Blanda ram-minnen?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Blanda ram-minnen?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag håller på att sätta ihop en dator av diverse gamla grejer och ett begagnat moderkort jag har köpt. På moderkortet satt det redan 4 st ram-minnen. Dessa är på sammanlagt 6 Gb, fördelat på 2+1+2+1.
Men när jag startar datorn säger den att det är 4 Gb.
Jag provade att byta ordning på minnena men det resulterade i att datorn inte alls startade. Jag provade också att bara sätta i 2+2 och då på plats 1 och 3.
(1 och 3 är blåa på moderkortet, 2 och 4 är vita. Läste nånstans att man ska sätta likadana minnen på 1 och 3 eller 2 och 4)
Då blev det också 4 Gb.
Jag antar att det inte går att få 6 Gb eftersom de är av olika storlek?
De är dock i övrigt av samma typ, samma fabrikat, samma hastighet.

Eller ska det gå att få 6 Gb på något sätt?
Om inte, finns det nån poäng med att ha 2+1+2+1 monterat när 2+2 också blir 4 Gb?
Blir datorn snabbare eller långsammare av 2+1+2+1 än av 2+2?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Blanda ram-minnen?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Jag håller på att sätta ihop en dator av diverse gamla grejer och ett begagnat moderkort jag har köpt. På moderkortet satt det redan 4 st ram-minnen. Dessa är på sammanlagt 6 Gb, fördelat på 2+1+2+1.
Men när jag startar datorn säger den att det är 4 Gb.
Jag provade att byta ordning på minnena men det resulterade i att datorn inte alls startade. Jag provade också att bara sätta i 2+2 och då på plats 1 och 3.
(1 och 3 är blåa på moderkortet, 2 och 4 är vita. Läste nånstans att man ska sätta likadana minnen på 1 och 3 eller 2 och 4)
Då blev det också 4 Gb.
Jag antar att det inte går att få 6 Gb eftersom de är av olika storlek?
De är dock i övrigt av samma typ, samma fabrikat, samma hastighet.
Det borde funka med 2+1+2+1 tycker jag. Men det är viktigt att datorn och operativsystemet är 64-bitars, för gränsen för 32-bitar går precis vid 4 Gb.

Jag har kört minnen med parvis olika kapacitet tidigare och det har funkat. Detta var dock ett tag sedan och med mindre minnen, så den gränsen mellan 32 och 64 bitar var inte aktuell då...
Henrik Jansson skrev:Om inte, finns det nån poäng med att ha 2+1+2+1 monterat när 2+2 också blir 4 Gb?
Jag tycker som sagt var att 2+1+2+1 borde bli 6 Gb, om dator och operativ är 64-bitars...
Henrik Jansson skrev:Blir datorn snabbare eller långsammare av 2+1+2+1 än av 2+2?
Om datorn inte begriper att 2+1+2+1 är mer än 2+2, så gör det förmodligen ingen skillnad....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blanda ram-minnen?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok.. hmm.. datorn är 64-bitars. Operativsystemet var däremot 32-bitars, för jag satte i en gammal hårddisk med linux 32-bitars. Men jag testade även med ett nyare linux på usb-minne, innan jag hade satt i hårddisken, som var 64-bitars, men det kanske inte blir riktigt rätt när man kör från usb-minnet?
Kanske funkar bättre när jag har installerat 64-bitars på hårddisken då.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Blanda ram-minnen?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Men jag testade även med ett nyare linux på usb-minne, innan jag hade satt i hårddisken, som var 64-bitars, men det kanske inte blir riktigt rätt när man kör från usb-minnet?
Ska inte spela någon roll om du kör från disk eller usb-minne. Ur datorns och operativsystemets synvinkel är usb-minnet som vilken disk som helst, om det är en fullständig installation som finns där alltså.

Hur det är med en 64-bitars Live-CD eller liknande vet jag däremot inte, eftersom det som snurrar igång när man startar upp den, inte nödvändigtvis måste vara 64-bitars...
Henrik Jansson skrev:Kanske funkar bättre när jag har installerat 64-bitars på hårddisken då.
Du får prova och se.... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Blanda ram-minnen?

Inlägg av Henrik Jansson »

Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att det inte kommer att fungera.
Moderkortet, Gigabyte GA-EG41MF-US2H , kan visserligen klara upp till 8 GB, men då ska alla 4 minnena vara "single sided".
De två jag har som är på 2 GB verkar va "double sided". cm2x2048 corsair 6400c5.
Det ser iallafall ut så när man tittar på dom, även om de lär finnas såna som fysiskt ser ut ut som double sided men inte är det.
Så.. då finns det väl ingen anledning att låta de två på 1 GB sitta kvar eftersom de väl ändå inte används.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"