tillräckligt med utrymme på /Home förstås.

Från den mappen kan du sedan göra en backup till en sticka som funkar.

Du kan också prova med att stänga av datorn, sätta in den dumma stickan och sedan starta upp datorn med stickan isatt. Under uppstarten ta tangenten som släpper in dig i BIOS. (Jag gissar att datorn fortfarande har bios som uppstartsprogram).

I bios, ta dig till uppstartsalternativen. Finns din sticka med i alternativen, så kan i vart fall MS-bios se den och känna av den. Låt sedan uppstarten fortsätta med ditt huvudalternativ.
Nu är det tämligen klart att stickan fungerar och att Bios ser den. Felet ligger sannolikt i mjukvaran du arbetar med och både den i stickan o/e mjukvaran på ditt valda operativ. Fungerar andra stickor, så talar det mesta för att det är din sticka som är problemet.

Det är det enda jag kan bistå med och det finns förmodligen fler sätt att gå tillväga på. Det är ju Linux vi arbetar med. ;D Tursamt nog.

Jag har haft massor av problem med stickor.. även nyinköpta sådana. Men ibland börjar de helt enkelt fungera. Tillfälligt eller stadigvarande. Det är nog den lille mannen som springer omkring med alla siffror som jag genererar för proccesorn, som han eller hon förstås, har tröttnat på. ;)

Kommer jag någon gång in med stickan i datorn så öppnar jag gparted och formatterar den i linuxprogrammet till fat32. Uppfattar det som det bästa.

Återställning och räddande av dotorn måste jag dessvärre lämna walk-over på.
Lycka till / tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
zbresho
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 okt 2019, 16:10
OS: Linux Mint

Re: Återställning av usb-innehåll

Inlägg av zbresho »

Hej Tukken!
Tack för svar!
Andra stickor fungerar. Jag ska prova dina övriga alternativ, så fort jag hinner.
/Anders
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"