Mobiltelefon PÅ (inte I ) microugnen.

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Mobiltelefon PÅ (inte I ) microugnen.

Inlägg av Städarn »

Hej.

Oj, det var länge sedan man var här. Trevligt med nytt utseende också. :)

Jag är inte med i något allmänt forum just nu och då jag vet att ni är seriösa här på forumet så ställer jag frågan. Har försökt googla men hittar inte rätt (därav överskriften).

Har alltid varit lite nojig över att ha dator/telefon i köket när jag kär mikrovågsugnen och idag lyckades jag glömma telefonen ovanpå micron när jag startade. Den låg där i ca 5 sekunder innan jag tog bort den. Finns det risk att min (Android) telefon tar skada av "läckande" microvågor? Önskar ett enkelt, ärligt svar och behöver ingen djupgående analys av det hela. Telefonen fungerar nu.
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Mobiltelefon PÅ (inte I ) microugnen.

Inlägg av anth »

Kan en mobil ta skada av läckande microvågor? Ja.

Kan DIN mobil ta skada av läckande microvågor från DIN micro? Nej.

Det är endast skadade microvågsugnar som kan skada elektronik, och jag antar att din micro är hel.

Om du vill vara helt säker: ställ ett glas vatten ovanpå micron (där du la mobilen) nästa gång du micrar och se om vattnet i glaset blir varmt.

Strålning från en microvågsugn har nästan frekvensen 2,4 GHz, vilket är en vanlig frekvens för WiFi.
Kontrollera att WiFi:n hemma arbetar på 2,4 GHz, Sätt på en YT-video på mobilen, se hur nära du kan ha mobilen när micron körs utan att YT-videon slutar streama. Det är avståndet som WiFi-slås ut, inte avståndet som mobilen blir skadad på. För att skada mobilen måste du vara mycket mycket närmare (i praktiken inne i micron).
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Mobiltelefon PÅ (inte I ) microugnen.

Inlägg av Städarn »

anth skrev: 10 jul 2023, 07:25 Kan en mobil ta skada av läckande microvågor? Ja.

Kan DIN mobil ta skada av läckande microvågor från DIN micro? Nej.

Det är endast skadade microvågsugnar som kan skada elektronik, och jag antar att din micro är hel.

Om du vill vara helt säker: ställ ett glas vatten ovanpå micron (där du la mobilen) nästa gång du micrar och se om vattnet i glaset blir varmt.

Strålning från en microvågsugn har nästan frekvensen 2,4 GHz, vilket är en vanlig frekvens för WiFi.
Kontrollera att WiFi:n hemma arbetar på 2,4 GHz, Sätt på en YT-video på mobilen, se hur nära du kan ha mobilen när micron körs utan att YT-videon slutar streama. Det är avståndet som WiFi-slås ut, inte avståndet som mobilen blir skadad på. För att skada mobilen måste du vara mycket mycket närmare (i praktiken inne i micron).
Jag tackar för svaret. :) Jadå, micron är hel. Bra att veta.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"